Hur gör man när man kallröker?

Startat av Andreas, 2007-06-25 10:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Hankki

Citat från: Lage skrivet 2009-05-14 20:27
"Om du t ex blandar en torr björkvedsklabbe med två bitar rå, nyhuggen sälg (inkl bark)
så fungerar det bra.

Jag köpte nyligen en bok om rökning, "Rökning av fisk ock kött" av Bengt-Arne Schatz, och citerar ur denna:
"Spån från björk är mindre lämpliga, eftersom de släpper ifrån sig sotflagor, vilka lätt fastnar på produkten som skall rökas."
Jag har dock inga egna uppfattningar om detta. Som lämpliga nämns bl a al, ek och bok.

Tomas J

Citat från: Hankki skrivet 2009-10-28 20:38
Jag köpte nyligen en bok om rökning, "Rökning av fisk ock kött" av Bengt-Arne Schatz,
Får man fråga var du hittade den? Tyvärr har den ju utgått men kanske finns det nån bokhandlare som har några ex kvar alltså?

Hankki

Jag hittade den på varuhuset Prisma i Jakobstad, Finland men jag googlade och hittade en på annonsfynd.se, vet förståss ej om den finns kvar. Min bok är femte upplagan och kom 2004. Jag visste inte att den var så gammal.

Tomas J

Ok, ja den är gammal men likväl en av få böcker på svenska i ämnet. Du lyckades nog norpa åt dig att av de sista exemplaren :)
Har talat med förlaget tidigare och tyvärr har de inga planer på ytterligare utgåvor. Men så finns det en annan bok som är mer basic och mer åt det praktiska hållet som heter Så röker du kött och fisk av Alf Andersson.


rökaren

förstår inte varför ni har såna problem med temperaturen, är det oerfarenhet eller okunnskap, bygg en rökkåta i den storlek som du tycker du behöver eller har plats för,gräv sen ner ett spirorör från botten av kåtan och ut ca. 3-4-5 meter,ett par dm. under mark, till en eldstad där du kan elda ( kamin eller liknande) och enkelt styra värmen, röken kyls av i marken, vill du sen vara lite mera bekväm så köper du en digital trådlös tempmätare för nån hundring så kan du sitta vi din eldstad och ha full kontroll över värmen, sen kan du röka när du vill under året, svårare är det inte . lycka till, rökaren

agnetasch

Citat från: rökaren skrivet 2010-03-13 19:53
är det oerfarenhet eller okunnskap
Det kanske är ointresse. Alla vill kanske inte ha en stor rökkåta på tomten o dessutom gräva upp gräsmattan flera meter ;)

rökaren

köp ett rökskåp på Jula då för 1000 kronor spänn

helfgren

Vad jag vet ska man absolut inte använda spirorör till en rök, dem är galvade och frigör farliga ämnen vid upphetning. Det blir ju en ganska hög värme närmast eldstaden så spirorör funkar inget bra.Däremot ett i rostfritt eller i vanligt svartplåt funkar.

MVH// Henrik
Carpe diem

Hanne

Titta på sidan:
http://www.savusampo.fi/
Titta på videon och svenska sidan.
Med vänlig hälsning Hanne från Finland

Hankki

Citat från: Hanne skrivet 2010-04-19 22:05
Titta på sidan:
http://www.savusampo.fi/

Den såg intressant ut, och förmånlig.

Hälsn Hankki, också från Finland.

Gunnar

Har med intresse läst Era inlägg, jag har själv skaffat en Bradley och tänker bygga en sidolåda för kallrökning och nu till min fråga: har ni några ungefärliga kallröktider för älg, vildsvin, kokt tamgrisskinka, c:a-tider per kilo kött? vore bra att ha något att utgå ifrån.
                                                            Gourmeten

Andreas Stenberg

2011-06-03 20:19 #51 Last Edit: 2011-06-04 13:49 by Hasse
http://www.eldrimner.com/core/files/Rapport_Basturökt.pdf
Här hittar ni allt ni vill veta om rökbastu



EDIT: Hasse rättade till en trasig länk.

magnus nikander

Använd ett utjänt kyskåp men fungerande. med 30 w motstånd (lödkolv el dyl) hålls temperaturen klart under 30 C. Kylen skall alltså vara igång på lägsta (1). När rökobjektet är klart (för lax skall det vara samma konsistens som "trampdynan" mellan handen och tumen) ställer du om kylen till max och låter gå i halvt dygn till eller så. Använd INTE hyvlat,spånat,sågspån utan träbitar stora som tändsticksaskar. Spånen tar för bra eld och brinner upp (höjer tempen för högt).

JanneG

Citat från: Gunnar skrivet 2011-04-28 13:44
har ni några ungefärliga kallröktider för älg, vildsvin, kokt tamgrisskinka, c:a-tider per kilo kött? vore bra att ha något att utgå ifrån.


Läste någonstans att man räknar med att röken tränger in 1 mm per timme... Så om köttet är 20 mm tjockt tar det ca 10 timmar eftersom röken tränger ju in från båda hållen samtidigt...  :)

Skogis

Jag gjorde en sökning på cold smoke generator för några år sedan och hittade några olika varianter. Med dessa kan du kallröka i vilken burk eller låda du vill, kanske en garderobe från Ikea ;) Man får borra lite ventilationshål bara. Värmen är inget större problem när du använder rökgenerator, min höjer tempen med 5°, så är det bara under 22° kan jag kallröka. Jag har byggt en variant på Ventura cold smoke generator och har även provat med ett par varianter på A-Maze-N smoker men inte fått den till att fungera som jag vill. Jag har en vanlig elplatta som värmekälla i rökskåpet och med den på max blir det 80°, vilket räcker utmärkt när jag varmröker.

gondyh

Jag kan inte förstå hur någon kan vilja ha en vedeldad rök om man kan köpa en Bradley smoker.? Har köpt en och inser hur skönt det är att slippa elda och passa skiten om det kan ske med automatik.
Har slängt in lite fisk nu sen kan jag åka och fiska mer medan bradley smoker gör sitt.

Skogis

Varmröka är väl okej med en Bradley men kallröka bacon i 20-30 timmar med en bradley är inte ekonomiskt försvarbart, 3 puckar/timmen blir en dyr upplevelse.

Men visst är den lättanvänd, hade dock svårt att få en jämn värme i min. Så jag fick flytta runt korvarna under tiden röken var igång. Löste problemet med att bygga en egen rök och låna ut Bradleyn på obestämd framtid.

agnetasch

Bacon kan man svalröka i Bradleyn, det behöver inte kallrökas. Då räcker det med 6 timmar.

Andreas

Så grejen med Bradley är att man måste köpa deras egna puckar? Låter ju mindre kul. Vad kostar en puck och hur länge räcker den? Kan man göra egna puckar på nåt sätt?
Den som inte frågar får inga svar.

Skogis

När jag gav upp Bradleyn kostade puckarna 5:-/st och med 20 minuters brinntid per st blir det 15:-/timmen. Därav att det är lite tråkigt med att kallröka något när röken kostar 300:- eller mer.
Försökte att göra puckar själv men det blev aldrig riktigt bra.

Men man ska kunna trimma rökgeneratorn så att den bara matade fram var 40 minut men det gav jag mig aldrig in på.

Sen har det kommit en svensk piratpuck men om den är bra eller ej har jag ingen aning om. Kommer inte ens ihåg vad den hette men det var något i stil med brukspatronens rökpuck.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal