Vad rökte du senast ?

Startat av helfgren, 2009-02-22 12:37

Föregående ämne - Nästa ämne

helfgren

Startar nu en tråd där vi kan dela med oss av vad vi rökte senast .
Själv rökte jag chilli marinerade räkor , det är nåt alla borde få prova .

MVH// Henrik
Carpe diem

Tom

Låter fantastiskt gott, själv blev det rökta rödvinsmarinerade kycklingfilér till middag

agnetasch

Citat från: Tom skrivet 2009-02-22 21:13
rökta rödvinsmarinerade kycklingfilér

Blev det bra? När vi har rökt kycklingfiléer har ytan blivit så hård. Motverkar marineringen det eller gillar ni en hård yta?

annamaria

Ha ha ha - nu läste jag: när rökte ni senast? Det skrattet behövde jag idag. Hihihihihi.

Tom

Agnetasch,
Jo, ytan blir ju lite hård men jag tycker det är OK i alla fall, jag tror inte att marineringen påverkar den hårda ytan.

agnetasch

Man kanske ska lägga filéerna i marinaden EFTER rökningen, så som man lägger tjälknul i sitt "spad"

helfgren

Blev rökta räkor igen , med aioli och baguetter . Nästa rökning blir en najadrökt laxsida .
Någon som har nåt bra tips på vad man kan marinera räkorna i innan man röker dem . Brukar marinera i en chilli marinad nu , blir super gott . Men vore kula tt prova nåt annat .

MVH// Henrik
Carpe diem

Tomas J

Citat från: helfgren skrivet 2009-03-23 18:44
Någon som har nåt bra tips på vad man kan marinera räkorna i innan man röker dem .


Bra tips vet jag inte, men nåt annat i alla fall... kanske du kan testa nåt i den här vägen, men håll inte mig ansvarig för resultatet för jag har inte provat  :D

Rökta Kreolräkor  - Smoked Creole Prawns
Ingredients
16 large prawns
6 cloves of garlic
4 shallots
60 ml (1/4 c) fresh oregano leaves
30 ml (2 tbsp) fresh thyme leaves
125 g (1/2 lb) unsalted butter
15 ml (1 tbsp) Worcestershire sauce
2 ml (1/2 tsp) salt
1 ml (1/4 tsp) ground black pepper
1 ml (1/4 tsp) ground white pepper
4ml (1 tsp) cayenne pepper
2 lemons quartered

Preparation
Using a small pair of sharp scissors cut along the top of the prawns then using a small sharp knife cut into the vein along the top of the prawn and rinse it away. Put the garlic, shallots, oregano, thyme, butter, Worcestershire sauce, salt and peppers together in a food processor and blend into a paste. In each of the prawns, place some of the paste between the shell and the prawn. The recipe can be made ahead a couple of hours to this point and refrigerated until cooking.

Smoking Method
Preheat the Smoker to around 100°C (220°F). Using Alder flavor bisquettes smoke/cook the prawns for approximately 40 to 60 minutes or until done.

To Serve
Serve accompanied with lemon wedges.

agnetasch

Citat från: helfgren skrivet 2009-03-23 18:44
Nästa rökning blir en najadrökt laxsida

Vad har du för saltning till gravningen? 50/50 eller mer socker? Hur länge låter du den ligga?

helfgren

Jag har 4 msk socker , 3 msk salt , krossad vitpeppar , citronsaft från en citron och massor av dill . Gnider laxsidan med detta och lägger den i plastfolie i 2-3 dygn, vänder den då jag tar nåt i kylen . Inbillar mig att det ger mer smak att vända den ofta .
Innan rökningen skrapar jag bort dillen och torkar av laxen med hushållspapper .
Röker laxen tills den är 60 grader i mitten.

MVH// Henrik
Carpe diem

agnetasch

Tack för det moraliska stödet;vi provade ju att röka gravad makrill med 50/50 o det blev så illsalt. Tänkte just att det vore bättre med mer socker :D

roffekock

agnetha om du ska röka dina makrillfileér så ska du bara lättgrava, dem mao max två timmar och så har 40/60 salt/socker du får ett mjukare kött på fisken. Tänk på att saltet drar vätska från köttet.


/rolf
Matforum är bäst

agnetasch

Men jag ville prova att röka efter en regelrätt gravning. Det blev inte bra, kanske för att vi varmrökte.
Fungerar 40/60 vid kallrökning också?

roffekock

Matforum är bäst

agnetasch

Igår kallrökte vi för första gången i Bradleyröken. Det gick bra, det mesta i alla fall; att jag var på experimenthumör rådde ju inte Bradley för.

Fiskarna vi provade var lax, makrill (hel o filé) sill o tilapia (filé)

Den för beredande saltningen var saltlake, torrsaltning o sockersaltning.

Med hjälp av en torkskåpsslang inköpt på K-Rauta kom rökskåpet en bit ifrån brikettförbränningen o höll c:a 28° Mitt på dagen började solen ligga på o höjde temperaturen, men då lade vi in ett par frysklampar i rökskåpet o sänkte på så sätt tempen med några grader.

Tilapiafiléerna var först färdiga. De fanns i alla saltningvarianter, men de som tinat i saltlake 24 timmar var bäst; de hade en jämn o mjuk sälta. De torrsaltade var lite stickiga i smaken o de sockersaltade smakade bara socker.
Över lag var de lakesaltade fiskarna godast. Det är ju också den enklaste metoden; bara att slänga de frysta fiskarna i saltlagen o låta stå i kylen eller utomhus ett dygn.

Laxen blev ett kapitel för sig. Mannen tyckte den lakesaltade var godast medan jag var lite svag för den najadrökta; sockersmaken var lite pikant ändå. Men på något vis förtar sockret saltet alldeles, man får nog experimentera vidare med "najaderna"

På tal om najader så såg jag hos Fogdö Lax att när man gravar o varmröker lax heter det neptunrökt lax inte najadrökt. Najadrökt lax är gravad o kallrökt. Man lär sig nya saker varje dag :o

Tomas J

Då har ni lite fisk att äta nu då ;D Vill man inte leka med torkskåpslang så har Bradley tagit fram en "kallrökningsenhet" En plåtlåda med magnetlist och en lucka där man ställer in vattenskålen. Följer med aluminiumslang som enkelt ansluts till skåpet: http://www.bradleysmoker.se/products/accessories/cold.php

Vill man kallröka vilket ofta tar längre tid än varmrökningen vill man kanske maximera utbytet av briketterna - när man experimeterat klart dvs och vet hur det ska saltas och kommer att smaka ;) Känns skåpet då för litet kan man enkelt hänga generatorn på ett större skåp, gammalt torkskåp, kylskåp eller liknande. Har en kund som röker upp till 24 laxsidor a´2 kg styck när han kallröker i sitt i grunden vedeldade skåp.

agnetasch

Det var ett tjusigt plåtskåp.Fast jag får ju säga att mannens hembyggda plyfaskåp nääästan är lika stiligt ;D

Tomas J

Stiligt! Egna lösningar är ju roligare och huvudsaken är att resultatet blir bra. Vill ni kallröka mycket nästa gång så förslår jag att ni tar bort Bradley-skåpet och leder in slangen i det där röda (huset) röklådan i bakgrunden ;D

agnetasch

Absolut! Vilken strålande idé! Då kan vi säkert röka 2 ton lax i ett svep. Ska vi dessutom själva bo kvar i huset behöver vi inte sola oss det året heller;vi spar alltså in på solkräm! ;D

roffekock

En egen lösning kunde vara att ha en tunna el skåp lägga lite tex alspån från sågen på botten och tända fyr med lite metanol på spånet och så på med lite enekvistar låt kallna till nästa dag och kör samma procedur igen och igen,igen

;D

/rolf

du kan skriva på tunnan "de fungscher"
Matforum är bäst

helfgren

Igår blev det strömming som åkte in i röken , blev riktigt gott faktiskt .
Blev lite tråkig färg på dem , men smaken var det inget fel på .

MVH// Henrik
Carpe diem

agnetasch

Alldeles just nu håller vi på o varmröker lite inför sommarens behov. Hjorthjärtan (har en strykande åtgång nuförtiden) ungtuppslår,ungtuppsklubba o .....grisfötter.

helfgren

Har precis lagt en fläskfile i vitlöksmarinad , saltat 2 st regnbågar och lagt 4 kg räkor i chilimarinad . Allt detta ska rökas i morgon . Det är ju som sagt midsommar snart  ;D .

MVH// Henrik
Carpe diem

roffekock

helfgren lite sockerbitar på fyren av slutet på rökningen sätter en trevlig färg!  :D

/rolf
Matforum är bäst

kryddburken

I helgen rökte vi en himmelens massa gott! Räkor, rimmade skinksstekar, fläsk, älgkött, korvar mm... Det blev riktigt gott! På slutet la vi in en form med potatisgratäng vi skulle ha till grillmiddagen och det var första gången jag åt "rökt gratäng" men det blev himla gott det också, men kanske lite för mycket för rökt magen till slut... :-/

Tomas J

I morgon blir det varmrökt laxfilé. 2 kg som nu ligger i kylen (torrsaltas). Brukar bli gott :)

agnetasch

På Kreta åt vi något som kallades biffburgare på matsedeln. Jag tyckte dom påminde lite om isterband(!?) Genast började jag fundera på hur man ska kunna plagiera dom. Nötfärs, lite kokt kamutvete (inte korngryn,hatar det sen jag hade det i min hemlagade hundmat) lite salt o peppar,en gnutta timjan. Kanske en klick grekisk yoghurt för syrans skull.
Sen ljummen-röker man dom försiktigt innan man forslar dom vidare till grillen eller frysen.Låter nästan genomförbart ;D

milaja

Oj, innan jag insåg vad det handlade om blev jag faktiskt lite chockerad av rubriken!  :o

Jag har inte rökt själv men jag har varit med när farmor rökte abborre ...  nu längtar jag efter rökutrustning och en bra fiskleverantör för det var gudomligt gott!

helfgren

Ikväll blev det rökta räkor och rökta kycklingklubbor , allt var chili marinerat. Mycket gott .

MVH// Henrik
Carpe diem

helfgren

Har precis tagit ut 2 älgstekar ur röken och ska nu stoppa in dem i ugnen att torka över natten . Hoppas att det ska bli gott , tänkte ha det med mig när vi ska till Norge och fiska i helgen .

MVH// Henrik
Carpe diem

helfgren

Har nu rökt 2 kg pepparlax och 20 kg sik , så nu blir det fisk i flera veckor :) .

MVH// Henrik
Carpe diem

Christine

Ett rådjurslår.
Urbenat och delat i 2 samt nätat.

Precis klart och ska vara till dagens middag med painriche och potatissallad.

Mvh
Lennart
(Christines gubbe) ;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal