Långkok? Vad tycker ni?

Startat av Maria Linnea, 2011-11-08 11:53

Föregående ämne - Nästa ämne

Maria Linnea

Hej, jag vill så gärna börja laga mer hälsosam mat så jag funderar på långkokstillagning.
Har ni något bra tips?

vilsjin

På vilket sätt skulle långkok vara mer hälsosamt? Jag misstänker snarare att mängden vitaminer minskar i takt med koktiden.

Men ett tips ändå: Julia Childs Boeuf Bourguignon

Siri Looft

Att långköra kött på lågvärme i ugnen är garanterat mer hälsosamt än att steka det fort i panna i alla fall. Ett plus är ju också att man inte behöver tillsätta fett. Om ett kött behåller vitaminer mer när det kokas länge vet jag inte, men det blir garanterat godare.

Hasse

Jag är ett stort f-n av långkok! Det är enkelt, fordrar obetydlig arbetsinsats och är riktigt gott.

För en köttgryta kan du med fördel välja högrev som smakar fantastiskt men kräver lång tillagning. Tärna köttet, bryn det om du vill, tillsätt lök, rotsaker, pepparkorn, ev. salt och täck med vatten/buljong. Låt sjuda lääänge, ända tills köttet börjar falla isär. Rotsakerna blir inte speciellt roliga efter så lång kokning, men de ger god smak åt buljongen. De kan plockas upp när köttet börjar bli klart och ersättas med nya som bara får koka med så länge att de precis blir klara. Vissa vill ha rotsaker genomkokta, jag föredrar dem med lite tuggmotstånd.

Denna basgryta kan varieras hur mycket som helst. Vill du ha mer detaljerade recept så finns det massor av grytrecept på Nätet.

Nu blev jag hungrig!  :)

danielstahl

Långkok är svårslaget. En fördel är att man kan använda kött som kräver lång tillagningstid men är både billigt och otroligt smakrikt. Kalvlägg, oxbringa eller oxkind till exempel. Favoriten är dock oxsvans, exempelvis http://copparules.wordpress.com/2011/08/11/spansk-oxsvansragu/.

Maria Linnea

Vilka bra tips! Långkok har blivit en av mina absoluta favoriter! Det är så gott och köttet blir så mört!
Efterfrågar dock annat än lergrytor..

annamaria

Citat från: Maria Linnea skrivet 2011-12-16 16:42
Vilka bra tips! Långkok har blivit en av mina absoluta favoriter! Det är så gott och köttet blir så mört!
Efterfrågar dock annat än lergrytor..

Inget av mina recept är lergryterecept?

Maria Linnea

annamaria

Ja det är olika, vanlig stekpanna, vanlig stekgryta men ingen lergryta  :).

Maria Linnea

Ahaaa. :) Toopppen! En väninna rekommenderade att använda en elgryta som man inte behöver passa utan man kan lämna hemma. Det låter lite mer som min melodi, har så lite tid till att stå och laga mat. Har ni någon att rekommendera?

Hasse

Andreas_56

Jag fullkomligt älskar långkok. Köttet blir ju inte mörare på något annat sätt! Har också alltid använd gjutjärn eller lergrytor men det kommer ju lite mer moderna saker. Men då måste man ju lära sig något nytt :p dottern som får lära mig om iphones mm hon får väl lära mig bli mer modern i köket också :)

Rookie-T

Senaste blogginlägget från "ideas in food" Härlig blogg men lite avantgarde och playfull. Men i vilket fall rolig läsning som går på djupet.

http://blog.ideasinfood.com/ideas_in_food/2012/01/a-new-vocabulary-no-a-better-understanding-of-the-food-the-language.html
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Hasse

Rookie-T, det var läsvärt. Om inte annat för en långkoksälskare som jag.

Om jag förstod artikeln rätt, menar de att en traditionell, bräserad köttgryta ger en fantastisk sås, men värdelöst kött.

Det tål att tänkas på, även om jag inte är beredd att hålla med helt och hållet.

vilsjin

I Lisa Förare Winbladhs och Malin Sandströms oumbärliga bok "Matmolekyler" finns ett kapitel om långkok och vad som sker däri. Rekommenderas varmt.

pralin

Pralin matbloggare

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Vad är rött, ris, rödbeta, mjölk eller salt?:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser