Kan man använda handskar?

Startat av Fröken Friberg, 2010-10-20 22:14

Föregående ämne - Nästa ämne

Fröken Friberg

Hej allihop! (Det här är mitt första inlägg på detta trevliga forum. Hoppas jag inte gör något fel!)  :)

Jag är en tjej som insett att jag verkligen skulle vilja arbeta med mat i någon form. Jag har funderat på olika matrelaterade utbildningar och känner mig peppad inför det hela. Mitt enda problem är att jag har FRUKTANSVÄRT konstiga händer. Det är inte det att de är torra eller har eksem, men de tål verkligen inte vatten. Efter bara några minuter i duschen ser de ut som om jag legat i badet en vecka - extremt russinliknande och pappersaktiga i konsistensen. Detta rimmar illa med köksarbete, har jag förstått.

Så vad jag undrar är väl: kan man använda sig av något slags plasthandskar och ändå jobba med mat? Ni som arbetar som kockar, använder ni någonsin handskar eller har ni sett någon göra det? Vad för handskar ska det i så fall vara? Plast, vinyl? (Jag antar att även om jag kunde arbeta upp ett bra grepp trots handskarna så skulle det ändå gå åt skogen om handskarna lämnade efter sig något slags gummiaktig bismak på maten.  :-[ )

Jag undrar hur stort problem det här är och känner mig jätteledsen över att det finns en risk att jag helt enkelt inte kan jobba med mat pga detta. Det blir ju som ett riktigt handikapp. :( Kommer någon vilja anställa mig om jag ska hålla på och böka med handskar?

Eller, if all else fails: finns det några matrelaterade yrken i vilka man inte direkt pillar på blöta grönsaker och liknande dagarna i ända?

Tack på förhand, om någon som är i branschen har ett (förhoppningsvis lugnande) svar!

Krista