Kan man använda handskar?

Startat av Fröken Friberg, 2010-10-20 22:14

Föregående ämne - Nästa ämne

Fröken Friberg

Hej allihop! (Det här är mitt första inlägg på detta trevliga forum. Hoppas jag inte gör något fel!)  :)

Jag är en tjej som insett att jag verkligen skulle vilja arbeta med mat i någon form. Jag har funderat på olika matrelaterade utbildningar och känner mig peppad inför det hela. Mitt enda problem är att jag har FRUKTANSVÄRT konstiga händer. Det är inte det att de är torra eller har eksem, men de tål verkligen inte vatten. Efter bara några minuter i duschen ser de ut som om jag legat i badet en vecka - extremt russinliknande och pappersaktiga i konsistensen. Detta rimmar illa med köksarbete, har jag förstått.

Så vad jag undrar är väl: kan man använda sig av något slags plasthandskar och ändå jobba med mat? Ni som arbetar som kockar, använder ni någonsin handskar eller har ni sett någon göra det? Vad för handskar ska det i så fall vara? Plast, vinyl? (Jag antar att även om jag kunde arbeta upp ett bra grepp trots handskarna så skulle det ändå gå åt skogen om handskarna lämnade efter sig något slags gummiaktig bismak på maten.  :-[ )

Jag undrar hur stort problem det här är och känner mig jätteledsen över att det finns en risk att jag helt enkelt inte kan jobba med mat pga detta. Det blir ju som ett riktigt handikapp. :( Kommer någon vilja anställa mig om jag ska hålla på och böka med handskar?

Eller, if all else fails: finns det några matrelaterade yrken i vilka man inte direkt pillar på blöta grönsaker och liknande dagarna i ända?

Tack på förhand, om någon som är i branschen har ett (förhoppningsvis lugnande) svar!

Krista

Hejsan! :) Huvudsaken är väl att de inte avger smak till maten, det spelar mindre roll om det skulle se konstigt ut. Såna där vinylhandskar som man har på lab eller i sjukvården kanske? När jag pluggade mikrobiologi och höll på med känsliga grejer hade vi handskar; om de går att använda på lab där man har känsliga prover så borde de funka i kök också.

Fröken Friberg

Hej Krista, tack för ditt svar. Jag hoppas du har rätt!

Jag menade kanske inte att jag var orolig för att folk skulle tycka det såg löjligt ut så mycket som jag är orolig för att det helt enkelt inte går att ha det för att man förlorar greppförmågan eller det blir bökigt på annat sätt, vilket kanske skulle göra utbildningen problematisk eller kunna få en presumtiv arbetsgivare att välja bort mig pga det.

På "Jobba frisk" (http://www.jobbafrisk.se/jobbguide/kock2.php) står det:

Som kock är det svårt att undvika våta händer och starka livsmedel. Det ingår i yrket. Handskar är ett sätt att skydda sig mot det värsta, men i vissa situationer kan handskarna vara i vägen. Att smörja in händerna på raster och före och efter arbetsdagen är ett bra och enkelt sätt att skydda huden mot uttorkning

Det står även: Det är inte helt ovanligt att kockar helt tvingas byta yrke om de får problem med eksem.

Det är det som oroar mig. Är jag direkt olämplig för yrket eller är det okej att bära handskar? 33 personer har läst mitt inlägg men ingen verkar ha sett en kock som har handskar... :-[ Jag förstår ju att man kommer närmare råvarorna och får en mer "äkta" känsla utan handskar, men om man inte har något val?

Jag har tänkt söka utbildningar men om jag ändå blir diskvalificerad så att säga är det kanske lika bra att tänka om direkt...? Men det vill jag inte. :/

Andreas

Välkommen till Matforum Fröken Friberg!

Kan heller inte tro det är något problem med bismak eller så från handskar. Men hur är det med hygienen, händer är ju lätta att tvätta rent men jag vet inte hur lätt det är att få handskar helt kökskliniskt rena. Kanske måste man ha något slags engångshandskar och det är väl risk för att det då går ett antal varje dag, men de är väl i och för sig knappast speciellt dyra.

Största frågan kanske är hur just dina händer mår om du har på dig täta handskar hela dagarna?
Den som inte frågar får inga svar.

Fröken Friberg

Tack, Andreas! :)

Jag har tänkt på det med och antar att engångshandskar är nödvändigt, även om det inte är helt underbart ur miljösynpunkt.

Att stå med handskar på hela dagarna är väl ingen höjdare i sig, men jämfört med alternativet uppsvällda supertorra russinhänder så skulle jag nog föredra det... Man kan ju ha bomullshandskar innanför också, det gör ju det hela lite bättre.

Undrar dock om det finns några yrken där man arbetar med mat/råvaror utan att faktiskt blöta ner händerna, så att säga? Typ... styra och ställa i ett kök eller komponera matsedlar eller... något liknande. 

???

Kari

Hej Fröken Friberg :)

Jag använder Apotekets puderfria sedan länge, 100-pack ca 100 kr. Inga problem med smak eller så.

Så slänger jag med ett tips, kaffesump är kanonbra för torra händer - gnid in och spola av! Du kommer märka skillnaden direkt :)

David

Hej Froken Friberg! Det är jättevanligt att använda handskar i köket, det är inga som helst problem, de flesta kockar drar på sig handskar när man skall göra saker som gör fingrarna farliga/äckliga - text fisk, kyckling eller chilipeppar, finns inget som säger att du inte kan köra med handskar, annat än att du måste byta dom ganska ofta - det finns gräns för hur länge man får ha samma handskar på sig (tror det är 15min men kan vara mer), men vill man så vill man då är det bara och köra.

Vissa delar av köket blir du aldrig blöt, andra perioder blir du blöt hela tiden. Om du försöker "smita undan" eller "byta bort" blöta delarna av arbetet kommer du inte bli omtyckt eller långvarig, men då du måste blöta ner dig mycket kan du ha på dig handskar inga problem.

De mesta i kockyrket är förberedelser, dvs hacka lök och skiva ost, under service kommer du inte behöva blöta ner dig mycket, du diskar inget själv etc, bara vid stängning, men då har alla på sig handskar för att inte göra illa sig på rengöringsmedel osv.

Att jobba som kökschef utan att laga mat är mycket ovanligt, de flesta jobb i kök innebär 3 olika saker:
Laga mat
Bära ut mat
Diska

Komponera matsedlar gör man ungefär två gånger om året, vissa restauranger inte ens det så det kan man inte ha som heltidsjobb.

Du kan  ta lite skrivkurser och frilansa som matskribent, skicka in artiklar till alla tidningar i världen, till slut är det någon som nappar om man skriver tillräckligt bra, kunnigt och intressant.

Men, som sagt, att du har russinhänder är nog inga problem, det finns även andra lösningar än handskar, om du har ett verkligt russinproblem och inte bara ett som du uppfattar det, ska du genast prata med läkare så kan de hjälpa dig.

agnetasch

Om du utbildar dig till kostchef kommer du så nära maten du kan utan att blöta ner händerna. Arbeta inom storhushåll; restaurang, skola, sjukhus m.m Du får övervaka köksarbetet, köpa in råvaror o komponera matsedlar/temakampanjer + en massa andra roliga uppgifter.
Den praktik du bör göra tror jag du klarar med handskarna på.

Fröken Friberg

Tack så hemskt mycket, allihop, för informativa svar! Nu känner jag mig lite mer positivt inställd och vågar hoppas att det kanske kan bli något av mig med.  ;)

Kul också att höra mer om vad det faktiskt innebär i praktiken att vara kock. Ska nog kolla upp det där med "kostchef" också.  :)

Kari


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal