Bakning med bakmaskin

Startat av Andreas, 2007-05-06 14:22

Föregående ämne - Nästa ämne

Tracey


Andreas: En rik man o ett större kök... (Men det hör kanske hemma under avdelningen "Övrigt"..? ;) )

Anne

Vi bodde över hos vänner med bakmaskin i veckan, och fick nybakat bröd till frukost. Hon använde Lidls mörka brödmix, och tillsatte linfrön och pumpafrön. Rekommenderas varmt - det blev super.
Anne's Food - min matblogg

Nisse

Håller med dig om att solrosfrön är jättegott i bröd. Jag provade samma recept som du och jag tog 1 dl solrosfrön i och det blev jättegott!

/Nisse

Andreas

Anne: Tack för tipset, det har jag faktiskt missat tidigare! (Dock finns tyvärr - hur man nu ser på saken - inte Lidl i Umeå än.)

Nisse: Det var roligt att höra! (Lyfte ut din fråga till tråden "Mina bakmaskinsbröd blir små tunga och degiga" så att den blir lättare att hitta om någon annan har samma problem.)

Omgång 8 var dagens frukostbröd. Samma källa som alltid, men som vanligt med lite modifikation - vanlig jäst istället för torr dito samt salt istället för inget salt alls (måste ha fallit bort i receptet).

Dessutom kastar jag alltid om ingredienserna när jag skriver ner recepten så att de står i den ordning man tillsätter dem i maskinen - av någon anledning står nästan alltid jäst och mjöl först och vatten sist i alla recept - men när man bakar i maskinen ska vattnet i först, sen mjöl och sist jäst ovanpå mjölet så att jästen håller sig torr tills dess att maskinen startar.

Bröd med anis och fänkål
¤ 3 dl vatten
¤ 1 msk olja
¤ 1,5 msk mörk sirap
¤ 5 dl rågsikt
¤ 3 dl vetemjöl
¤ 4 krm salt
¤ 1 tsk stött anis
¤ 2 tsk stött fänkål
¤ 1/3 pkt blå jäst

Valde sen program 2 = "900 g vitt matbröd" och ställde på timer för färdigt bröd till morgonen.

Också detta ett lyckat bröd, men det jäste som bara den och blev kanske lite väl fluffigt, kanske borde minska på jästmängden till 1/4 pkt. Eller kanske ta bort sirapen.
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Jag är fullständigt värdelös på att baka. De få gånger jag har försökt så har reslutatet blivit dåligt, så jag tycker inte det är roligt. Men jag tycker om färskt bröd.

Rekommenderar ni att jag ska köpa en sådan här automagisk bakmojäng? Är det så fantastiskt som reklamen säger, att man lägger i ingredienserna på kvällen och har ett fantastiskt saftigt och gott bröd på morgonen? Det låter nästan för bra för att vara sant.

Tracey

Ja, jag skulle definitivt rekommendera dig att skaffa en! Hade jag bara haft lite mer utrymme, hade jag också gjort det. Under mitt USA-år hade nämligen min värdfamilj en bakmaskin, och det var helt klart en av alla de positiva erfarenheter jag skaffade mig därborta. Familjen hade även en timer på kaffekokaren, så varje morgon vaknade vi till doften av nybakat bröd och nybryggt kaffe! :) Nu blev jag allt lite nostalgisk... *suck*  :'(

Andreas

Hasse ja det är verkligen toppenkelt, det går nästan inte att misslyckas så länge man bara ser till att mäta upp ingredienserna rätt.

Och inte överdoserar... så här gick det för mig idag (se bilder)...

Som tur var släppte den fastbrända degen väldigt lätt från utsidan av bunken och brödet blev, om än fult, väldigt väldigt gott, faktiskt ett av de absolut godaste hittils. Dock publicerar jag inte receptet förän jag räknat om mängderna och bakat en gång till och sett att det inte blir överjäsning... :)
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Ja, jag får väl gräva i plånboken och se vad där finns. Jag behöver en kamera också, så att jag kan skicka in bilder på resultatet till Matforum. Vi får väl se hur det blir...

agnetasch

Kolla på Tradera,där finns det bakmaskiner för 150:-.Lagom pris för en jag-är-inte-säker-på-om-jag-vill-ha-grej.

Andreas

2007-09-04 09:06 #29 Last Edit: 2007-09-07 18:31 by Andreas
Låter kul Hasse, om det blir inköp, berätta gärna vad det blev för modell!

Mycket bra tips Agneta! Kanske finns något på Blocket också?

- - -

Efter gårdagens incident blev omgång 10 i morse enligt följande:

Receptet kommer från samma källa men strök sockret och använde fänkål där det stod brödkryddor (gjorde inte samma typ av bröd som igår, det blir längre fram).

Yoghurtbröd
¤ 1 dl yoghurt
¤ 2,5 dl mjölk
¤ 2 dl lantbrödsmjöl, 4 sädesslag (tror bara Kungsörnen har detta)
¤ 1 dl grovt rågmjöl
¤ 4 dl vetemjöl
¤ 1 tsk fänkål (stod brödkryddor)
¤ 1 msk smör
¤ 1,5 tsk salt
¤ 1/3 pkt blå jäst

Program 2 = "900 g vitt matbröd".

Helt OK bröd, ganska alldaglig smak, inbillar mig att det var lite segare och mer stuns i än vanligt, vad det nu kan bero på.

Dock blev det lite för salt så jag kan inte riktigt säga att det blev bra,  trots att jag tidigare märkt att jag tycker att 1,5 tsk salt blir för mycket tog jag det ändå till detta bröd, kanske lite för att bekräfta. Provar med 1 tsk salt nästa gång så får vi se om det bättre går att urskilja nån egen karaktär förutom eventuell stuns.

Bröd skall ha en tydlig karaktär, det finns ingen poäng i att samla brödrecept som är alltför lika.

[Edit: hade missat att skriva vilket program det var]
Den som inte frågar får inga svar.

Sweber

Citat från: Andreas skrivet 2007-05-06 14:22

Jag vet vad som gick fel... är det nån annan som ser det med ledning av bilderna nedan?

Och har någon erfarenheter av bakmaskiner eller recept lämpade för bakmaskin, posta dem gärna i denna tråd!

Bild 1: här är ingredienserna i maskinen innan start igår kväl
Bild 2: här är det färdiga brödet imorse
Bild 3: här har jag lagt upp brödet på en tallrik
Bild 4: här hamnade brödet till sist
(som vanligt - klicka på bilderna för att förstora dem)



Sitter bunken fel i maskinen?
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Ja exakt, det var rätt svar! Man gör bara det misstaget en gång, efter det har jag mani att rycka i bunken och se att den verkligen sitter rätt.

- - -

Omgång 11 idag...

Detta bröd kallas "Vete, rågsikt, grov råg och graham" och hittades på samma sida som alltid. (Otroligt trista receptnamn egentligen, borde döpas om.)

Följde receptet helt och hållet så när som på 1/4 pkt vanlig jäst istället för 0,75 tsk torr dito.

Vete, rågsikt, grov råg och graham
¤ 3 dl vatten
¤ 1 msk olja
¤ 2 msk mörk sirap
¤ 2 dl vetemjöl
¤ 2 dl rågsikt
¤ 1,5 dl grovt rågmjöl
¤ 1,5 dl grahamsmjöl
¤ 0,5 dl linfrö
¤ 1 tsk salt
¤ 1/4 pkt blå jäst

Kördes på program 5 - stort grovbröd.

Det jäste inte så mycket och det var bra, för ofta finner jag bakmaskinsbröden för fluffiga. Det är kanske en god idé att experimentera med mindre jästmängder vid tillfälle.

Riktigt god smak också, kanske är det den mörka sirapen tillsammans med linfrön som är hemligheten med detta bröd? Detta bröd vill jag baka fler gånger!
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Omgång 12 idag. Samma grundrecept som omgång 5 och 6 men nu med ytterligare ett snäpp mer solroskärnor - 1,5 dl och med ett snäpp mindre jäst - 1/4 pkt.

Ett väldigt gott bröd blev ännu lite bättre! Det ökade solrosinnehållet och den minskade jästmängden gjorde brödet lite fastare i konsistensen vilket jag gillar. Dessutom blev det förstås både mer solroskrunch och mer smak med en fin nötaktig ton.

Faktiskt har brödet bara blivit bättre ju mer solroskärnor jag satt i, undrar just var den övre gränsen går? :)
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Imorse omgång 13: Saftigt rågbröd helt enligt recept med undantag för 1/4 pkt vanlig jäst istället för 1 tsk torr.

Saftigt rågbröd
¤ 3 dl vatten
¤ 4 dl fint rågmjöl
¤ 4 dl vetemjöl
¤ 1 tsk salt
¤ 1/4 pkt blå jäst

Kördes på program 5 - stort grovbröd.

Namnet på receptet stämmer! Det blir ett saftigt bröd med fin rågsmak och dessutom ganska bra tuggmotstånd. Faktiskt mest kompakta brödet hittils (vilket förstås inte är direkt överraskande med dessa proportioner) - trevligt!
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Omgång 14 blev klar idag, provade nu göra om brödet jag postade svartbrända översvämningsbilder på 2007-09-03 22:29, men räknade om proportionerna från 5 dl vätska till 4 dl vätska.

Grovlimpa
¤ 4 dl vatten
¤ 2,5 msk olja
¤ 1,5 dl grovt rågmjöl
¤ 1 dl rågflingor
¤ 4,5 dl vetemjöl
¤ 1 tsk salt
¤ 0,5 dl russin
¤ 1/4 pkt blå jäst

Kördes på program 5 - stort grovbröd.

Smakmässigt är det ett väldigt gott bröd, mild fin rågsmak med lite russinsötma. (Russinen blir ganska pulvriserade efter att ha körts i maskinen så hela russin är där inte i brödet.)

Men det var inte helt lyckat konsistensmässigt, det jäste för mycket - brödet blev för fluffigt och ser ut som en sufflé. Vet inte om det berodde på att den sista 1/4 delen av jästpaketet var större än en fjärdedel eller om russinen på något sätt gav extra näring till jästen.

En nackdel med att använda färsk jäst istället för torr när det gäller så små mängder som används i en bakmaskin är att den färska är svårare att dosera (åtminstone så länge man inte tar till exakt våg).
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Omgång 15 imorse blev det ett snyggt men misslyckat solrosbröd. Läs och lär hur man inte ska baka solrosbröd.

Dåligt solrosbröd
¤ 3 dl vatten
¤ 1 msk olja
¤ 5 dl lantbrödsmjöl, 4 sädesslag
¤ 3 dl vetemjöl
¤ 1 dl i stekpanna rostade solroskärnor
¤ 1 tsk salt
¤ 1/4 pkt blå jäst

Program 2 = "900 g vitt matbröd".

Ja detta blev ju som sagt ett snyggt bröd - faktiskt det snyggaste hittils rent formmässigt. Och visst smakade det helt OK, det är ju svårt att göra dåliga bröd så länge man inte sätter i helt tokiga saker. Men som solrosbröd betraktat var det helt misslyckat.

Vad jag egentligen tänkte göra var precis samma solrosbröd som sist fast med rostade solroskärnor, men då visade det sig att rågsikten tagit slut så då tänkte jag att jag provar väl med lantbrödsmjöl istället.

Det skulle jag inte gjort, lantbrödsmjölet smakar ganska mycket råg och havre och har även drag åt surdeg och detta överröstade solrossmaken totalt. :(
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Enligt Aftonbladet är bakmaskinen på väg tillbaks igen.
Följ länken och du hittar ett recept på morotsbröd i bakmaskin.

http://www.aftonbladet.se/matvin/article1202221.ab

lotta a

Äntligen fick jag min bakmaskin, men jag saknar instruktionsbok. Det är en Panasonic Hembagarn med beteckningen SD-BT55P. Finns det någon som vet hur jag får tag på en, nu när jag hittat så många bra recept här.

helfgren

Är det någon som använder bakmaskin här på forumet ? Funderar på att köpa en på Jula för 599:- . Skulle ju vara bra att kunna göra brödet själv och ha full koll på vad man stoppar i det, dessutom går det ju lite bröd med 4st i hushållet .
Är det nåt speciellt man ska tänka på ?

MVH// Henrik
Carpe diem

helfgren

Var och köpte en bakmaskin på Jula  :) . Gissa om det var en bra investering , brödet blir hur bra som helst och framför allt det blir ingen disk  ;D . Nu bakas det bröd varje kväll och nya recept provas. Någon som har recept och vill dela med sig, gör gärna det.

MVH// Henrik
Carpe diem

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal