Vad är kållappshjärta för något?

Startat av Skogis, 2017-06-21 12:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Skogis

Slog till på 600gr Kållappshjärta innan i veckan, skulle tro att det är en variant på flankstek men är inte säker.
Planen är att grilla, men ska jag gå på den som en flankstek eller?

Skogis

Tydligen fler än jag som inte har koll på Kållappshjärta :)

Behandlade den som en flankstek med mycket gott resultat. Grillade den på hög värme i 4-5min per sida och lät den vila i folie 10min innan jag skar upp den.
Köttet var väl melerat, nästan som en prickig korv och hade en god köttsmak. Denna styckningsdetalj kommer att köpas fler gånger om jag bara hittar den.

Hasse

När jag blir kung ska jag bestämma att alla "hittepånamn" förbjuds!   >:(

Gastrofysik

Det kanske är mellangärde (shirtsteak) som fått lite finare namn? Den ska tillagas ungefär som flankstek och är en del av kållapen. Fast här i  Sverige har jag inte sett den, här brukar väl hela kållapen sluta som köttfärs. Var den lång, lite tillplattad och tvärrandig av insprängt fett?

kurt

På bilden som jag ser så står det inte "Kållappshjärta" utan "Kållapphjärta".

Skogis

Citat från: kurt skrivet 2017-06-24 19:21
På bilden som jag ser så står det inte "Kållappshjärta" utan "Kållapphjärta".

Gör det stor skillnad med ett S eller ej?

@Gastrofysik
Helt rätt beskrivning, 3 dm lång, 3-4 cm tjock som bäst  och 1 dm bred på det bredaste stället med grova fibrerna på tvären och väl marmorerad.

Gastrofysik


agnetasch


webguide

Citat från: Hasse skrivet 2017-06-24 15:12
När jag blir kung ska jag bestämma att alla "hittepånamn" förbjuds!   >:(


Hittepå och hittepå, det är väl en korrekt benämning, något gammalmodig kanske: http://www.scan.se/kottguiden/not/kallapp

Gastrofysik

Nja, shirtsteaken är bara en del av kållapen, en del man inte brukar stycka ur i Sverige. I Fällmans köttbok står det hur shirtsteaken sitter (nåt i stil med "revbenens broskkant" om jag minns rätt), jag är inte bra nog på anatomi för att fatta vad det betyder.

Hasse

Citat från: webguide skrivet 2017-06-26 08:33
Hittepå och hittepå, det är väl en korrekt benämning, något gammalmodig kanske


Kållapp är vedertaget och man kan slå upp vad det är om man inte vet. Nej, det var "kållapphjärta" jag syftade på som hittepå.

webguide

Citat från: Hasse skrivet 2017-06-26 12:01
Kållapp är vedertaget och man kan slå upp vad det är om man inte vet. Nej, det var "kållapphjärta" jag syftade på som hittepå.


Aha...

Skogis

Det var inte en engångsföreteelse att butiken saluförde Kållapphjärta :)
Förbarmade mig över en bit på 750gr den här gången. Hittade en bit som var jämntjock så resultatet ska bli jämnare den här gången.
Mycket gott grillkött!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal