Klimp på norrbottensvis

Startat av evaris, 2008-09-09 06:11

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Kul reflektion! Men undrar om inte alla de utrikiska varianterna uprsungligen också var fattigmansrätter i sina respektive land?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2013-11-14 11:26Men undrar om inte alla de utrikiska varianterna uprsungligen också var fattigmansrätter i sina respektive land?
Klimp måste kanske exporteras för att bli glamoröst ;)

Andreas

:) Jo så är det väl, exotisk mat är alltid "finare" än den inhemska. Fast jag inbillar mig att pendeln håller på att svänga där lite.

I saob står förresten följande:
[KLIMP.sbst1] liten bulle beredd- av skorpmjöl, mjöl, ägg, mjölk, mandel m. m. (vanl. serverad till soppa); förr äv. om (vanl. till soppa serverad) bulle av kött. l. fiskfärs, frikadell; äv. koll. o. ss. ämnesnamn; stundom äv. i utvidgad anv., om dylika bullar med andra ingredienser, ss. grönsaker o. d.

Men saob har ju hela Sverige som perspektiv, frågan är vad som egentligen är "norrbottensvis" så som i rubriken här i tråden efterfrågar.
Den som inte frågar får inga svar.

Svante N Andersson

Klimp: Mjöl, salt och vatten - punkt! Smaken får du från soppan eller den gryta du lagar - helst renkött eller s.k. "Lappkok" (blandat märgpipa. sidben och benkött).  Mors recept irriterade. Du tar tills det blir "LAGOM" - Vad är lagom? Jag har funnit ut att när skeden, sleven, kan stå upprätt i smeten är det lagom. Lite kuriosa bara. I Malung lagade man soppa med klimp, medan i Lima gjorde man klimp med soppa. Man får väl som alltid prova sig fram. Jag föredra den lappländska modellen.

kurt

Nu var ju vetemjöl historiskt något mycket ovanligt i norra Sverige, och byter man ut det mot korn- eller rågmjöl så håller det väl inte ihop?

PS De flesta recept på bröd från norra Sverige har modifierats så att de idag innehåller mest vetemjöl, med råg- eller kornmjöl som bara en smakgivare!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal