Flankstek

Startat av Hasse, 2012-03-24 14:26

Föregående ämne - Nästa ämne

Hasse

På nätet finns tips om flankstek och den rekommenderas att grillas. Så jag köpte några skivor för en tid sedan och stekte, rakt upp och ned utan krusiduller, i en panna till medium.

Flanksteken hade en fyllig smak som jag tyckte mycket om, men var ganska hårt att tugga. Finns det något sätt att göra den mörare?

Rookie-T

Jag arbetade på en grillrestaurang för några år sedan. Där grillade vi en amerikansk flankstek. Mycket gott kött. Mitt tips för att göra köttet mörare är att köpa ett stort stycke och grilla, Sedan tranchera det i tunnare skivor. Det är väldigt viktigt att du skär köttet rätt med tanke på fibrerna då det är ett kött med väldigt grova fibrer.
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Hasse

Tack för tipset om att grilla hel. Flankstek har verkligen en riktigt god smak.

Vad tror du om lågtemperaturstekning i ugn?

Rookie-T

Jag skrev om det i inlägget jag postade innan. "annars skulle jag grilla köttet och sedan låta det vila under en längre period på en kallare del a grillen eventuellt grillhyllan om grillen är sådan, Annars så är det panna och sedan en tid i ugnen på varsam temp"

Grejjen var att efter jag skrivit inlägget så la jag till "det är viktigt att behandla köttet varsamt då det har väldigt lite fett och lätt torkar ur" Vilket kändes motsägelsefullt så jag raderade.

Men jovisst så skulle nog flanken kunna gynnas av en lågtemp stekning i ugnen. Men som sagt så är det väldigt minimalt med fett i köttet så risken är ju att det torkas ut. Jag är inget jättefan av lågtempstillagning på nötstycken som för exempel Entrecote, Ryggbiff och liknande då jag PERSONLIGEN tycker att texturen liknar rostbiff. Men med varsam behandling och bra kvalitet på köttet så är det nog en väg att gå.

Om jag hade fått en bit flankstek och skulle tillaga denna så tror jag förmodligen att jag hade gett den en kraftig yta i väldigt het panna och sedan satt den i ugnen på en temp runt 60-100 och använt termometer. Tagit ut vid  52 C och låtit vila.
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal