Bagarens surdeg råg - Kronjäst

Startat av Andreas, 2012-03-24 13:58

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Nån som provat kronjästs "surdeg"?

Jag skall prova snart, har köpt hem en burk "Bagarens rågsurdeg". "Lyckat surdegsbröd på 4 timmar" står det på förpackningen och det låter ju bra, surdegsbröd är gott men kan vara både knepigt och tidsödande. Dock, denna produkt kräver att man tvärt emot alla surdegspriciper tillsätter jäst, och fuskar man med jäst är det inte svårt att lyckas med surdeg. Hmm.

Dessutom är tyvärr priset högt, 150 gram kostar 22,90:- vilket ger ett kilopris på 153:-. För det får man en burk med vatten, fermenterat rågmjöl, stabiliseringsmedel E415 xantangummi(?!) och salt(?!). Vad kilopriset på brödet blir återstår att se. Och man får trots allt ändå jobba en hel del för att få sitt bröd.
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Köpte vetevarianten i går. Letar lite recept nu. En Levain skulle sitta fint. Det där gummit lät sådär... :o

pralin

Jag har också upptäckt surdeg på affären. Tycker att den passar för någon som vill testa baka surdeg. Annars är det mycket lätt att göra själv surdeg. Det gör jag i alla fall. Min surdeg har hunnit bli 3 år. Jag har den i kylskåpet och använder när det behövs, dock varje gång efter utbakningen matar den med nytt rågmjöl. Det finns många recept på nätet, men du kan kolla mitt här.

http://matmedmera.eu/surdeg-recept/
Pralin matbloggare

Andreas

Du fuskar inte med jäst då?  ;)

Citat från: annamaria skrivet 2012-03-24 14:07
Köpte vetevarianten i går. Letar lite recept nu. En Levain skulle sitta fint. Det där gummit lät sådär... :o


Duger inte receptet på burken?

Xantangummi tror jag inte har några hälsorisker och är väl hyfsat naturligt, hos shenet.se står om framställningen "Druvsocker (glukos) ur majs jäses genom odling av bakterien Xanthomonas campestris. Resultaten renas med isopropylalkohol, torkas och mals l pulver. Kemiskt är det en polysackarid." Frågan är varför det behövs förtjockningsmedel i surdeg?
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Citat från: annamaria skrivet 2012-03-24 14:07
Köpte vetevarianten i går. Letar lite recept nu. En Levain skulle sitta fint. Det där gummit lät sådär... :o


Ska man vara petig så kan man inte göra Levain på vanlig surdeg. Levain görs på vildjäst som sedan används för att göra grunddeg i ett par steg.

annamaria

Citat från: webguide skrivet 2012-03-28 08:13
Ska man vara petig så kan man inte göra Levain på vanlig surdeg. Levain görs på vildjäst som sedan används för att göra grunddeg i ett par steg.


Man lär sig varje dag, tack!  :-[

Andreas

Citat från: webguide skrivet 2012-03-28 08:13
Ska man vara petig så kan man inte göra Levain på vanlig surdeg. Levain görs på vildjäst som sedan används för att göra grunddeg i ett par steg.


Var har du fått det ifrån, vad är surdeg om inte vildjäst?
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Så vad tycker jag då om produkten "surdeg" från Kronjäst?

Till att börja med var det inte världens lättaste att öppna förpackningen. Allra överst sitter ett lock av hårdplast. Det är lätt att öppna. Men sen är där ytterligare ett lock som består av aluminium och mjukplast. När jag skall öppna det lossnar aluminiumet från plastfilmen. Sen när jag väl får upp plasten lossnar den inte från kanten utan går sönder. Och eftersom man enligt instruktionen på burken skall skaka burken innan man öppnar den är plasten kladdig och eländig.

Surdegsjoxet i burken är dessutom trögflytande så det behövs en slickepott för att få ut allt.

Och receptet är ganska omständigt.

Och bröden smakar inte alls sådär jättegott att det är värt varken pris eller besvär.
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Citat från: Andreas skrivet 2012-06-11 21:25
Var har du fått det ifrån, vad är surdeg om inte vildjäst?


När man gör levain så gör man vildjäst genom att t.ex. låta russin, honung och vatten starta igång en jäsprocess. Man använder sedan vildjästen för att skapa en grunddeg sedan gör man fler grunddegar i flera steg.

Läs här: http://svenska.yle.fi/matochfritid/matartikel.php?id=2414

Jois

Såvitt jag förstår har Bagarens surdeg råg - Kronjäst, ingenting med surdeg att göra. Vill ni ha information och inspiration, lyssna på Sommar i P1 den 14 juli.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal