Gravad makrill

Startat av agnetasch, 2007-04-26 12:08

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

I frysen har jag ett gäng makrillfiléer som jag ska grava till Valborg.Jag har gjort det förut o det blev jättegott.Så fram med receptet.Men vilket?Jag har två troliga kandidater;ett på gravad lax med samma mängd salt som socker o ett på gravad strömming där det är dubbelt så mycket salt som socker.För att det hela ska bli fullkomligt förvirrat sökte jag på nätet efter gravad makrill o får upp ett recept där det till 600 g makrillfilé är ½ dl socker o ½ tsk salt????Proportionerna kanske är omkastade av misstag men jag hittade receptet på flera ställen o NÅGON måste ju ha smakat.Antingen är detta recept ett guldkorn eller ett recept av Tryckfelsnisse.Någon som vet?

Andreas

Jag är ingen expert på gravning men jag tror det är något tokikgt med ditt recept. Kanske är det samma grundrecept som valsat runt mellan olika sidor på nätet?

Att man har mer socker än salt är inte ovanligt, större andel socker gör fisken mindre hård, men då i proportionerna 2 delar socker och en del salt.

½ dl socker o ½ tsk salt innebär ju ett förhållande på 20 delar socker till en del salt (50 ml/2,5 ml=20). Med så lite salt kan det rimligen inte bli nån vidare hållbarhet.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Om man skippar "socker-receptet",vilket av de två andra recepten skulle du välja;fifty-fifty eller dubbel mängd salt?(Tänk dig för nu,blir det inte bra stämmer jag dig!)

Urban

2007-04-26 20:16 #3 Last Edit: 2007-04-26 20:26 by Urban
50/50 blir alltid bra, det är så standardgravning går till..
När jag gravar Lax eller Rengbåge så tillsätter jag 1 dl socker (slätstruket mått), åsså 1 dl grovsalt (rikligt rågat mått), alltså ca: 2-3 msk mer grovsalt än socker. Tycker personligen att fisken blir godare då.
Vad som händer när man tillsätter mera salt är att Laxen kommer att bli lite fastare i köttet än standardgravning.. Det gillar jag bättre.
Angående receptet på gravad makrill som du hittat på nätet så vill jag med 99% chans säga att det är inkorrekt.
Gravning är ju en konserveringsmetod, och saltet/sockret bildar tillsammans en kemisk reaktion..
Om man skulle tillsätta så lite salt så skulle fisken helt enkelt inte bli gravad..

Andreas

Jo fast samtidigt gravar vi egentligen inte nuförtiden för att konservera utan för smakens och konsistensens skull. Jag hade nog experimenterat lite för att hitta vad som passarar den personliga smaken, kan du inte dela makrillen på två och göra en sats med 1 del salt och 1 del socker och en sats med 1 del salt och 2 delar socker? Bägge kommer garanterat att bli fullt ätbara, frågan är bara vilken som blir godast!

Misslyckas du får jag skicka dig en makrill per post.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Tack,det var ett bra tips.Då har jag genast en fråga till: jag har 6 filéer,4 ska ätas på buffé o 2 ska gravas o rökas(test)Vilken gravningsmetod kan vara bäst till dom som ska rökas?Själv känner jag spontant att jag skulle ta dubbelt-så-mycket-saltmetoden,men det kanske är någon som VET.

Urban

Spontant så tycker jag att du kan köra 50/50, med några extra matskedar salt (typ 3 st).
Grava fisken som ska rökas 2-3 dagar innan så hinner saltet tränga in ordentligt.  Om du tar dubbelt så mycket salt så "tror" jag att fisken kommer att bli för salt.

Jonas

Varför grava och inte bara salta fisken som ska rökas ??
Blir den godare om man gravar först??

Urban

Bra fråga.. Grillad gravad lax har jag ätit.. Men aldrig rökt gravad..

agnetasch

Saltat o rökt har vi redan gjort,nu tar vi ett steg till.Det var en lax-fiskande bekant som tipsade om detta med gravning/rökning, det ska enligt honom vara väldigt gott.MEN,jag tror han kallrökte o det kan inte vi så det blir kanske inte samma resultat.Men om man inte provar får man inte veta.
Det fanns(finns?)något inom restaurang/storhushåll som kallades Jungfrulax,den var gravad o rökt.God men lite mesig i smaken som alla sådana produkter.
En annan sak jag undrar över;kan det verkligen vara gott med dill på den fisken som sedan ska rökas?Kanske bäst att låta bli.I så fall kommer det att se ut så här:
2 filéer med dubbelt så mycket salt som socker+dill
2 filéer med samma mängd salt som socker+dill
2 filéer med samma mängd salt som socker utan dill
För att riktigt krångla till det kan man ju röka en med o en utan dill!

Urban

Bra ide!. Det skadar ju inte att prova med dill.. Har svårt att se att det skulle bli dåligt
Kom gärna med smakrecetion av dom olika grav/rökningarna.

agnetasch


agnetasch

Nu kan jag rapportera ang den gravade makrillen(rök-rapport senare):
Makrill ska gravas enligt 50/50-metoden!Alla gånger.Det blev verkligen gott.Med dubbelt så mycket salt som socker blev fisken för salt o hård.
Med 4 makrillfiléer,3 msk grovsalt,3 msk socker,c:a 1 tsk vitpeppar(som grovkrossas)o en näve dill har du en SUPERB liten buffèrätt som är (tycker jag)godare än gravad lax.

Andreas

Ah vad roligt att det blev gott!

Fast dubbelt så mycket salt som socker? Dubbelt så mycket socker som salt var det ju... (Missade det du skrev 2007-04-28 10:57 annars hade jag hojtat då.)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Det blev för mycket med tre olika modeller.Jag höll mig till de två ursprungliga.Men nästa gång ska jag testa dubbelt så mycket socker mot 50/50.Nöjd nu?

Andreas

Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

NEJ,det var inget vidare med gravad + varmrökt makrill.Det blev alldeles för salt trots att vi utgick från filéer som i gravat tillstånd var perfekta i saltningen.Kanske,kanske det går bättre om man använder metoden dubbelt socker mot salt.Ska prova den men inte riktigt än,mannen tyckte det räckte med makrill på ett tag.Men dill var gott,det ska man använda.
En liten kulinarisk upptäckt i alla fall;sockret från gravningen "karamelliserades" på makrillens yta vid rökningen,det var så pass gott att vi i fortsättningen ska sockra lite på fiskfiléer som ska rökas.Man kanske t.o.m kan tillverka någon slags "dillsocker".Där ser man,inget ont som inte har något gott med sig.

Jörgen

Hej Agnetasch.
En gång blev jag bjuden på stekta inlagda makrillfiléer. Dom var inlagda i en ättikslag precis som man kan göra med stekta strömmingar. Det var jättemumsigt och rekommenderar dig att prova samma sak om du har några Makrillar över.

agnetasch

Åh,himmel så gott!På knäckebröd.Eller med dillströsslad färskpotatis krönt med smörklick. :P
Makrill är en okänd storhet.Man kan göra mer av den än vad man tror.När jag jobbade på regemente på 70-talet serverade vi som frukostmat Abbas inlagda makrill.Den var inlagd precis som sill o var URGOD.Jag såg den aldrig i affärerna så den tillverkades nog bara för storkök(precis som fiskbullar i pepparrotssås :o)En vacker dag ska jag ta mitt bra-iga recept på inlagd sill o prova med makrill.

Urban

Makrill verkar vara en riktig allround fisk.. Synd att man sällan ser färsk makrill här i V-Botten.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal