Titta vad man kan göra med en gammal järngryta.

Startat av roffekock, 2007-08-28 22:50

Föregående ämne - Nästa ämne

roffekock

Om man hittar en gammal emaljerad gryta som är sprucken här och där så få den blästrad hos någon (tex. stenhuggeri) och bränn in den och du har världens bästa gryta som inte kostar många kronor så håll utkik efter sådana nästa gång ni är på loppis. Kockums grytor är suveräna. ;)
Matforum är bäst

roffekock

Jag glömmde i hastigheten att säga. Inte grytan i sej får vara sprucken utan bara emaljen.
Matforum är bäst

Andreas

(Tips: Du kan klicka den lilla knappen "Ändra" för att ändra ett inlägg när du missat nåt istället för att skiva ytterligare ett.)

Att få tag i en gammal sprucken järngryta billigt låter inte så svårt. Men vad kostar blästringen, blir inte det dyrt? Och att "bränna in" - hur gör man det?
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

2007-08-29 09:40 #3 Last Edit: 2007-08-29 10:42 by roffekock
Blästringen kan max kosta några tiotals kronor. Vad gäller gjutjärnspannor av olika slag så bör man bränna in dom med någon slags fett därför att dom är helt torra som nya el blästrade.Därför brukat jag ta 1dl olja till normalstor gryta el stekpanna 1-2 msk salt (fint) sen ställer jag detta på värme så hög att oljan ryker en bra stund ca 1 tim ju längre desto bättre. Häll av oljan , saltet som då blir kvar i pannan fungerar nu som slipmedel, du får gnugga ordentligt med grov trasa och tar bort en del ojämnheter på ytan av botten och du får en blank och fin yta. Lät det knepigt? Men jag tycker att det skall man göra då och då med sin gjujärnspanna det håller den fräsch. Gjutjärn är för övrigt ett Material som är otroligt bra i köket.
Matforum är bäst

Fredrik Goldhahn

Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal