Tillbehör Electrolux assistent

Startat av Kari, 2009-07-20 00:25

Föregående ämne - Nästa ämne

Hankki

Denna finns som två-polig och klarar 10A

43-215-01 på Elfa

Hobbystinsen

Hej Alla!

Hittade denna tråd när jag sökte info om alla grejor som följde med min nyinförskaffade Assistent.

Framför allt ett stort tack till Hasse som presenterade lösningen till både passertillsatsmysteriet och mysteriet med plastbrickan.

Nu är det bara en sak jag inte blir klok på, och det är den där spiralformade delen som syns mellan korvhornet och kvarnhuset på Karis bild.

Min Assistent är av samma modell och tillbehörsuppsättningen identisk (sånär som på plastbrickan).
Sommarjobbar som brödbilschaufförsemestervikarie

Hasse

Grattis till köpet och välkommen till Assistentklubben!  :)

Nä, den där spiralformade grunkan finns inte i min bruksanvisning och inte heller bland mina tillbehör, så jag är lika frågande som du.   ???

Kari, vet du?

Kari

Hasse, Hobbystinsen: På rak hand - nej, vet inte. Men den passar väldigt bra ihop med...hur var det nu...?
Jag tar några bilder och återkommer, om inte någon annan hinner före med svaret.

Kari

Hobbystinsen & Hasse:

Det är vad jag förstår en "frammatningsskruv" till korvstopparen :)

Både vinkel och det som är urtaget på aluminiumskruven matchar varandra fint, till det finns motsvarande nötta spår i korvhornet.




Hasse

Intressant, Kari. Tack!

Men jag kan meddela att det går utmärkt att stoppa korv även om man, som jag, saknar denna lilla frammatningsskruv.  :)

Kari

Ännu mer intressant nu :)  Hoppas någon _vet_ vad man skall ha den till...

Hasse

Det är förmodligen som du påstår. Men av egen erfarenhet vet jag att den lilla mojängen inte är nödvändig för att få in korvsmeten i skinnet.

Kanske blir det bättre med mojäng?

Kari

Hasse, jag gissar att korven blir hårdare, mer kompakt, utan mojängen. Korvstoppningsröret är ju avsmalnande liksom..

Rimligt?

Hasse

2010-08-08 19:41 #29 Last Edit: 2010-08-08 19:51 by Hasse
Fast det trycks ju hela tiden på med korvsmet från kvarnen och in i korvhornet, så det är inga problem att få korven kompakt. Det beror snarare på hur mycket man bromsar fjälstret när kvarnen går.

Men mojängen har säkert någon fiffig funktion. Kanske när smeten börjar ta slut och inte längre trycks på bakifrån?   ???

EDIT: I hastigheten läste jag lite slarvigt. Nu ser jag att Kari skrev att korven skulle bli mer kompakt utan mojängen. Men det har egentligen ingen betydelse för mitt svar.

Hasse

Citat från: Kari skrivet 2009-07-20 23:02
Hur tjock är plastringen/bussningen/brickan? Måste gå att göra en själv?!


Kari, en fågel viskade i mitt öra, att du har tillverkat en plastring. Fungerar det bra?

Det vore kul om du vill presentera en GDSAMB (gör-det-själv-anvisning-med-bilder)!  ;D


helfgren

Fick en N4 av min snälla granne idag, tyvär så saknas fjädern och plastbrickan. Sedan var kniven till kvarnen borta, men det gör inte så mycket då jag vet att man kan köpa både hålskivor och kniv nytt :) . Kan man beställa dem andra delarna oxå tror ni ???

MVH// Henrik
Carpe diem

Kristina

Hej!

Jag har en electrolux assistent modell N10 men tyvärr inte någon bruksanvisning, finns det möjlighet att få tag på ett ex eller en kopia ??

Hälsningar
Kristina

Helge

Kristina, jag har en bruksanvisning till N10. Det enklaste sättet att skicka den till dig är om du blir medlem (bra idé!) så jag kanskicka den via forumet.
/Helge

ugali

Hej!
Jag behöver byta den del som visas på bilden i min Electrolux Assistent N4. Är det någon som vet var jag hitta den?
Hälsningar
Ugali

Lars Ivarsson

Bruksanvisning Electrolux N10, vill gärna få tag på en sådan!

Helge

Lars, se mitt tidigare svar till Kristina.
/Helge

Gittan Ogenblad Lilja

Jag har en gammal asistent, tror från början av 1970. Degblandaren har gått sönder, brustit, och jag undrar om det finns att köpa extra?
mvh/Gittan Ogenblad Lilja

ElAnders

Hej!

Ser att många har skrivit om plastbrickan som ska sitta som glidlager i kvarnen. Jag tittade i instruktionsboken till min N4 och där finns ingen sådan bricka med. Den måste kommit till på senare modeller. Så ni med gamla N4:or behöver nog inte bekymra er över att ni inte har den.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal