Fusket på Ica - Uppdrag granskning/SVT (ommärkt kött)

Startat av Kari, 2007-12-04 14:14

Föregående ämne - Nästa ämne

roffekock

Jag förstår  inte debatten kring sjuka eller inte sjuka, det är ju inte det handlar om,man blir inte sjuk av köttfärs som är ett dygn gammalt, det handlar om förtroende och lurendrejeri. Och en förenekelse av kännedom det är där det ligger och inget annat.

Han Uffe Wagner som säger nej han är ju själv kock eller. Tror ni inte han har gjort det samma någon gång?
Matforum är bäst

crlhrv

Svårt att säga om han någonsin gjort det, oavsett så har han knappast satt det i system för att kategoriskt lura sina kunder på pengar och utnyttja deras förtroende. Anywhoo.. idag drog jag mitt strå och tut(t)ade på en ICA-lastbil och skrek lite fula saker åt den.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Kari

Och jag som läste tuttade på!!!  :o Tutade är väl ok...  :-X

roffekock

Härligt crlhrv. Skön idé jag ska göra det samma nästa gång jag ser en sådan bil. Det kan kanske bli en ny folkrörelse ;D
Matforum är bäst

Kari

Jag lovar att tuta med! Nu är det tre st... Det är väl en folkrörelse?  ;D

Skämt o sido, chaufförerna är oskyldiga, bättre att tuta vid köttdisken isåf....  ;) Cyckeltuta finns på sportavdelningen - bara att låna!  ;D

---

Crlhrv: Vad skrek Du? Det är väl bra att vi skriker samma sak??  ;)

crlhrv

"FYYYYYYYYYY!!!" ungefär. Det är valfritt, men inga svordomar.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Citat från: roffekock skrivet 2007-12-10 16:59
Jag förstår  inte debatten kring sjuka eller inte sjuka, det är ju inte det handlar om,man blir inte sjuk av köttfärs som är ett dygn gammalt, det handlar om förtroende och lurendrejeri. Och en förenekelse av kännedom det är där det ligger och inget annat.


Javisst är problemet med Ica precis som du säger förtroende och bedrägeri men det är en intressant parallelldiskussion detta ifall gammal köttfärs faktiskt är otjänlig eller ej. Om den nu inte är otjänlig är det ju precis som Expressen säger ett gigantiskt slöseri att kassera fullt ätlig mat.

Citat från: kurt skrivet 2007-12-10 10:43
Det är väldigt många som blir magsjuka varje år, men ofta kan man inte direkt associera vad för mat som orsakat magsjukan. Oftast blir man sjuk inom några timmar, men för Salmonella, Yersinia och campylobacter kan det ta flera dagar innan man insjuknar.


Men jag är fortfarande inte alls övertygad om att köttfärs faktiskt är otjänlig bara för att sista förbrukningsdag passerats med en dag (eller några timmar), de rutiner man tillämpar (borde) bygger väl ändå på att ha något slags marginal? Dessutom gör vårt kalla klimat att känsliga varor värms upp betydligt mindre vid ompackning, frakt till hemmet osv. än i varma länder där de förmodligen säljer köttfärs enligt samma datumregler som vi har. Men det finns givevis forskning om detta, gäller bara att hitta igen den.

I UNT kan man få en liten uppfattning om hur mycket hederlig hantering av gammalt kött kostar "Ica Maxi i Uppsala kasserar mellan tre och fyra procent av allt kött. Det är kött för omkring 20 000 kronor i veckan." Och stormarknadschefen Mats Mönning vid Coop Forum i Gränby säger "Jag vet inte hur mycket köttfärs som slängs, men vi har ett 700-liters kärl där vi slänger kött och grönsaker. Vi betalar omkring 30 000 kronor i månaden till ett företag för att bli av med gammalt kött, annat avfall och sopor..." http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=701396,00.html

20000 i veckan blir en 1,04 miljoner om året och betalar man sen 30000 i månaden dvs 360' om året landar totalsumman för överblivet kött på 1,4 miljoner, det är pengar det!

Färsförsäljningen har hur som helst föga överraskande rasat " Vår försäljning av köttfärs har minskat med 50 procent, säger Ove Stenberg, butikschef för Ica Kvantum i Arninge centrum .. Magnus Frisk, informationsansvarig på Coop, säger att man har noterat en liten minskning av försäljningen av köttfärs de senaste dagarna." http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=723571

Och facket ger Icas ledning underkänt "Handels ordförande Lars-Anders Häggström anser att köttfärskrisen inom Ica är en chefs- och ledningsfråga. ... reagerar på att Ica väljer att slå nedåt i försöken att förklara sig." http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=723572

Sen kan man fråga sig om detta hänger, hoppas verkligen inte. I fredagens Sörmanlands nyheter säger Conny Holmström, ägare till Ica Supermarket i Oppeby "Det är så småaktigt och dumsnålt"
om köttfärsskandalen http://www.sn.se/parser.php?sect1=101&sect2=157&id=191142 Sen natten mot idag skriver SR P4 Sörmanland om en mordbrand mot samma mataffär "Enligt vakthavande befäl vid Sörmlandspolisen är det hela förberett på ett sådant sätt, som visar att det var meningen att branden skulle sprida sig..." http://www.sr.se/cgi-bin/sormland/nyheter/artikel.asp?Artikel=1768784

Citat från: crlhrv skrivet 2007-12-10 18:13
Anywhoo.. idag drog jag mitt strå och tut(t)ade på en ICA-lastbil och skrek lite fula saker åt den.


Citat från: elka skrivet 2007-12-10 18:36
Och jag som läste tuttade på!!!  :o Tutade är väl ok...  :-X


Så kanske inte läge att skoja alltför mycket om att tuta Calle och speciellt inte tutta Elka. ;) För det finns säkert åtminstone några helt helt oskyldiga Icahandlare som drabbas av denna skandal.
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Klart det finns oskyldiga, men faktum kvarstår att om några få tabbar sig så får också de ärliga betala för "misstagen" - det är bara så det funkar. Det är ju inte bara de 4 utpekade ICA-butikerna som tappat i köttförsäljning utan deras agerande kommer att spridas som ringar på vattnet och även drabba de som inte har något med skandalen att göra. Men i mina ögon är iaf alla ICA-handlare lurendrejare för tillfället men jag är också övertygad om att detta inte är något ICA-specifikt utan existerar oavsett varumärke. Jag bara väntar på en undersökning där några av de andra företagen också undersöks, det är inte en fråga om OM utan om NÄR det kommer. Under tiden tar jag mig friheten att protestera och visa mitt missnöje mot det mesta som har med ICA att göra och- de som är oskyldiga och har rent köttfärs i påsen behöver inte ta åt sig, så enkelt är det

Kom ihåg att Janne uppmanade alla som visste något att höra av sig till Uppdrag Granskning. Min prediction är att SVT kommer ha material till 17 uppföljningsprogram inom kort och då kommer en ännu större bomb att slå ned. Var så säkra att Coop, Konsum, Willys och allt vad de heter just nu arbetar övertid med att se till att något liknande avslöjande inte kan ske hos dem. Gör de inte det borde de verkligen börja, Janne kommer inte att ge sig i första taget nu när det första avslöjandet fått så pass stor genomslagskraft. Det är det här han gillar och dessutom är ruskigt bra på.

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Fick reklamblad från Hemköp o Willys igår. Vad har dom på förstasidan om inte BLANDFÄRS. Den enes död, den andres bröd....

Kari

Andreas: Det inte Ica som varumärke som jag misstror utan exakt dessa handlares köttavdelningar. No more no less.

Hoppades att två glada och två blink skulle spegla mitt inlägg på ett tydligt sätt.
Historisk sett har människor alltid skojat om allvarliga händelser och olyckor. Estonia, tsunamikatastrofen, nazismen, palestinakonflikten, Usama Bin Laden, Norrmän, finnar och smålänningar. Nu även Ica.





Andreas

Calle: Det har du rätt i, förmodligen sitter det folk och försöker gräva fram saker om andra kedjor i denna stund.  Fast det blir det nog väldigt svårt att bevisa att något fusk pågår NU eftersom knappast någon vågar fuska den närmaste tiden.

Agneta: Står det om den är butiksmald eller centralmald? :)

Elka: Javisst förstår jag att du skojar, jag hade ju en smiley där också. Däremot förstår jag inte varför du bara misstror köttavdelningarna... om butiken styrs av en fifflare så vore det ganska logiskt med mer fiffel.

Synd att svenska konsumenter i allmänhet är så flata, visst har en hel del människor uttryckt åsikter på insändarsidor osv. men intrycket är ändå att majoriteten inte bryr sig så hemskt mycket och att detta är glömt om några månader. Det hade varit något det med en riktigt organiserad rikstäckande protest, undrar hur fransmännen gjort om denna histora utspelat sig där?

Men det kan hur som helst inte vara så roligt att vara någon av de 4 utpekade handlarna just idag då alla 1400 Ica-handlare träffas på ett stort extrainkallat möte. De lär få en och annan blick och kommentar av sina kollegor - om de fyra färsfuskarna nu vågar sig dit vill säga. http://www.atl.nu/Article.jsp?article=43928&a=Alla_Ica-handare_till<br>stockholm_idag
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch


Björn

Jag tror inte att "de flesta människor" ser något speciellt lustigt i Estonia- och Tsunamikatastrofen eller skämtar om det. Det har i så fall ungått mig tack och lov.

Kari

Björn: Ditt citat är fel. Jag skrev människor..  ;)

Agnetasch: *asg*

Andreas: Visst kan det finnas mer fiffel och med all säkerhet kommer det nya skandaler av olika magnitud.
Så länge vi konsumenter inte har fakta om annat fusk - måste man ändå förutsätta motsatsen? Och så hos dessa utpekade Icahandlare.

---

Nej det blir inte kött idag till middag.. Jag går och fiskar, fiskar!  ;)

roffekock

Jag har talat med en mej mycket närstående vän som varit stor,liten ICA handlare och som är utbildad caharketurist som tillhör den gammla stammen och som fortfarande har sina aktier och sina sympatier hos ICA och enligt honom är detta egentligen inget nytt på himmlen att det fuskats med alla typer av mat som det behövs göra det med,bara för profiten. Så är det inom alla brancher som håller på med färskvaror om det går att snitza till det så man kan sälja gör man det. Detta är ett begrepp ATT MAN FÅR FUSKA BARA DET INTE SYNS och detta är den direkta orsaken till att systemet är felande,kött bör och ska hanteras inför kund där med basta.

Flatheten hos gemene man är skrämmande tycker jag,jag undrar bara vad som hänt om alla hade bojkottat dessa handlare tex en vecka.

Dom som inte formerar sej och yttrycker sin oro nu han är faktiskt delaktig i att detta fortsätter,men man kommer alldrig att lyckas i det långa loppet.

Tänk bara på om du nu råkar skulla sälja din bil. Försöker du inte snitza till den lite innan affären och kanske inte vara hundra procent ärlig över att det skramlar lit här och var.

Detta ligger i människans natur.

/rolf
Matforum är bäst

Andreas

Citat från: crlhrv skrivet 2007-12-11 08:54
Kom ihåg att Janne uppmanade alla som visste något att höra av sig till Uppdrag Granskning. Min prediction är att SVT kommer ha material till 17 uppföljningsprogram inom kort och då kommer en ännu större bomb att slå ned.


Japp fortsättning följer imorgon "Janne Josefsson anordnar en studiodebatt där den förre detta Ica-anställde Daniel möter Icas ledning och livsmedelsexperter. ... Enligt SVT:s hemsida har efter förra veckans program cirka 500 tips inkommit om fler missförhållanden på Ica." http://www.market.se/ArticlePages/200712/11/20071211103314_icaf371/20071211103314_icaf371.dbp.asp

I DI står att läsa att Icamötet börjar om 45 minuter dvs. klockan 15 och att det är 1000 anmälda "Folkets hus i Stockholm är bokat för att alla ska få plats. Vad som sägs inne på mötet är hemligt, men vd Kenneth Bengtsson har lovat att ryta till ordentligt." - undrar som sagt om de fyra färsfuskarna vågar visa sig där..?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Fegt av ICA att stänga ute media! Hoppas någon kanal/station lyckas muta en deltagare för att få det på band.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Ja det kommer säkert att läcka ut ett och annat därifrån i sinom tid...

Livsmedelsverket har nu anmält de fyra ICA-butikerna i uppdrag gransknings reportage, här är åtalsanmälan: http://www.slv.se/upload/dokument/nyheter/2007/åtalsanmälan.pdf

"Genom ommärkningen har kunder vilseletts att köpa varor de annars antagligen inte skulle ha köpt, eftersom varorna hade andra egenskaper än som framgick av märkningen. Detta torde utgöra bedrägeribrott, alternativt brott mot förbudet i 5 § märkningsföreskrifterna mot vilseledande märkning. ... Livsmedelsverket hemställer att Åklagarmyndigheten utreder möjligheterna till såväl företagsbot som andra påföljder."
Den som inte frågar får inga svar.

Kari


roffekock

Tycker att livsmedelsverket för en gångs skull gjort en rätt bedömning :)
Matforum är bäst

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal