holland strömming hjälp !!

Startat av kallebakom, 2015-08-15 13:24

Föregående ämne - Nästa ämne

kallebakom

hej, är den saltad eller är den helt rå ?  hittar bara att äta rå fisk så...men har den legat i saltlake så är den inte rå menar jag,,så ?

webguide


Skogis

Var på semester i Holland i våras och köpte matjesill i den lokala butiken(man vill ju testa hur det smakar på riktigt) och smaken var inte alls som jag förväntade mig, vill nog säga att det var rå sillfilé. När jag kom hem kollade jag upp vad det var jag köpt och tydligen saltas sillen direkt ute till havs, filéas när den kommer i hamn och äts som den är med hackad rå lök. Så den är både rå och saltad.
Gott men inte vad jag förväntade mig.

Matjesill är holländska för jungfrusill, dvs den första sillen som fångas på säsongen, april-maj om jag minns rätt. Svenskarna äter den till midsommar för det var då sillen kom till Sverige, men med tanke på hur annorlunda smak och utseendet på sillen är kan inte transporten varit speciellt snäll.
Om allt detta är sant vet jag inte men det låter inte orimligt att man kryddade upp sillen för att den skulle klara transporten till Sverige.

kallebakom


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal