Göteborg: Kock & Vin

Startat av chepplin, 2010-06-11 18:23

Föregående ämne - Nästa ämne

chepplin

2010-06-11 18:23 Last Edit: 2010-06-11 18:43 by chepplin
Så...då har man till sist satt sin fot på Kock&Vin som enligt White Guide rankades som Sveriges 3:e bästa restaurang 2010. Självklart stora förväntningar. Låt oss börja med maten. Jag och mitt sällskap beställde 6-rätters, "Sinnenas Meny", samt ett halvt vinpaket.

1) Ett glas mousserande med tilltugg.
Till detta fick vi serverat ett litet tilltugg serverat på en mörk planka som bestod av jordäckskocka i aska. Snygg presentation. Dock var den lite svår att få upp på gaffeln vilket ledde till att det kom aska på den vita duken. Förundrades över detta..eller var vi bara allmänt klumpiga? Nåväl..helt ok men inget jag wow

2) Amuse - Ångkokt Broccoli med gryn
Ja visst...det är gott med broccoli..snygg var den också. Men lite besviken på aptitretaren som sig kändes lite tråkig och blek. Gryn smakar gryn. Har alltid stora förväntningar på amuser när man är på "fina restauranger" eftersom det är en liten överraskning, ofta med en liten twist. Här uteblev tyvärr twisten..

3) Bröd & smör
Kumminknäcke, surdegsbaguette och ett finskt rågbröd tror jag det sista var. Brödet serverades i en korg. Smöret på en kall sten..snyggt! Otroligt gott bröd och ett underbart smör som var bra tempererat

4) Makrill inlagd i äppelcidervinäger med färskpotatis och frusna pepparrotsskal samt Vänerlöjrom från Hammarö
Otroligt snygg rätt...som krönts med ett ett vackert pepparotsskal. Makrillen hade god vinägersmak. Potatis kom som stomp med brynt smör och dill...svenskt så det förslår men otroligt gott. Diskuterade med sällskapet om pepparroten tog över något. Jag tyckte inte det...pepparrot ska smaka. Å jag gillar det! Mycket bra rätt. Blev på bättre humör!!

5) Tomater från Trollåsen med halstrad pilgrimsmussla och bakad rom samt färsk kummin
Perfekt tillagade med en härlig grillsmak. Har tidigare fått milda besvikelser vid servering av denna mussla. Nu förstår jag varför den är så omtyckt. Kanske inte har överdrivet mycket smak själv men det är något med konsistensen vid korrekt tillagning som gör den så speciell. Till detta serverades också romsäcken som hade bakats, vet ej på vilket sätt. Gott men kunde varit utan det. Tomaterna till enkla och goda. Vid servering pressades färska tomater och saften hälldes på tallriken. Dock gjordes detta bakom min rygg...förundrad igen...

5) Halstrad torsk med vit sparris, rabarber och rostade mandlar
Rakt på sak..den godaste torsk jag ätit! Kanske en av den godaste fiskbiten jag stoppat i munnen. Suveränt gott. Rabarber i två varianter till var intressant! En var inlagd/gravad, och var precis på gränsen till besk..men ändå inte..det var gott beskt Vit sparris till...god..men jag tycker sparris är lite tråkigt.. Helt klart bästa råvaran för kvällen. Till detta serverades ett rosevin!

6) Kalvrygg och rökt tunga från Ormebacken serveras med kål och lagrad Grevé samt spritärtor och brynt kålsky
En rustik rätt med enkel presentation. Kalven var som den ska vara. Tungan mör som pastej..försvann nästan i munnen! Dock kändes detta som den minst roliga rätten. Till detta fick man även blomkål som var omlindad av osten...som sagt..inte den roligaste rätten. Det som dock gjorde det till en minnesvärd rätt var vinet som serverades till. Kommer inte ihåg namnet...men det var det mest annorlunda röda viner jag druckit. Hade en uttalad tjärsmak..på gränsen till rökig. Passade perfekt

7) Påverås Blå serveras med kålrot, senap och mjölksyrade valnötter
Är som sagt ingen anhängare till ost på meny...men här var det ändå lite mer än uppskurna ostbitar med nåt sött. Osten var väldigt god...skulle påstå att det var en grönmögel. Passade bra ihop med krämen på kålrot. Kvällens bästa vin. Kommer inte ihåg namn, distrikt eller druva...men utsökt! Rött var det..haha

8 ) Sorbet och moln på jordgubbar med lavendelskum och smulor av bondkakor
Är ingen dessertmänniska. Men detta var den bästa desserten jag ätit. Sorbeten var underbart "jordgubbssöt"..lavendelskum till funkade bra. "Molnet" var coolt...försvann i munnen direkt och kvar fanns bara smaken av jordgubbe. Bondkakan gav bra crunch. Fick dessertvinet från Bulgarien som jag för tillfället tappat namnet på!..men okej

9) Espresso och kardemumma-kräm
Tror att denna servering, tillsammans med den första plank-aptitretaren, endast kom in om man beställde tex mousserande eller kaffe? Nåväl..denna mini-dessert serverades även den på en sten vilket kändes lite gjort. Dock väldigt god...inget å tillägga egentligen. Härligt gräddigt kardemummigt!

Jaha..då var detta över! Och tyvärr infann sig en mild besvikelse. Förväntningarna var väldigt höga. Jag saknade lite överraskningar, både i rätterna, presentation och matlagningsteknisk väg. Servicen var väl klanderfri men kändes aldrig personlig eller direkt uppmärksam. T ex..amusen var en besvikelse..var ingen direkt smakupplevelse, serveringen bröd & ost kändes fantasilös trots att det var snyggt med stenen, varför gör man slutknorren på en rätt på ryggen på ett av sällskapet? och saknade en rätt som slog undan benen på mig

Maten höll trots allt en hög och jämn nivå, med vissa högre höjdpunkter, t ex torsken och desserten. Vinerna var mycket bra enligt min enkla bedömning..saknar kunskap på djupare plan för att utveckla vinerna mer..

Kalaset gick på 1500 kr/person inklusive ca 10 % dricks. Tillägg kaffe och mousserande. Bra med halvt vinpaket..räcker gott och väl...har ingen önskan att bli berusad på ett sådant här ställe. Bilder finns om nån vill se dom

Betyg 7/10
Oklart om jag kommer gå dit igen. Det dröjer i allafall ett tag

Andreas

"Sinnenas Meny", det låter bekant, just ja det var så de kallade menyn på Viktor jag åt för ett par år sen. Undrar just hur många restauranger som kör med den frasen..?

Aska? Jordäckskocka i aska, smakade det alltså aska?

Och ånkokt broccoli med gryn, det lät väldigt torftigt, ingen sås eller så?

Varför gav du så mycket dricks om du inte var helnöjd? ???

Posta gärna nån bild om du har, alltid roligt se!
Den som inte frågar får inga svar.

chepplin

Ja just det..kände också igen det från någonstans. Viktors i Umeå var det...men där tror jag det var den stora menyn.

Det smakade väl inte aska som i bränt träd. Möjligtvis lite rökig smak. Men svårt å ge en exakt beskrivning. Kommer faktiskt inte ihåg 100 heller. Vet dock att det förekommit på flera restauranger. Osten Mente Enebro är väl också insvept i aska?

Broccoli...ja det var inte så superkul nä.

Angående dricksen. Jag jag vet inte. Du har väl egentligen rätt. Men hade jag varit supernöjd hade det blivit mer dricks. Men när jag tänker efter så borde jag ju inte gett så mycket.

Jag hade gärna postat lite bilder men jag får inte ner dom till rätt storlek utan att hela bilden typ førsvinner. Kan maila dom om du vill...såkan du ju få se broccolin..:-)

Andreas

Undrar just var de tar askan ifrån, jag tänker mest på koncentrerade tungmetaller när jag hör ordet aska...  :(

Vad gäller dricks så tycker jag den ska vara ett slags återkoppling på hur nöjd man är, ger man ingen dricks så funderar de förhoppningsvis på vad de gjorde fel. Och om man vänder på det, att slentrianmässigt ge dricks är att uppmuntra sånt som inte är bra.

Har du läst bildpostningsguiden? http://matforum.nu/index.php?topic=13.0 Men mejla gärna bilder till mig om det verkar besvärligt, det vore som sagt roligt se.

Andreas

Tack för bilderna, har lagt in dem här nedan som vi kom överens om.

Ja den där ångkokta broccolin inte bara lät rätt trist, den ser rätt trist ut också.

Det är nåt med vissa av uppläggen som jag inte riktigt gillar, tror det är något med placeringen i kombination med färgerna som gör att jag får nåt slags stökkänsla. Men mycket som ser väldigt gott ut också!

chepplin

tack Andreas!
Fattar inte hur du lyckas få ner dom så mycket i storlek..jag lyckas inte

Andreas

Det finns tre saker man kan göra för att få ner storleken:
1) Dina bilder är 1920x1080 bildpunkter, jag krymper dem till 500 pixlar på största ledden.
2) Tar bort Exif-data. Exif är inget som påverkar hur bilden ser ut utan information som lagras i bildfilen om själva bilden (exempelvis att fabrikatet på din kamera är Sony och modellen DSC-W120).
3) Sparar som .jpg med kompression 15, högre kompression ger sämre bildkvalitet och mindre bildfiler så det är en balansgång.

Det är inte alls svårt, men problemet kan vara att hitta rätt menyer i det program man använder, samma sak heter ofta olika saker i olika program.

Andreas

Av en händelse råkade jag häromkvällen också äta en "Sinnenas meny" på Kock & vin, den den såg ut enligt följande:
¤ Vänerlöjrom  med torkad gräddfil, havtornsinlagd sill och morotskräm
¤ Slätvar med brynt jordärtskockskräm, champinjoner från Hakaslätts gård och smält oxmärg
¤ Ljummen hummer från Hönö med svartrot, sagogryn samt rökt kalvtunga
¤ Lamm från Brännö med bruna bönor, grönkål samt saltad kålrabbi
¤ Anno 1225 (ost från Almnäs bruk) med rotselleri bakad över natten och stekt lök
¤ Sötad potatiskräm med snabbfrusna pärlor på fänkål samt sorbet på björnbär

Så när som på ett par fingeravtryck i kanten av två av tallrikarna (serveringspersonalens?), att chaminjonerna är småtrista, samt att slätvaren och lammet behöver en aning mer salt så är det en helt perfekt måltid, både i variation, komposition och utförande. Och då ska gudarna veta att jag kan vara ganska petig ibland.

Det bästa av allt är att måltiden avslutas med det bästa av allt, en både fantasifull och delikat efterrätt. Potatis och fänkål till dessert kanske kan låta som ett dåligt skämt, men detta är varken skämt eller dåligt, utan precis tvärtom mycket fräscht och gott. Den sötade potatiskrämen påstås endast innehålla King Edward och socker men smakar både mandelmassa och ost. Tillsammans med fänkålspärlor med arom av lakrits och björnbärsorbet har kocken fått fram en toppenkombination. Och på tal om kock så är vinpaketet väl värt slantarna, det innehåller fina välmatchade viner.

Matsalen är elegant och samtidigt mysig. Vår unge svartskäggige servitör är så hemtrevlig att vi funderar på att adoptera honom, tänk att ha honom tassandes omkring hemma talandes vänligt och serverandes den ena mumsiga rätten efter den andra!

Något som ytterligare bidrar till det varma helhetsintrycket är att Jackorna i garderoben är uppvärmda till 30 grader, jätteskönt när vi lämnar restaurangen efter tre timmars ätande och ger oss ut i en ovanligt kall Göteborgskväll.

Betyg 5/5.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Vad är rött, ris, rödbeta, mjölk eller salt?:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser