Senaste tidens nördnyheter

Startat av Hankki, 2012-11-17 18:54

Föregående ämne - Nästa ämne

Hankki

Mycket matrelaterat på sistone så det är dags att diskutera lite nördnyheter och äldre nördigt som Win8, apples nya prylar, windows phone 8, android prylar. Vad säger ni? Fyll gärna på med mera saker ni tycker hör hit.

Win8. Har du uppgraderat?
Jag har uppgraderat en dator och är lite kluven än men man kommer väl över det så småningom.

Jag har nu haft en htc med android i två år och hoppas jag får min Nokia Lumia 920 på fredag eller måndag beroende på hur posten fungerar. Det är även en orsak till W8 uppgr.
Jag hoppas att nokia hittar tillbaka nu i och med windows phone 8 och en orsak är att prova ngt nytt i form av en windowslur.

Jag funderade lite på iPhone 5 men jag blir inte övertygad på iphone trots att de har en enorm kvalitetskänsla, som även nokias topplurar brukar ha. Frun Har en ipad 2 som fungerar mycket fint och orsaken var just skärmkänslan jämfört med övriga 1 år gamla plattor.

Jag beställde en samsung galaxy s3 åt frun eftersom hon ogillar att lära sig nytt och har använt galaxy s i 2 år nu och lärt sig android.

Ska bli kul att testa lumia och s3 sida vid sida.

Hur resonerar ni vid val av nördprylar.

Andreas

Tycker det är synd Nokia inte kan erbjuda ett alternativ med Android.

Jag ser inte riktigt poängen med Windows 8, på vilket sätt är det bättre än Windows 7?

Visst, att ha samma OS i både dator och mobil kan göra användandet mer enhetligt samt att det blir enklare att skicka arbetsfiler mellan. Men de fördelarna känns inte så stora att det är värt besväret uppdatera till Windows 8 i datorn.

Är också lite skeptisk till Windows 8 i mobilen/surfplattan, historiskt sett har Microsoft-produkter varit skrymmande och så vitt jag har förstått kräver också Windows 8 mer systemresurser i mobiler/surfplattor än konkurrenterna, vilket gör att mindre minne blir kvar till annat.
Den som inte frågar får inga svar.

Hankki

Har nu haft Nokian i två dagar och kvaliteten är i toppklass, fruns s3 kom för några dagar sedan och den är mycket plastigare. Hårdvaran i dom två är ju ganska lika med den skillnaden att Nokia har dubbelkärnig processor på 1,5GHz medan s3 har fyra kärnor på 1,4 GHz, båda har 1GB Ram minne men båda är lika snabba i min användning.

Kameran i Nokian fungerar bättre i sämre ljus än Samsung. Samsung har mera brus men Nokia verkar använda lite för mycket brusreducering och skärpning när man studerar bilderna i full storlek men jag ska testa att ta samma bild med båda och printa ut i A4 för att jämföra.

Den direkta skillnaden mellan 7 och 8 lär vara den att 8:an ska vara snabbare på flera sätt, enligt folk som vet. Kostnaden för uppgraderingen är ju endast knappt 300kr fram till sista januari så det är ju inte så dyrt heller.

Gällande att ha samma system i telefon och dator så spelar det inte så stor roll för mig eftersom jag helst flyttar filer med högerklick och copy/paste så på det sättet var uppgraderingen till 8 ganska onödig.

Användarmässigt spelar det ingen roll för mig om systemet är iOS/android eller Windows men iOS innebär lite mera pill att flytta musik, filmer och bilder.

Som en sista jämförelse mellan 920 och S3 så upplever jag 920 som smidigare fast de är i princip lika stora och 920 är 50g tyngre.
Till nackdelarna på 920 hör avsaknaden av e-boks läsare som fungerar med eLib böckerna och flash till webbläsaren som begränsar på en del sidor.
Jag skulle gärna se Firefox eller Chrome till WP.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal