projektarbete - japansk matkultur

Startat av calle emilsson, 2009-08-26 12:35

Föregående ämne - Nästa ämne

calle emilsson

Hej!

jag läser sista året på gymnasiet just nu och håller på att välja ett projektarbete som jag ska genomföra, och då eftersom jag båda gillar den japanska kulturen och att laga mat kom jag på idén om att arbeta om japansk matkultur! eftersom detta är ett stort intresse så vill jag gärna genomföra detta.

jag behöver hjälp med förslag på vad man kan tänkas göra som ett projektarbete inom japansk matkultur, så jag tar väldigt gärna emot svar och Idéer på vad man kan tänkas göra. :D

agnetasch

Det första som for genom mitt huvud var whisky, japansk whisky. Glöm inte bort den. Den tycker jag är urgod o jag beundrar japanerna som tagit upp kampen med ledande whiskyländer så framgångsrikt.Det kan väl sortera under "framtida japansk mat- o dryckeskultur" ;)

Mickan

Agnetas tanke är spännande. Kanske kan den utökas till en uppsats om hur man kombinerar mat och dryck? Annars kan det också vara kul att studera ritualerna kring måltiden. Porslin, dukning, antal rätter, efterrätter, fest eller vardag, vem som lagar, äta ute eller inte...
Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

En utredning om vad sake egentligen är o när det används skulle inte jag tacka nej till att få veta ;D

Morsan

Jag tycker det skulle vara uppfriskande med att sticka hål på en del myter. T ex sp verkar många tror att all japansk mat är så förfinad. Det finns dock gott om robust mat, grytor t ex och nudelrätter som äts ofta i hemmen. Och hur mycket av deras mat som faktiskt var korenansk från början. Det vore också kul med dagen GI-hysteri att granska den japanska kosten som innehåller en hög andel fulkolhydrater.
Och sedan kan man ju ta upp det som de är riktigt usla på: bakverk

Andreas

Varför är de så usla på bakverk (menar du bröd i största allmänhet eller konditori)?

Apropå förfinad mat så är jag så klyschig att jag hade tyckt det varit intressant med ett arbete om sushi, hur sushi har utvecklats med tiden, varianter och eventuella skillnader i olika delar av Japan, och hur den sushi man kan äta här skiljer sig mot deras.

Men visst hade det varit intressant att vidga vyerna och uppmärksamma den okända japanska maten. Vilka är månne topp-10 av de rätter genomsnittsjapanen äter i sitt hem?
Den som inte frågar får inga svar.

calle emilsson

Jag uppskattar verkligen alla era Idéer!, och jag tror jag kommit på vad jag ska göra för slags projektarbete nu, måste bara prata med handledarn.

Morsan

Citat från: Andreas skrivet 2009-08-28 09:09
Varför är de så usla på bakverk (menar du bröd i största allmänhet eller konditori)?


Jag menar nog både och. Själv blir jag ofta påtrugad söta bakverk av en japanska jag känneroch de är inte roliga. Min sambo och svåger som bott i Japan (svågern är gift me en japanska) säger att det är lika illa på plats. Och tydligen kan de inte baka matbröd heller.

Mickan

Citat från: Morsan skrivet 2009-08-28 13:50
Jag menar nog både och. Själv blir jag ofta påtrugad söta bakverk av en japanska jag känneroch de är inte roliga. Min sambo och svåger som bott i Japan (svågern är gift me en japanska) säger att det är lika illa på plats. Och tydligen kan de inte baka matbröd heller.


Kan inte baka matbröd... Dom äter det inte så varför kunna? Hur många svenskar kan koka sushiris? Om man reser och hoppas kunna äta som hemma blir resan sällan kul. Omfamna det annorlunda istället!
Video meliora proboque deteriora sequor

Morsan

Jag har inte sagt att de borde kunna. Söta bröd äter de dock själva och matbröd säljs i affärerna.
Jag tror också att du drog på lite höga växlar när du tog för givet att min sambo och min svåger inte "omfamnade" det som var annorlunda. Särskilt min svåger är Japan.freak och föreläser gärna om alla deras matspecialiteter. Därmed inte sagt att han gillar precis allt. T ex gillar inte han heller deras bakverk. Det måste ju vara tillåtet,eller?

Mickan

Bra att ni gillar det annorlunda! Jag hängde upp mig på ordvalen: "Lika illa..." Kanske "likadant" där skulle gå mer obemärkt förbi hos mig. Påtrugat har viss negativ laddning för mig...

No hard feelings!?
Video meliora proboque deteriora sequor

Morsan

Citat från: Mickan skrivet 2009-08-30 18:08
Bra att ni gillar det annorlunda! Jag hängde upp mig på ordvalen: "Lika illa..." Kanske "likadant" där skulle gå mer obemärkt förbi hos mig. Påtrugat har viss negativ laddning för mig...

No hard feelings!?


Om du hade smakat några av de där bakverken skulle du förstå mitt ordval.:D
Du fick kanske för dig att vi är sådana som vill ha svenska köttbullar och kaviaarmackor när vi är utomlands? Det där kan jag också haka upp mig på, så det är lugnt.:)

dagklingstedt

När det gäller "standardbröd" i Japan, dvs det man kan köpa på alla snabbköp och närbutiker, så är det genomgående ganska tråkigt. Vitt och pösigt och inte mycket till smak överhuvudtaget.

Men det finns dock en hel del mindre bagerier som faktiskt kan baka riktigt gott bröd. Japaner är duktiga på att både imitera och förbättra, och det finns bagerier som håller hög europeisk klass på sina bakverk.

När det gäller fikabröd, kakor och tårtor, så är de viktigaste inspirationsländerna Frankrike och USA och där har man ju i båda fallen inte riktigt "svensk" smak. Genomgående för mycket socker.

Den som är känslig för gluten ska se upp med det vanliga brödet i Japan, då man häller i extra mycket gluten för att få brödet så fluffigt som möjligt.

Läs om japansk mat-, dryckes- och krogkultur här:

www.japangourmetguide.com

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal