Hemlagad glass, hur gör du?

Startat av roffekock, 2008-03-29 16:00

Föregående ämne - Nästa ämne

roffekock

Jag skulle gärna vilja ha ett recept på Violglass har du ett?
Eller har du något gott glassrecept?
Har du glassmaskin och i så fall vilken sort eller märke?

/rolf
Matforum är bäst

annamaria

Hej Rolf! Det här receptet är gammalt och det allra första jag gjorde som barn. Jag har gjort flera olika genom åren men tycker ändå att det här är godast och enklast att göra. Jag har ingen glassmaskin men skulle gärna vilja ha en  ;D. Glassen smaksätter man som man vill - jordgubbar, hallon, blåbär, ägglikör, russin i rom osv. Lite violessens passar säkert också utmärkt.

Hemmagjord vaniljglass
4 pers.

3 st äggulor
4 msk florsocker
3 msk vaniljsocker
3 dl hårt vispad grädde


Vispa äggulor, vaniljsocker och florsocker någon minut. Blanda äggsmeten med vispad grädde. Häll gärna upp glassen i serveringsskålar och frys i ca 3 timmar. Ta fram glassen ca 15 minuter innan servering.

Anne

Rent allmänt gör jag oftast en bas på äggulor, socker, grädde och ev. mjölk, och smaksättning, och låter stå kallt över natten. Kör sen i glassmaskin, jag har en urgammal Philips som varit med i säkert 20 år. :) Violglass har jag aldrig testat, däremot!
Anne's Food - min matblogg

Jomael

Jag brukar låta min smet sjuda, och sedan svalna innan jag kör in den i min glassmaskin. Sitter inte hemma just nu, så har varken mer exakta recept eller ens maskinens beteckning. Men jag har bestämt för mig att det är en philips, en enkel och rymmer en rätt liten smet.

Någon mer som brukar sjuda smeten?

Anne

Japp, jag sjuder också ihop smeten. För det mesta. Glömde visst skriva det - bara det lite vaga "gör en bas". :)
Anne's Food - min matblogg

annamaria

Jag har också testat parfait-recept där det ska sjudas. Jag förstår inte varför dock. Varför ska den egentligen sjudas? Eller gör ni det för att den ska köras i maskinen?

Andreas

Många som har Philips verkar det som, så även jag, min heter "Delizia" och kan beskådas på bild nedan. Det börjar vara rätt länge sen den gick nu men jag hade en sorbetperiod ett tag med bland annat kiwisorbet men minns inte vad det var för recept jag använde då.

Numera är jag mer inne på snaskiga glassar gillar exempelvis Carte d'Or "Texas pecan", "Daim" och "Crema di Mascarpone" men dessa borde man ju också kunna snickra ihop med den egna glassmaskinen när jag tänker efter. Nån som har tips på nån riktigt snaskig glassmaskinsglass?
Den som inte frågar får inga svar.

kurt

Enkelt recept utan ägg, eller sjudning eller något annat krångel:

http://www.helsinki.fi/kemia/opettaja/aineistot/maito/kvaveglass.htm

Normalt skall glassmeten frysa långsamt för att man skall få mycket små iskristaller, då måste man ha ägg i smeten. Men har man flytande kväve och fryser det hela extremt fort, så får man perfekta små kristaller med en gång, och man behöver inte ha något ägg i smeten.

Jomael

hihi lät intressant, men hur lätt är det att få tag på flytande kväve egentligen? Låter läskigt.. :)

Hasse

Om du bor i närheten av Lund kan du köpa flytande kväve för 5 kr per liter på universitetets fysikaliska institution. Det finns kanske ett annat universitet "nära dig" som säljer flytande kväve. Men du måste själv hålla med ett specialbyggt transportkärl.    ;)

Jag har några gånger släppt pojksinnet fritt genom att få leka med flytande kväve. Det är fascinerande, men inte helt ofarligt. Denna vätska, som normalt är en gas, har en temperatur av -196 °C. En jordgubbe t.ex, blir genomfryst på endast ett par sekunder om du lägger den i flytande kväve. Så nog går det undan om man ska frysa in något med denna metod.

Jag vill minnas att jag någonstans har läst att man använder just flytande kväve för att industriellt frysa t.ex. gröna ärtor. Är det någon som känner till detta?

Andreas

Aha! Jag som funderat över det här med flytande kväve. Men hur komplicerat är ett "specialbyggt transportkärl", kan man bygga det själv?

Hur gör man rent praktiskt om man nu får tag på flytande kväve och ska frysa en jordgubbe -  doppar ned försiktigt med en sked i behållaren? Kan det skvätta?
Den som inte frågar får inga svar.

kurt

Ett specialbyggt transportkärl är i princip en termos (ofta en större till formen av en damejeanne) men där locket MÅSTE ligga löst, eftersom trycket annars stiger när kvävet övergår i gasfas.

Skall du frysa en jordgubbe så kan du ta den med en större pincett och doppa den. Man behöver inte ha så stor respekt för det, jag har aldrig sett någon skada sig och det brukar ändå stänka ganska ordentligt när man häller över det.

Andreas

Tack Kurt! Det här med löst lock - betyder det att kväve dunstar från kärlet hela tiden? Hur snabbt läcker en liter bort i så fall?

Och för att återgå till huvudämnet, såg i glasslänken du skickade att de hälde kvävet direkt i sjäva glassmeten, det var ett klurigt sätt, men finns det glassmaskiner som har kväve för att kyla glassen istället för frysklampar?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Ja, kvävet dunstar. Det kokar faktiskt vid denna låga temperatur. Om du har ett tätt lock kommer trycket inuti behållaren att stiga med risk för explosion. Precis som en tryckkokare! Så flytande kväve får betraktas som en färskvara. En liter kokar bort på något dygn, skulle jag gissa. Men Kurt kanske vet mer exakt?

roffekock

Skulle man inte kunna använda försvarets varmhållningskärl 13 liters på dom finns en övertrycksventil. Jag vet inte men det kanske funkar.

/rolf
Matforum är bäst

Hasse

Försvarets varmhållningskärl är väl av plast? Undrar om plasten tåler en så extremt låg temperatur? De behållare (sk. kryokärl) jag har sett, är stora, dubbelväggiga stålflaskor som rymmer några tiotal liter.

Om man är seriöst intresserad av flytande kväve, skulle jag kontakta en AGA-terminal. Det är möjligt att de hyr ut kryokärl och säljer kväve därtill.

roffekock

Ja det är plast och frågan är ju som sagt om det går, ditt alternativ är definitivt bättre hasse ;)

/rolf
Matforum är bäst

kurt

Det handlar mycket om volymen, har man bara så lite som 1 l, så kommer det att koka bort fortare eftersom en större del av vätskan är i kontakt med väggarna på termosen och vätskeytan. Jag har använt termosar på 6-8 l kanske, och det kan nog vara i minst 1 1/2 vecka om man inte öppnar den, och förvarar termosen i kylrum.

Lite fler tips om hur flytande kväve kan användas i matlagning:

http://findarticles.com/p/articles/mi_m3190/is_51_38/ai_n8589985
http://www.halfbakery.com/idea/Liquid_20N2_20Treats

Och några mindre matrelaterade tips:

http://www.physik.uni-augsburg.de/~ubws/nitrogen.html

kurt

Jag såg att Heston Blumenthal i serien "In search of perfection" gör en hushållsvariant av hemlagad glass. Eftersom det kan vara svårt att få tag i flytande kväve, så ersätter han det med fint krossad  torris (-78 grader) i stället .

Det är förövrigt ett bra matlagningsprogram.

Milla

Hej. Är det någon som har recept på limeglass? Vi ska ha 40 års kalas med ca 100 gäster och tänkte göra egen glass.Tacksam för hjälp

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal