Snacks & Tilltugg

Startat av kryddburken, 2008-04-13 09:11

Föregående ämne - Nästa ämne

bryggens

Min andra "batch" provade jag helt utan ost just för att se om det var den som krånglade till det, dessutom hade jag kramat ur all vätska ur jalapenohacket. Men ändå...

Andreas

Trist att det misslyckas för dig Bryggens fast samtidigt är det väldigt lärorikt att reda ut varför ett recept inte fungerar.

Använder du smör eller margarin?

Vad har smeten för temperatur när du tillsätter äggen? (Det har du förstås inte mätt, men det kanske kan vara en förklaring till det hela.)
Den som inte frågar får inga svar.

bryggens

Andreas: Jag använder smör, temperaturen vet jag inte så mycket om, men  det har ju svalnat en hel del.
Nu tycker jag att ni som läst denna tråd ställer upp och försöker göra dessa bollar, desto fler som försöker desto lättare det blir att hitta vad som kan gå fel. Själv gör jag ett till försök i helgen, men då endast som vanliga Petit Choux, utan någon tillsats.

Rookie-T

I ren tristess igår så fick jag för mig att göra det där Chili Cheese Joxet de har på max. Friterad ost och det där. Tempura och ost och jalapeno. Testa att göra 2 stycken. det blev bra och smaka väldigt likt de man köper sig på max efter krogenrundan.

Inte direkt så fina som dessa chili cheese petit Choux bollar men endå :P

Ska testa en ny sats av dessa snart. Men nu är det gastronord imorgon och en finlandskryss därefter sen jobb på lördag. Så Jag avlägger min rapport runt sön-tis
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

bryggens

Nu har jag lyckats, tror jag i alla fall, hittade ett recept på Petit Choux i gamla hederliga hemmets kokbok, där var det ett lite mindre recept,
1 1/2 dl vatten och lika mycket mjöl till 50 g smör eller margarin och 2 ägg.
Eftersom det har misslyckats förut så körde jag denna gången med margarin istället för smör (snålhet).
Hade faktiskt i lite jalapeno och ost också.
Jag läste att det var viktigt att röra eller vispa äggen rejält, minst 5 minuter.
I allafall så blev dom luftiga och fina, kanske skulle varit inne i ugnen lite till, det blev 22 min / 200 grader.
Och dom blev lite stora.

kryddburken

Bryggens!
Va roligt att du fick en positivt reslutat äntligen!
Det jag reagerade på var ditt recept där äggen ska vispas minst 5 min? Jag har alltid bara "rört" ner äggen ett i sänder lite slarvigt! Men det ser ju ut att funka att vispa också!

kryddburken

2008-05-12 09:47 #26 Last Edit: 2008-05-12 11:15 by kryddburken
Bryggens!
Nu har jag lagt upp en hel serie steg-för-steg med mina chili cheese! Bilder till alla moment!
http://kryddburken.wordpress.com/2008/05/12/chili-cheese-balls-steg-for-steg/

crlhrv

kryddis: vars hittar jag den? =)
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

kryddburken


kryddburken

Ännu en omgång med chili cheese balls, fast denna gången med parmesan istället för västerbottensost! Provade dessutom att öka på mängden ost till 5dl istället för 3dl finriven just för att få fram ostsmaken ännu mer! Kanske att dom blev aningen tyngre i konsistensen och inte lika "fluffiga" men verkligen smakrika små kryddiga chili bollar!
http://kryddburken.wordpress.com/2008/07/20/parmesan-chili-balls/

Anne

Mina blev precis som dina, Kryddburken - superbra. Men ack vad jobbigt att röra :)
Anne's Food - min matblogg

kryddburken

Anne!
Tack, äntligen någon som lyckas här inne! :-)

Rookie-T

Jag gjorde Chili Cheese med lyckat resultat för någon vecka sedan, Dock så hadde jag ingen spritspåse hemma så dom blev inte lika "petita" som Kryddis. Men väldigt smarrig, Bra recept.
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal