Champagneprovning

Startat av webguide, 2008-08-07 08:43

Föregående ämne - Nästa ämne

webguide

Jag skall hålla en champagneprovning i morgon (fredag den 8/8), vi skall testa en Bollinger standardcuvée, 1 Dom perignon 1998 och en Krug standardcuvée.
Innan provningen kommer vi att prova teer, köpta på In hte mood for tea (Oolong), till det skall vi ha lite engelska sadwiches, typ cucumber etc.

Till champagnerna skall vi ha torkade äpplen, för det funkar riktigt bra till Krug, men jag skulle vilja ha några fler "smakprylar", mest för att lyfta fram särskilda smaker ur vinerna, nån som har några idéer? Jag funderar på dadlar, men vill ha mer. Vad tror ni om dadlar med knaperstekt bacon?


Anne

Ostar är ju en idé, det finns faktiskt en helt ny liten bok om just champagne och ost i kombination. Fast den får du väl antagligen inte tag på tills imorgon :)
Anne's Food - min matblogg

agnetasch

Citat från: webguide skrivet 2008-08-07 08:43mest för att lyfta fram särskilda smaker ur vinerna

Systembolaget har ju förslag på tilltugg för olika smaker på drinkar; syrliga, söta, kryddiga drinkar. Kan du haka på där kanske? Getost- o russinbollar, BBQ-krutonger, Karamelliserade mandlar o Smördegsinbakad oliv. Många små mumsiga rätter:

http://www.systembolaget.se/MatochDryck/Drinkar/Tilltugg.htm

webguide

OK, tack för alla tips, det blir:
Torkade äpplen
Serranochips med torkade dadlar
Sultanrussinn

Sen blir det middag efter provningen och lär ha en hel del Champagne kvar till middagen, bland annat smörstekt abborre med sås gjord på Montanta (mousserance vin på två av champagnedruvorna, Pinot Noir och Chardonay). Och lågtempstekt fasanbröst med sås på Pinot Noir.
Det bör ge en hel del för smaklökarna att jobba med.
Till en av rätterna komemr jag att servera en grottorkad getost som garnityr.

Anne

Låter som en höjdarmiddag, jag är mycket avundsjuk :)
Anne's Food - min matblogg

webguide

Det blev bra, maten blev bra, planeringen funkade som den skulle och vinerna var spännande...

Adam

Hej,

Steg precis upp och slängde in tvätten. Nu har jag satt mig och läst min systers Champagne inlägg på vår gemensamma blog. Riktigt mycket bra info och test samt humana priser.
http://winendine.se/?p=727

Här kommer ett urval:

André Clouet Grande Rèserve, 259kr/529kr (magnumbutelj), Sn: 7686

Standardchampagne med mogna smaker av rostat bröd, choklad och grapefrukt.
Gjord på 100% Pinot Noir. Anledningen till att man kan göra vita viner på blå druvor beror på att färgen sitter i skalet. Vinmakaren låter alltså inte skalen ligga med druvjuicen (macerera) under speciellt lång tid.

Deutz Brut Classic, 339kr/739kr (Magnum), Sn: 7487

Ännu en favorit! Smarrigt och friskt med doft och smak av gröna äpplen med härligt gräddiga toner.
Gjord på Pinot Noir, Pinot meunier och Chardonnay. Du kommer att längta efter varje klunk.

Ruinart Brut Millésimé 2002, 339kr,Sn: 7637

En av mina favoritproducenter! Härligt mineralig, med citrustoner och nötter. Kan lätt lagras för att få mer mogna toner i minst 5-10 år. 2002 var dessutom en mycket bra årgång och priset är kanon!
Gjord på Chardonnay och Pinot Noir.

Ruinart är ett av de äldsta champagnehusen (grundades 1729) som finns och gör helt undebara drycker.

Hela artikeln:
http://winendine.se/?p=727


Hoppas ni hittar något.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal