Sälkött

Startat av agnetasch, 2008-05-08 15:51

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Uppeldad av recentionerna på Jägarförbundets nya sälreceptbok satte jag igång o efterlysa sälkött. Igår fick jag en kasse full.
Sen upptäckte jag att boken var rätt dyr; medlemspris 390:- för några recept! Aldrig i livet. Den köper inte jag. Jag får försöka krångla mig fram ändå.
-Rökt säl ska tydligen vara gott, jag får hänga på när mannen ska röka hjortskånkar (o senaste favoriten; fläsklägg!!)
-Biff med lök, så som man tillagade valkött förr.
-Sjömansbiff,ett tips som tydligen är bra.
-Gryta på kokosmjölksmarinerad (över natten) säl, zuccini o (mycket lite)currypasta.
Är det någon som har något käckt recept på säl?

Så här skrev SvD om sälboken:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_345140.svd 

crlhrv

hur mycket fett innehåller sälkött?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

3,7% hittade jag i en tabell. Samma som lårfilé på kyckling o det är ju inte farligt.Skulle man grilla sälköttet, vilket tydligen är gott, är det ju betydligt magrare än vår grillfavorit;fläskkarré med sina 11-12% fett ;D

Andreas

Vad kostar sälkött per kilo?

Här har du tips på en annan sälkokbok: Anne Sofie Hardenbergs prisade Grönländska kokbok Igaassat - opskrifter http://www.norden.org/webb/news/news.asp?id=7851&lang=1
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-05-09 10:34Vad kostar sälkött per kilo?

Ingen aning 8)

Oj vad jag vill ha den grönländska kokboken! Undrar var man kan köpa den? Den är på danska förstås, får damma av min gamla Köpenhamnska ;D
Men jag hittade ett brödrecept ur boken:

Grovt svartvinbärsbröd från Grönland
Receptet är hämtat från boken Igaassat opskrifter av Annso Hardenberg - nordisk matambassadör från Grönland 2007

1 dl hackade rågkärnor
1 dl hackade vetekärnor
500 g grahamsmjöl
300 g vetemjöl
6-7 dl varmt havsvatten
50 g jäst
150 g- 200 g svarta vinbär

Råg- och vetekornen kokas i en gryta i 3 minuter och avkyls. Grahamsmjöl, råg- och vetekorn, jäst och vatten blandas väl i ca 5 minuter. När degen är färdig tillsätts de svarta vinbären och blandas väl. Degen ska jäsa 30-40 minuter. Efter jäsningen delas degen i 2 delar och läggs på bakplåtspapper at t efterjäsa i 30 minuter. Bröden bakas i varm ugn i 185 grader i 30-35 minuter. Om man inte har svarta vinbär kan man använda blåbär, lingon, timjan eller  något annat du har.


RobinC

Fick ni någonsin svar om hur mycket sälkött kostar? tack 👍

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal