Showdown - Tina eller Sara?

Startat av Augusto, 2007-04-12 16:51

Föregående ämne - Nästa ämne

Mat-Tina eller Mat-Sara

Mat-Tina
8 (100%)
Mat-Sara
0 (0%)

Antal personer som röstat: 8

Augusto

2007-04-12 16:51 Last Edit: 2007-04-13 10:19 by Andreas
Vem är bäst och varför?

Augusto

Jag kan egentligen inte ens uttala mig för jag har inte sett saras program. Men Tina är min drömkvinna så hon får min röst. GE MIG MER TINA!

Andreas

Hehe tokfrans du måste ju kolla in Sara för att bilda dig en åsikt. Nu får du i hemläxa att se nån repris.  :)

Saras program gick i alla fall igår 20:00 och jag såg det.

Saras kök har lite hippare framtoning med musik och lite häftigare klipp samtidigt som man riktar sig till föräldrar genom att prata om och zooma in barn lite då och då. Och kanske också genom att ha med Ann Sjölander som sidekick, hon hade ju nåt föräldraprogram nyss vill jag minnas.

Programmet började med att dom sa nåt att nån av dom såg ut som Jennifer Aniston om det nu var i håret eller. När vi ändå är inne på yta så: bägge är finklädda och saknar helt förkläde. Ser lite tokigt ut att laga mat i finblusen, men även Tina blev mer och mer finklädd allt eftersom vill jag minnas men hade åtminstone ett litet förkläde. Jag förstår om tanken är att ta bort förklädet för att det ska se mer vardagligt ut, men då ska man väl för inte vara i det närmaste festklädd där man står och lagar sin vardagsmat?

Programmet är ganska fnittrigt och dom talar snabbt, Tina ger ett lugnare intryck. Men det kan ju i och för sig bero å att dom precis har börjat. Tina hade ju dessutom rutinerade Tomas Tengby vid sin sida vid starten.

Irriterade mig lite på att Ann fått en så bortkommen roll, men det är förmodligen en del av konceptet. Får för mig att målgruppen är lite annan än Tinas, detta riktiar sig mer till den som kanske just flyttat hemifrån och bildat familj och som är osäker i köket och i största allmänhet (med tanke på shoppingskolan dom hade).

Maten då? Nja lite svårt att säga efter ett program, temat för dagen var billlig och nyttig vardagsmat och rätterna såg helt OK ut. Fast någon som såg den brända löken när dom tog ut rotsakerna ur ugnen? Det kan man undvika genom att vänta med att lägga in löken tills efter halva tiden.  ;)

Jag gillar också definitivt Tina bättre, fast å andra sidan hade det varit uppfriskande med en renodlad gourmetkock som omväxling.

Vad säger ni andra?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Ann Söderlund heter hon väl ändå? jag tycker att programmet är grymt flamsigt, och ärligt talat rätt ointressant ur matlagningsperspektiv. Inte hälften så entusiasmerande som Tinas Kök - de tidiga säsongerna, där svenska folket gick man ur huse för att få tag på karamelltermometrar och färsk chili. Sen tycker jag väl inte att Tina är världens mest spännande kock, men hon är bra på att förklara vad hon gör.
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Bra skrivet och tack, söderlund var det.  :-[ Sjölander hette experten på djurs beteende.
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Råkade läsa en artikel i en gammal Metro i morse om Sara Begner. Tydligen ska maten som lagas i "Saras kök" vara hälsosam "tydligare hälsolinje" och programmet är enligt hennes utsago dokumentärt, lekfullt och inte så petigt och korrekt.

Sen var hon visst med i Toppform med Afrodide-Blossom, nån som såg henne där?
Den som inte frågar får inga svar.

Augusto

Tina vann den här omröstningen på walk over.

Mattias

tittade på sara så nu känner jag mig nästan tvungen att lägga en röst på tina. fast det är inte så mycket saras fel som ann söderlunds. vem vid alla grönsvansade isbjörnar har släppt in henne i en tv-studio?

crlhrv

Sara har en oerhört jobbig attityd mot allt som hon anser är onyttigt och försöker ofta förminska och löjliggöra den där sidekicken när hon t.ex. tar för många nötter eller snor åt sig en bit fetaost.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Det stora problemet är nog att de försöker mixa in för mycket i samma program.

Sara är kock och näringsterapeut, maten skall vara nyttig och fräsch vardagsmat, de tar gärna in professorer och andra experter som kan ge råd och pekpinnar. Ja det är väl OK så långt. Här hade de kunnat göra ett ganska stramt program som nog hade kunnat fungera.

Fast samtidigt skall programmet vara så väldigt lustfyllt och roligt (flamsigt), övertydligt flirta med småbarnsföräldrar och ha klatschig dekor och småhäftiga klipp.

För att knyta ihop detta har man två tydliga roller. Saras roll är den roliga och ärtiga matexperten och Anns roll den rolige, kunskapstörstande och lätt naiva representanten för "vanligt folk".

Men de klarar helt enkelt inte att balansera ihop allt detta så det blir naturligt och bra. Tror det är en helt omöjlig uppgift faktiskt, egentligen är det nog inte programledarna som skall kritiseras utan de som tänkt ut konceptet.
Den som inte frågar får inga svar.

One

Jag lägger utan tvekan min röst på Tina. Det som var bäst med hennes program var att hon hade sidekicks som var duktiga journalister, främst tänker jag på Tomas Tengby. Sara tvingas stå ut med en självupptagen småbarnsmamma sm int tillför något till programmet.

En annan sak som retar mig med Saras kök var att hon i sista programmet svängde ihop några aptitretare och kallade dem sushi på svenska. De innehöll inget som jag förknippar med sushi, vilket vad jag lärt mig av en bok som heter just Sushi på svenska alltid innehåller ris och en särskild socker/vinägerblandning. Det är det som är sushi. Hennes rätt påminde bara till formen om de japanska delikatteserna. Om det inte är sushi varför då kalla det så? Kan jag göra en soppa på kikärter och kalla det för ärtsoppa på libanesiska?
Det finns två sorters mat: sådan jag gillat och sådan jag ännu inte smakat.

Urban

2007-06-03 20:52 #11 Last Edit: 2007-06-04 21:01 by Urban
Varmt välkommen till forumet One!  :).

Jag tycker som du.. Man ska nog vara lite nogrannare i ordvalet innan man kallar nånting för tex. Sushi som inte har någon relevans med orginalet!.
Missbrukas ordet Sushi för mycket så förlorar ordet "Sushi" sin rätta innebörd tillslut.

Andreas

Citat från: One skrivet 2007-06-03 16:08
En annan sak som retar mig med Saras kök var att hon i sista programmet svängde ihop några aptitretare och kallade dem sushi på svenska. De innehöll inget som jag förknippar med sushi


Nu blir jag nyfiken, vad hade Sara i sin så kallade sushi?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban


One

Saras sushi hade potatis som huvudingrediens. Som smaksättare använder hon en variant med rökt lax och färskost, en med matjessil och en med Västerbottenost och rom. Jag testade en gång ett recept potatis och matjessill och det smakade väl ok, men det var inte alls samma fräscha smaker som sushi. Potatisen gör att det hela blir lite stabbigt. Kolla på http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=67302 så hittar du recepten.
Det finns två sorters mat: sådan jag gillat och sådan jag ännu inte smakat.

Urban

2007-06-04 21:07 #15 Last Edit: 2007-06-04 21:11 by Urban
Förstår att du blir irriterad när man kallar nånting sådant för sushi hehe!!
Romen var väl det enda som kan förknippas med riktig sushi över huvud taget.. Den rökta laxen går väl an också..
Men potatis, matjesill o västerbottensost för jösse namn, där går väl ändå gränsen!!.
Det lät faktiskt mer som nånting som borde kallas för midsommarsnax eller liknande.

Andreas

2007-11-02 08:48 #16 Last Edit: 2007-11-02 10:32 by Andreas
Uppföljning: vad hände med Sara och Ann då? Jo -

Ann Söderlund kom på 10:e plats på listan över dem som tv-kanalerna s chefer eftertraktar mest.
(http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,1134523,00.html)

Ann berättar om sitt sexliv på Kanal 5
(http://www.aftonbladet.se/nyheter/article737243.ab)

"Kocken och entreprenören Sara Begner blir ny chef för Coop Provkök. Hon tillträder tjänsten i januari nästa år
...
Nu vill hon sprida sina idéer om den goda maten och samtidigt bidra till att ge Coop en yngre profil.
...
Hennes passion för maten sträcker sig från ekologiskt rött råris och viltkött, till majskyckling och grönsaker i säsong.
...
Intressen: Matlagning - gärna med barnen, att ta hand om frukt och grönt från den egna trädgården, samt att umgås med vänner.
...
Handlar i: Coop Forum Vinsta och Coop Konsum på Basgränd."
(http://www.newsdesk.se/pressroom/coop/pressrelease/view/kocken-och-entreprenoeren-sara-begner-blir-ny-chef-foer-coop-provkoek-hon-tilltraeder-tjaensten-i-januari-naesta-aar-177071)

Edit: Ann har visst ett program som heter EKG nu också som handlar om om sjukdomar, krämpor och fobier - "Igår (29/10) var det premiär för Kanal5:s nya satsning EKG med Ann Söderlund som programledare. Trots att programmet endast sågs av 305 000 tittare var Kanal5 mycket nöjda med starten." http://www.resume.se/nyheter/2007/10/30/kanal5-mycket-nojda-med-pr/index.xml

Men ibland känns det visst lite kämpligt "Jag har gråtit på väg till jobbet" http://www.expressen.se/nyheter/1.902445/jag-har-gratit-pa-vag-till-jobbet
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal