Är en tryckkokare någonting att ha?

Startat av Andreas, 2007-07-12 21:46

Föregående ämne - Nästa ämne

Anne

Jag antar att det hela är som ett vanligt kokkärl när man väl tagit av locket? Man kan väl bryna, eller reducera för den delen, som vanligt?

Jag ser möjligheter med buljong...
Anne's Food - min matblogg

Morsan

Mjae, bryna vet jag inte riktigt. I tryckkokaren bränns saker lättare fast i botten. Men reducera och reda kan man frstås göra efter att man tagit av locket. Reder gör man alltid på slutet när man tagit av locket med tryckkokare, annars bränns det. Det är en detalj som jag själv tycker är ett minus. Men ofta låter jag grönsakerna gå klart under den tiden. Personligen vill jag nämligen att en vanlig vetemjölsredning ska puttra i 20 min, annars smakar det tapetklister.
Trots det så lagar jag alltid grytor i tryckkokare nu. Annars får man ju koki tre timmar om man ska få riktigt mört kött.
Höna och kyckling är också fantastiskt att koka i tryckkokare, det tar c:a en kvart att få det så mört att det faller av benen.

roffekock

Avsmakningen gör du ju på slutet och då använder du kokaren som vanlig gyta

/rolf
Matforum är bäst

Fredrik A

Det stämmer förvisso att man kan göra "slutfasen" utan lock. Måste posta länken igen som Jomael postat tidigare i denna tråd: http://www.youtube.com/watch?v=AJQn_dzDutg&NR=1 Den visar vikten av att inte öppna locket i onödan eftersom aromer kanske kan gå förlorade. He he. Å andra sidan kör han tryckkokaren utan lock i fem minuter.

Vad tror ni!?

Fredrik på Tryckkokning.se

Morsan

Jag kör ofta tryckkokaren, med loc, men utan tryck c:a 5 min om jag vill ha i någon grönsak, som inte ska bli helt sönderkokt.

Fröken Dill

I Brasilien äter de mycket svarta bönor och dessa kokas i tryckkokare med bra resultat. Det går snabbare och bönorna blir heller inte så sönderkokta! Jag skulle vilja ha en tryckkokare om den fick plats i mitt pyttekök.
Hälsar fröken Dill

jelvis

Citat från: Fröken Dill skrivet 2009-09-15 16:04
I Brasilien äter de mycket svarta bönor och dessa kokas i tryckkokare med bra resultat. Det går snabbare och bönorna blir heller inte så sönderkokta! Jag skulle vilja ha en tryckkokare om den fick plats i mitt pyttekök.


Jag har bott i Brasilien i ett halvår men fick tyvärr inte plats med tryckkokaren i resväskan när jag åkte hem. Kostar bara 150:- - 200:- för en rejäl tryckkokare där. De jag har sett här hemma är betydligt dyrare.

Det är inte bara svarta bönor som körs i tryckkokaren, det mesta med lång koktid används. När jag var med och gjorde en feijoada så kördes allt i tryckkokarna i omgångar, kokkött och bönor.

I São Paulo så äter man betydligt mer bruna bönor (Feijão Carioca) än svarta.

Morsan

Vad sjysst! Man undrar varfr tryckkokare är så dyra här? 1000 spänn betalade jag för min senaste klenod som rymmer 7 liter.

jelvis

Citat från: Morsan skrivet 2009-09-17 22:40
Vad sjysst! Man undrar varfr tryckkokare är så dyra här? 1000 spänn betalade jag för min senaste klenod som rymmer 7 liter.


Det undrar jag också. Det är klart, de jag har sett här är lite mer designade och påkostade. Där är de mer som vilken kastrull som helst.

Tror också att det bara är matintresserade som köper tryckkokare här. De är nog en grupp som är mer villig att spendera pengar på husgeråd.

crille

Hur är det med näringsämnen? Bevarar man dem bättre om man tryckkokar grönsaker, rotfrukter etc?

Gilius

Plockade upp en ny tryckkokare, Fissler Vitavit Royal 6 liters komplett knappt använd för 145:- på Erikshjälpen i Genarp. Vilken lycka.

Läste en intressant artikel om att koka buljong under tryck, det är stor skillnad på ventilernde och ej ventilerande kokare, fler som upplevt detta ?
http://cookingissues.wordpress.com/2010/01/27/pressure-cooked-stock-2-changing-pressures-playing-with-chemistry/
/gilius

Kari


Per-Erik

Gilius: Intressant artikel du hittade ang. buljongkok och tryckkokare.

jelvis

Någon som har lite rekommendationer på ett bra fabrika tryckkokare? Hade tänkt att köpa en på eBay eftersom jag tycker att de är för dyra här i Sverige. I Brasilien hade jag kunnat plocka ut några bra fabrikat för 150:-/styck men jag har inte hittat dem på eBay.

marisan

Lite sugen på en tryckkokare så här i gryttider, men vilken tryckkokare är mest prisvärd?

Gilius

Jag började med loppisfynd, sedan hade jag sådan tur att jag hittade en Fissler i perfekt skick för 150:-, den har jag nu bytt alla packningar på så den är i nyskick.
Alla nya tryckkokare av klass kostar en del, om du vill ha en ny så snåla inte då kan du ha den i många år och hitta alla reservdelar som kan
behövas.
Vill du ha en ny så kolla på ebay.de eller på kontinenten, de finns i alla hem där och stora volymer brukar ge lägre priser.

/gilius

Andreas

Vilken storlek ska man välja? Tittar man hos exempelvis tretti.se så rymmer de mellan 4-8,5 liter http://www.tretti.se/hushallsapparater/koksredskap/tryckkokare

Det är ju alltid bra att ha möjlighet till storkok, men oftast kanske man klarar sig med någon eller några liter. Är det nån nackdel att bara fylla en stor kokare lite, tar det kanske längre att få upp trycket eller så? Kan man koka bara nån liter i en 8,5-liters-tryckkokare eller måste man fylla till någon miniminivå för att det ska fungera bra?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Även jag har gått i tryckkokartankar, men kan inte riktigt motivera kostnaden med att långkoken går snabbare. Ett långkok sköter sig själv och jag känner inget behov av att snabba på den processen, utom när det handlar om buljongkok som ju tar väldigt lång tid. Men övertyga mig gärna! Nya prylar är kul! Kanske kan vi gå ihop några stycken och få ett bra pris?

Gilius har publicerat en bruksanvisning till tryckkokaren "Lisa" från Nilsjohan. Där kan man läsa lite om hur tryckkokning går till:

http://www.hammar.se/mat/wp-content/uploads/2010/09/Lisa.pdf

Robert021

Jag har fallit för frestelsen och köpt en tryckkokare. En åttaliters Demeyere. Jag fick möjlighet att köpa den till ett oslagbart pris och jag tror att jag är kär.
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

Robert021

Jag fick möjlighet att köpa en åtta-liters Demeyere och en ångkorg för 1600. Det tyckte jag var ett bra och prisvärt köp.
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal