Bästa chipsen?

Startat av johan_d, 2012-08-02 09:50

Föregående ämne - Nästa ämne

johan_d

Vilka är egentligen bästa chipsen bland lant-, premiumchips? Någon som vet vilken tillverkningsmetod som är bäst och varför? Vill lära mig mer om chips och olika typer av tillverkningar. Vill att de ska vara så enkla och goda som möjligt utan tillsatser. Vad är bäst och varför? :-\

Psilander

Bäst att dippa är nog vickningschips. Det mesta annat från OLW/ Estrella smakar rätt illa tycker jag.

Inte att förglömma, vinägerchips till en kall Strongbow.

hobbykocken

Jag håller nog med angående vickningschips. Det finns en del goda lantchips också, men alla knasiga kryddningar som varma mackor, kebab mm faller bort. Minns svärfar gjorde egna chips ett tag dom var verkligen supergoda, men har inte provat själv.

kurt

Alla chips är väl inte gjorda av samma potatissort. De väljer ju potatis med extra lite enkla sockermolkekyler, så att inte chipsen blir alltför mörka vid friteringen. Men olika tillverkare kan ju ändå ha olika sorter:

http://www.ja.se/?p=36299&pt=110&m=3433

Numera måste ju dessutom både potatis, förvaring och tillagning anpassas så det genererar så lite akrylamid som möjligt också

Hasse

Tipsar om den här gamla tråden som handlar om Lay's chips:

http://matforum.se/index.php?topic=36.0

johan_d

Citat från: Psilander skrivet 2012-08-02 15:18
Bäst att dippa är nog vickningschips. Det mesta annat från OLW/ Estrella smakar rätt illa tycker jag.

Inte att förglömma, vinägerchips till en kall Strongbow.
Citat från: hobbykocken skrivet 2012-08-02 17:42
Jag håller nog med angående vickningschips. Det finns en del goda lantchips också, men alla knasiga kryddningar som varma mackor, kebab mm faller bort. Minns svärfar gjorde egna chips ett tag dom var verkligen supergoda, men har inte provat själv.
Citat från: kurt skrivet 2012-08-02 18:05
Alla chips är väl inte gjorda av samma potatissort. De väljer ju potatis med extra lite enkla sockermolkekyler, så att inte chipsen blir alltför mörka vid friteringen. Men olika tillverkare kan ju ändå ha olika sorter:

http://www.ja.se/?p=36299&pt=110&m=3433

Numera måste ju dessutom både potatis, förvaring och tillagning anpassas så det genererar så lite akrylamid som möjligt också
Citat från: Hasse skrivet 2012-08-02 20:10
Tipsar om den här gamla tråden som handlar om Lay's chips:

http://matforum.se/index.php?topic=36.0


Tack för svar. Vad menas med vickningschips? Tack för artikeln om Estrellas odlare. Känns ju som en hel vetenskap med potatisen till chips. Lay´s verkar vara bra chips men lite gammal tråd ju.

webguide

Citat från: johan_d skrivet 2012-08-06 22:27
Tack för svar. Vad menas med vickningschips? Tack för artikeln om Estrellas odlare. Känns ju som en hel vetenskap med potatisen till chips. Lay´s verkar vara bra chips men lite gammal tråd ju.


Vickninschips är en sort/variant/smak på Estrellas chips.
Jag gillar iofs Lays och den typen av chips men jag föredrar (trotts min fäbless för Champagne, gåslever och alldeles för dyra krogar) Estrellas klassiska chips, t.ex. dillchips.

i.e. Svaret på frågan är en smaksak och högst personlig :)

agnetasch

Kommer man till Danmark eller Tyskland ska man absolut köpa ett par påsar KIMs chips. Mumsiga. Speciellt den lite grövre modellen, narurchips, med havssalt eller sourcreme&onion. Eller deras Kanonkugler; majsbollar med cheddarsmak :P Undrar om dom finns i Sverige någonstans?

vilsjin

Chips, när det finns danska fläsksvålar?

Andreas

Citat från: agnetasch skrivet 2012-08-07 10:51
Kommer man till Danmark eller Tyskland ska man absolut köpa ett par påsar KIMs chips. ... Undrar om dom finns i Sverige någonstans?


Ser att danska KiMs ägs av finska Chips Group (gör egna chips i finland under namnet Taffel) som i sin tur ägs av norska Orkla. Orkla äger även OLW. Man tycker ju att med en gemensam ägare så borde recepten bli samma av rationaliseringsskäl, men de kanske inte hunnit dithän ännu?
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal