Saltlag innan rökning

Startat av Lejon., 2011-09-29 15:13

Föregående ämne - Nästa ämne

Lejon.

Några tips på saltlag innan rökning. Har inte rökt kött någon gång än i min Bradley men har nu tänkt prova med ett rådjurslår och benfri kottletrad från vildsvin.

Hur blanda jag en bra saltlag, ska jag ha saltpeter i och är det lämpligt att spruta den.
Hur länge ska den ligga i?

Några frågor som jag hoppas få svar på från er som röker.


/Lejon

agnetasch

Enklaste sättet att salta kött innan rökning i Bradley:
Lägg köttet i 10%-ig saltlag = 1 l vatten o 1 dl jodfritt salt i c:a 2,5 dygn.
(Strunta i salpeter o sprutning, det tillför inget till smaken)
Ta upp köttet ur saltlagen o låt det torka ett dygn på galler med dropplåt under. Det ska stå kyligt så är vädret inte för varmt kan man ställa det direkt i Bradleyn.
När köttet är torrt o fint är det dags att tända röken o sätta igång :)

lejon

Citat från: agnetasch skrivet 2011-10-01 16:36
Enklaste sättet att salta kött innan rökning i Bradley:
Lägg köttet i 10%-ig saltlag = 1 l vatten o 1 dl jodfritt salt i c:a 2,5 dygn.
(Strunta i salpeter o sprutning, det tillför inget till smaken)
Ta upp köttet ur saltlagen o låt det torka ett dygn på galler med dropplåt under. Det ska stå kyligt så är vädret inte för varmt kan man ställa det direkt i Bradleyn.
När köttet är torrt o fint är det dags att tända röken o sätta igång :)



Tack då vet jag lite hur man ska komma vidare, jag återkommer och skriver om resultatet.


/Lejon

agnetasch

Citat från: lejon skrivet 2011-10-03 10:30jag återkommer och skriver om resultatet
Spännande! Ser vi fram emot.

lejon

Igår var Bradley'n laddad med älghjärta, älgtunga, rådjurslår, kottletrad vildsvin och vildsvinsstek.

Körde igång och kollade efter ca 10 min att allt såg ut som det ska, OK. När jag kommer tillbaka efter ca 20. så är det igen värme i röken. Då har värmeelementen i rök jäv.. gått sönder  >:(

Kallrökte en del av sakerna i ett antal timmar sedan körde jag dom i ugnen.



Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal