Vad gör våra kändiskockar?

Startat av agnetasch, 2007-12-07 10:52

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Var man än är på nätet så snubblar man på våra kändiskockar som sysslar med diverse projekt, bra eller dåliga, bedöm själva;
Årets kock i skolorna, en Arla-kampanj där 500 skolor tävlar i att få besök av en "Årets kock" Kockarna, med Fredrik Eriksson i spetsen, lagar alla samma rätt, ett spännande kycklingrecept inlämnat av Vidingsjöskolan i Linköping. Det här tycker jag verkar vara ett bra sätt att uppmärksamma skolmaten, det behövs lite jippon för att få eleverna intresserade av riktig mat i stället för skräpmat. Här kan man se Markus Aujalay i full färd med lunchen på Sturebyskolan:
http://storkok.arla.se/Sites/Storkok/Storkok____1838.aspx

Ett obegripligt reportage i Aftonbladet stod Niklas Ekstedt för: Mat-Niklas bjuder på eko-julbord Mat-Niklas (nybliven krögare på restaurang 1900 i centrala Stockholm, som det så påpassligt står) upplyser oss om att vi behöver inte göra avkall på julbordets traditionella rätter bara för att vi väljer ekologiskt producerad mat. Själv handlar han av lokala bönder( i centrala Stockholm ?) och ser till att maten kommer från någon man litar på ( inte ICA då)
Så bra, här kan man kanske få handfasta tips i hur man lagar ett ekologiskt julbord. GLÖM DET. Gravad röding, matjesill, revben med grönkålspesto, friterad ansjovis, skinka med syrad kål; bara gamla vanliga recept o inte ett ord om vilka av ingredienserna som skulle kunna vara ekologiska. Litet luddigt råd från Niklas; "Leta i matdiskarna efter ekologiska produkter" Vad var då vitsen med detta reportage? PR? Klia kompisar på ryggen? Antagligen, för som slutkläm kommer det: "På matbloggar kan man få mycket tips och inspiration. Min favorit är: http//matalskaren.com" säger Niklas om kompisen Lisa Förare Winbladhs blogg :-\

agnetasch

Mat-Tina har också varit i elden:
"Träffa Mat-Tina lika stort som träffa påven" säger Jesper Värn som vann tävlingen "Är du den nya Mat-Tina?" o fick träffa originalet. Kul för honom, men börjar vi inte överdriva betydelsen av våra TV-kändisar lite?
http://www.aftonbladet.se/matvin/mat-tina/article1411304.ab

Andreas

Bra tråd Agneta, den skall nog inte vara något problem att fylla upp. :)

Leder årets kock-besöket till någon bestående förändring i skolans meny eller är det bara ett snabbt nedslag och så åter till det normala?

Apropå Mat-Tina så är väl detta ändå en lite större nyhet: "Mat-Tina" har alltid gillat att dansa http://www.nt.se/personligt/artikel.aspx?articleid=2846425
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2007-12-08 13:20
Leder årets kock-besöket till någon bestående förändring i skolans meny eller är det bara ett snabbt nedslag och så åter till det normala?

Av alla de skolmatsedlar jag läst tror jag inte man sjunker alltför långt ner i dyn om man återgår till det normala ;D
Ska bli kul att se TV-kocken Tina dansa; likaså TV-bonden, TV-snickaren o TV-profilen (riks-bantaren Uffe Larsson) ;D

agnetasch

Nu har jag kommit på dom, våra kändiskockar; dom lagar mat på utrotningshotade fiskar! Läste en notis på AlltomMat:
"SÄMST JUST NU: Alla dessa lyxkrogar som har hotade fiskar på menyn. I Fiskeriverkets "Resurs och miljööversikt 2007"  kan man läsa att rödingens status är "synnerligen svag" och att hälleflundra "genom hård exploatering blivit oerhört sällsynt i svenska vatten". Kolla på det,Gondolen.Och kolla på det,Pontus by the Sea"Jajamen! Hälleflundra serveras hos Pontus by the Sea o röding bara vimlar det av, se DN idag, den 14/12 "Rödlöksfylld röding på spenatbädd" plus att det rekommenderas av Mat-Niklas till det ekologiska julbordet! 


Andreas

Ajaj är rödingens status svag och jag som fick en bit sån i goda fisksoppan hos Viktor häromdagen: http://matforum.nu/index.php?topic=1219.0 :(
Den som inte frågar får inga svar.

Kocken

Citat från: Andreas skrivet 2007-12-16 11:31
Ajaj är rödingens status svag

95% av all röding som serveras på restauranger är odlad.
Driver en webbutik med köksredskap

agnetasch

Citat från: Kocken skrivet 2007-12-16 18:32
95% av all röding som serveras på restauranger är odlad.

Du har säkert fullkomligt rätt o WWF säger att det är OK att äta "Vildfångad och odlad fisk som är miljömärkt" Men är rödingen miljömärkt? På SLU i Umeå klagar Eva Brännäs: "Det finns också kravregler för odling av röding men de stora livsmedelskedjorna är inte intresserade" Sorry, det går inte att somna om; livsmedelskedjorna fortsätter att mata oss med den mat dom vill att vi ska äta.
Varför kan inte kändiskockarna uppmana oss att äta mer sill i stället för att vi gör så här med den:
113 000 ton av sillfångsten blev istället foder till djuruppfödning, bland annat till norsk lax. Det betyder att när vi äter odlad lax äter i vi i princip sill som har fångats av industritrålare i Östersjön, kylts ner, transporterats till danska fiskmjölsfabriker där de malts till mjöl och pressats till olja och därefter transporterats till Nordnorge där de blivit mat till odlade laxar. Laxar som slaktas o skickas till nåt annat land o paketeras o kommer hit i våra frysdiskar o säljs som små skära plastfyrkanter till glädje för alla "fiskälskare" :-\

roffekock

Jag det hade väl varit bra om våra kändiskockar kunde ha veckans info om mat som vi bör handskas försiktigt med eller kanske helt avstå från. Det hade säker nått fram. ;D
Matforum är bäst

agnetasch

Mat-Tina, som kan få svenska folket att gå man ur huse för att köpa elektroniska termometrar, hade bara behövt säga: "Sill är jättegott" så hade de 113 000 tonen varit slut på en kvart ;D

agnetasch

Här har vi ett gäng miljövänliga kockar; Svenska kocklandslaget väljer alltid ekologiskt så långt det går. För laget är medvetenheten om vad vi äter viktig och de lyfter gärna fram den goda, ekologiska maten. Här bjuder OS-medaljörerna på 3 goda rätter i juletid. En av rätterna är en sillrätt, helt rätt val av fisk;
Citrusdoftande sillåda med ost och valnötter 4 portioner
4 inlagda eller saltade sillfiléer
3 finstrimlade gula lökar
4 fint skivade vitlöksklyftor
150 g skirat smör
8 cl kryddat brännvin
1 krm mald muskotnöt
1/2 dl hackade valnötter
1/2 dl smulad lagrad ost
1 finrivet skal av citron
färsk timjan, färsk basilika
salt och peppar
Gör så här:
1 Lägg sillfiléerna i en smord ugnsfast form, gärna lerform.
2 Lägg ett tjockt lager med lök varvat med vitlök på sillen.
3 Värm försiktigt smöret och muskoten ihop och häll därefter i brännvin.
4 Häll på ett jämnt lager smör över sillen i formen. Strö på valnötterna.
5 Värm sillen i ugnen, 200 grader, i 10-15 minuter, eller till sillen ser klar ut. 
6 Vid servering strös ost på som du blandat med citronskal. Salta och peppra om du vill och garnera med färsk timjan och basilika.
7 Ät gärna detta med kokt eller rostad potatis.


agnetasch

Jag ska inte bara gnälla på Stockholmskrögare. Jag ska kacka i eget bo också o kolla vad Göteborgskockarna/lyxkrogarna har för fiskar på matsedeln. Vad har Fiskekrogen o Sjömagasinet att bjuda på? Torskrygg o hälleflundra; fyyyy. Dessutom har Fiskekrogen piggvar o sjötungsfilé! Sjöbaren har grillad gulfenad tonfisk, bra att de skriver ut sånt.Men de har Västerhavstorsk, ska det på något vis vara bättre än bara torsk?
Men ni i Stockholm är värre; er ekologiska Mat-Niklas kör en röd-gul röra med två torskrätter, spättafilé, öring, kungslax(vildfångad?) forell (namn som inte finns=regnbåge?) Han struntar fullkomligt att DN´s krogkommission konstaterar att han serverar utrotningshotad fisk. Läser han inte tidningar? Detta hotar ju hela hans miljövänliga image! 

Andreas

Mycket intressant iakttagelse det här om utrotningshotad fisk på kändiskrogar! Tro mig, snart kommer Aftonbladet att skriva om detta!

(Och jag som trodde att "Vad gör våra kändiskockar?" skulle bli en lättsam tråd där man kunde hitta sånt som att Leila Lindholm hade tvåa i hemkunskap http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=284519 )
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Den som inte frågar får inga svar.

Hasse


agnetasch

Jag vill dansa med Tony Rickardsson han verkar ju kunna ta tag i det där med kurvor ;D

agnetasch

Nu ska jag vara julsnäll o berömma några kockar/restauranger i Göteborg. Jag vet inte vilka.Va? Jo, så här är det:
Jag hittade en ålfarm i Helsingborg; Scandinavian Silver Eel AB. Toppen, ålen är ju en no-no-fisk (uttryck uppfunnet i skrivande stund, käckt va?) men en farmad ål måste ju vara rätt OK o de har rundrökt ål, rökta filéer o levande ål till försäljning. Jag frågade om de hade leveranser till Göteborg o fick veta att de säljer rökt ålfile till restauranger häromkring. Så grattis Göteborg; någonstans finns det lite miljövänligare ål liggande på serveringsfaten!

Eller är det kallskänkorna jag ska berömma?

agnetasch

När jag skrev på namninsamlingen för "Rädda torsken i Kattegatt" läste jag vad folk hade för olika kommentarer. En tjej tyckte: "Sluta äta torsk - men även all annan fisk som inte är fångad på ett hållbart sätt! Få tv-kockarna att ta sitt ansvar och inte bara basunera ut att vi måste äta MER fisk, när det snart inte finns någon kvar!"
Rätt tänkt, tjejen; en kändis har inte bara rättigheter utan också skyldigheter ;)

Andreas

Marcus "Street food" Samuelsson verkar vara het, läs bara vad som står i dagens Västerbottens-Kuriren:
1) En filial till Aquavit snart skall öppna i Stockholm
2) Marcus stora kokbok om Afrika kommer ut på svenska nästa år (om nu inte artikeln skrevs i fjol för då är det kanske i år).
3) Dessutom spelar han i ett fotbollslag på Mahnattan som kallar sig för Blatte United "Det skall vara kul att vara blatte". (Här kan man läsa mer om laget: http://www.gringo.se/articles.asp?do=arkiv&typ=other&id=201)
4) Marcus har med sina böjda långa ögonfransar och sitt varma leende figurerat på Manhattans sexigast-listor i många år.
5) Han hänger med Rapparen Timbuktu.

Och i Uppsala tidning kan man läsa att "Marcus Samuelsson fick äran att ordna soulsångaren John Legends födelsedagskalas i New York den 28 december ... Festen hölls på Samuelssons nya restaurang Merkato 55, som serverar afrikansk mat." http://www.untfredag.se/avd/1,1786,MC=15-AV_ID=708485,00.html
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

2008-01-05 13:14 #19 Last Edit: 2008-01-05 13:31 by agnetasch
Han kämpar verkligen på! En japansk restaurang också!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal