Vad ska jag köpa för kastruller till Gas-spis? Problem!

Startat av Widell, 2010-05-07 13:18

Föregående ämne - Nästa ämne

Widell

Hej!
Haft gas-spis länge nu och börjar tröttna på problemet med kastruller.
Som bekant blir det väldigt varmt med gas samt att lågan ofta hettar upp handtaget så plasten börjar lukta eller om man har handtag som är i någon form av stål så blir dom glödheta.

Jag har prövat kastruller vars handtag inte ska vara värmeledande men problemet är att lågan värmer handtaget och inte kastrullen i sig.

Le creuset har tydligen en serie som ska vara bra. men ärligt, är dom inte lite väl dyra?
Kom gärna med tips!!!

/Alexander

DRutström

Hej,

Nu kanske jag är ute och cyklar eller tänker fel, men själv skulle jag först se till pannornas funktion och form. Sen är det nästan ett "måste" i köket med pannor och kastruller med stål/järn-handtag så man kan slänga in dom i ugnen eller slippa, som du säger, att det luktar illa.

Därefter skulle jag lösa problemet med varma handtag med denna typ av mackapär:
http://www.auravita.com/PopUpImagesV3.aspx?HealtheCode=GBRT10715&ImageID=0


Googla på "pan handle cover" så finns det massa olika, snygga och fula, dyra och billiga etc.

Ett tips i alla fall! För har du en panna vars handtag blir varmt av lågan, då krävs det ganska exklusiva material för att bibehålla en låg temp.

Widell

Verkar inte så dumt det där.
Finns "filt" material som inte påverkas av gaslåga speciellt mycket. Typ som man använder till skyddskläder osv.

Måste kolla upp!
Tack!
/A

Rob

Vi har gasspis dar vi bor nu, och jag kor IKEA 365 och sedan kockslang eller torkhandduk.
Gasen ger dock kastrullerna en hel del stryk sa jag skulle inte satsa pa dyrare kastruller.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal