De Buyer Affinity rostfri stekpanna - mat bränns fast. Hjälp!?

Startat av goldfish, 2017-01-09 22:20

Föregående ämne - Nästa ämne

goldfish

Jag lyckades få tag på en stekpanna av märket De Buyer och serien Affinity till ett bra pris. Stekpannan är tillverkad i rostfritt (http://www.debuyer.com/en/products/affinity-full-stainless-steel-frypan).

När det gäller kolstål-stekpannor från samma tillverkare vet jag att man ska "bränna in dem" enligt motsvarande https://www.youtube.com/watch?v=OXp6KRw_Qzo.

Gällande rostfria pannor är jag däremot osäker om man även ska bränna in dem, men det tror jag inte. Dock så tycker jag att maten fastnar. Jag testade att steka en äggröra och äggen brändes fast och var inte helt lätta att diska ur. Jag körde inte heller på max (kanske 6-7 av 9 + boost).

Är det någon som äger eller har erfarenhet av De Buyer Affinity stekpannor eller andra rostfria och kan ge lite tips på vad jag kan göra för fel?

webguide

Det enkla svaret är att en sån panna är inte avsedd att steka ägg i.

goldfish

Citat från: webguide skrivet 2017-01-10 07:47
Det enkla svaret är att en sån panna är inte avsedd att steka ägg i.


OK, men på deras sajt så har jag för mig att det står att stekpannan är för all typ av mat. Menar du att den endast är för kött? Jag tycker nämligen även att annat fastnar ganska lätt. Utveckla gärna lite grann.

Andreas

Det är inte så enkelt som att du är för snål med fettet, har du provat använda REJÄLT med fett?
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Citat från: goldfish skrivet 2017-01-11 07:06
OK, men på deras sajt så har jag för mig att det står att stekpannan är för all typ av mat. Menar du att den endast är för kött? Jag tycker nämligen även att annat fastnar ganska lätt. Utveckla gärna lite grann.


Testa som Andreas säger att använda mycket fett, se till att fettet är ordentligt varmt innan du tillsätter äggen.

LP

Rostrfria pannor bränner man in på ett annat sätt än kolstål.
Häll i en centimeter rapsolja och hetta upp strax under rykpunkten. Låt värmen vara på några minuter. Torka med hushållspapper.
Det här måste man tyvärr upprepa efter varje gång man diskat pannan med diskmedel.

rbiake

Wow !  Det känns enklare att köpa en ny billig teflonpanna på Elgiganten var 3:e månad och sen slänga. Men det känns ju inte bra. Men jag har bara dåliga efarenheter av stekpannor...

rbiake

Okej, jag svarar på mitt eget inlägg. Men nu har jag något att berätta. När jag köpte bläckpatroner fick jag en SATAKI 24 cm på köpet !! Den är toppen !
Sambon kör den alltid med pannkakor. Den har små gropar i botten där fettet samlar sig. Inget bränner fast !!!! Sambon slängde alltid, åtminstone, den första pannkakan. Så icke mer. Jag kommer köpa en 28 cm. Kosta vad det kosta vill !

agnetasch

Jag behöver en ny stekpanna. Åker genast till Bagaren och Kocken och köper en sån som du har. Bra tips,tack!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal