Ryusen=Hattori ?

Startat av Hannes, 2010-08-19 18:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Hannes

Blir lite förvirrad. På cleancut står det såhär:

"Ryusen heter företaget som tillverkar dessa knivar. Knivarna är omåttligt populära världen över, och säljs under ett antal olika namn. Det mest kända är Hattori.
Anledningen till att det finns olika namn på samma kniv är enkel. Ryusen tillverkar samtliga knivar. Därefter skeppas dom till ett litet antal distributörer/tillverkare. Varje tillverkare sätter sin märkning på bladet. På dessa knivar står det skrivet i Kanji: "Bonten Unryu" som betyder "Brahma, drake på moln som reser sig mot himlen".


När man läser om Hattoriknivar på japanesechefknifs säger de följande:

"In the final finishing work, he (Ichiro Hattori) gives his special care to check every detail, blade grinding and  polishing flows, warping, angles and handle shaping, fitting etc etc... Every knife that does not meet with his strict quality standard, is returned to be reworked from the begining or thrown away".

Om ngn mer insatt person har lust och ork att förklara för mig så skulle det uppskattas. Är det Ichiro Hattori som gör dessa knivar eller "massproduceras" dem av företaget Ryusen för att sedan kontrolleras av Mr Hattori som i sin tur skickar dem vidare till olika återförsäljare? Tycker det verkar virrigt.. uppskattar om ngn har lust att förklara för mig.  ???

Hannes


Christofer

2010-08-28 17:03 #2 Last Edit: 2010-08-28 17:05 by Christofer
Hej,

Lite av en slump såg jag den här tråden. Frågan är faktiskt enklare att besvara än vad man kan tro.

Företaget som tillverkar alla dessa vackra knivar heter Ryusen. När knivarna sedan lämnar fabriken så sker ibland diverse byten av namn, logotyp och förpackning. Till exempel så byter Hattori kartong och sätter sin egen skrift på bladet. Att dom skulle ge någon 'special care' är nog bara nys eftersom all produktion sker hos tillverkaren; Ryusen. Men det låter ju förtroendeingivande och ger ett sken av att dessa knivar skulle vara lite bättre... :) Men visst, jag ska inte låta utesluta att Hattori kanske drar en och annan kniv över ett bryne.
Jag har personligen inspekterat massor med knivar från Ryusen (www.cleancut.se) och även den 'förädlade' Hattorin. Det är ingen som helst skillnad. Och det ska det ju inte vara heller. Ryusen är ju tilllverkaren...

Säljer köksutrustning på nätet

Rob

Att Hattori skulle inspektera alla sjalv later mycket osannolikt da han ar en hyfsat gammal man som inte hinner med tillverkningen av sina egentillverkade serier (KD & FH).

Annars ar det helt riktigt som Cleancut skriver, de saljs under ett antal olika namn.

Enligt info sa finns det en skillnad i kvalitet mellan markena och det skulle man kunna losa genom att vi inspektion separera pa olika nivaer. I praktiken borde denna skillnad nog vara valdigt liten.

Hannes

ok, tack! Går det ens att få tag i ngn kniv från kd-serien idag, har varit helt slut överallt jag tittat? eller kan man beställa och så får man den när det finns tillgängligt? Så för att sammanfatta första frågan; Om man köper en Hattori KD eller FH så får man alltså en kniv handgjord av mr hattori him self, medan en Hattori HD är en kniv tillverkad av reysen som sedan "bara" godkäns av hattori och får hans stämpel på bladet?   Tack för infon=)

Rob

Vill du kopa en KD idag sa blir det nog att leta begagnat.
Enligt vad jag hort tar tex JCK inte ens ordrar da de inte vet om de kommer kunna levereras.

En HD kommer troligtvis aldrig att vara rord av Hattori (stamplar mm appliceras med stor sannolikhet hos Ryusen)
En FH kommer eventuellt att vara rord av honom, men det ar inte en enmansshow. Det finns flera personer i "fabriken" och huruvida man far en som han personligen lagt arbete pa gar inte att saga.

En story kring FH serien finns pa JCKs sida om FH under "Happy Cutting", den ar skriven av Bob Worthington (nick "Octaveman") pa KF. Ar man intresserad av mer info sa finns han sallan pa KF numera, men han ar ofta pa Foodieforums under samma nick.

Hannes

ok. men tycker det e märkligt att inte Ryusen tar åt sig äran själva för sina "hattori"-knivar, då dessa uppenbarligen är väldigt populära och många gillar dem?! försökte kolla på storyn du nämnde men lyckas inte öppna den. få pilla videare med det och hoppas datan sammarbetar lite bättre idag...

Rob

Ruysen ar som sa manga andra en OEM-leverantor. De tillverkar och saljer sina produkter till andra bolag som vill betala for att slippa den typen av tillverkning (eller annat). Det ar ett vanligt upplagg i manga brancher och valdigt vanligt bland japanska knivtillverkare.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal