Helstekt kyckling i gryta

Startat av agnetasch, 2011-02-02 10:02

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Jag har tänkt steka en hel kyckling i ugnen, men inte på plåt utan i en stekgryta med lock. Men vilken tid o temperatur ska jag ha? Det blir ju ungefär som i en lergryta, fast lergrytan ställs in i kall ugn o men det behöver man ju inte göra med stekgrytan o tiden stämmer inte heller.
Tror ni man kan bryna kycklingen först o sedan sätta in den i ugnen (i grytan)?

??? ??? ???

annamaria

Det här skulle jag gärna också testa eftersom jag inte äger någon lergryta. Har tyvärr inga bra svar till dig. Jag tror det funkar fint att steka den innan, frågan är hur hög värme sen. Kanske någon annan vet?
Det känns som om det borde bli god sås.

agnetasch

Nu brynte jag kycklingen i stekpanna o bräserade den på spisen. Ätbart men inte optimalt, den blev liksom lite "tunn" i smaken p.g.a vätskan. Jag väntar fortfarande på tid/temp i ugn ;D

Hasse

Nu känner jag mig lite dum, för jag förstår inte problemet.   ???

Om du bryner kycklingen på spisen, så kan du väl låta den gå på hyfsat låg temperatur i ugnen tills den är klar, helt enkelt? Med lite bottenskyla och några rotsaker i grytan, eller är det bottenskylan du vill undvika?

agnetasch

Problemet är att jag inte riktigt vet vad jag vill :D
Jag vill ha det bekvämt; egentligen bara att sätta in en rå kyckling i gryta (undet lock) i ugnen o få ut en vackert brynt pippi. Fast inte så hårdbrynt som om man stekt den i ugnen "naken"
Det är bottenskylan jag vill undvika (det lärde jag mig nu) det blir lite för "kokt"
Det var också lite bökigt att bryna kycklingen innan, det osar duktigt o tar rätt lång tid.
Jag vet inte om man kan få ekvationen att gå ihop :-\

annamaria

Citat från: agnetasch skrivet 2011-02-15 08:12
Problemet är att jag inte riktigt vet vad jag vill :D
Jag vill ha det bekvämt; egentligen bara att sätta in en rå kyckling i gryta (undet lock) i ugnen o få ut en vackert brynt pippi. Fast inte så hårdbrynt som om man stekt den i ugnen "naken"
Det är bottenskylan jag vill undvika (det lärde jag mig nu) det blir lite för "kokt"
Det var också lite bökigt att bryna kycklingen innan, det osar duktigt o tar rätt lång tid.
Jag vet inte om man kan få ekvationen att gå ihop :-\


Stekpåse?

agnetasch

Jjag envisas i alla fall med grytan ;D Problemet blir följande:

Jag har en gryta med en rå kyckling i stående på arbetsbänken. Vad ska jag då ställa ugnen på för gradtal. Jag ställer in grytan i ugnen. Hur länge ska kycklingen i grytan med locket på stå i ugnen?

Är det ingen som tillagat kyckling på detta viset? ???

Filippa

Jodå, det har hänt. Jag körde på 125 grader i varmluftsugn i nästan 2 timmar. Hade en knapp deciliter vitt vin i botten, lite citron och äpple runt om och kryddad pippi med het salami, chili och en citron i magen.

Den var god och saftig men jag tog av locket och körde på grill en stund för att få nån som helst "knaper" på skinnet. Han var hemskt blek stackarn innan dess.

Jag tycker nog det är enklare utan lock men då kan man ju lite bättre se när den blir klar :-)

agnetasch

Nu måste jag ju i alla fall prova, fast utan bottenskyla. Vad motsvarar 125° varmluftsugn i en vanlig ugn?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal