Ägg helt enkelt - enkel mat på ägg

Startat av Kari, 2007-12-04 10:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Sweber

2007-12-11 09:19 #20 Last Edit: 2007-12-11 21:21 by Sweber
Testade Kurts ägg, dom låg i ugnen i 11h på mellan 75 och 80 grader. Blev klart annorlunda mot kokta ägg. Lite brunaktig vita och nästan en nötaktig doft och smak. Jag har inte bestämt mej än och jag tyckte att det var gott.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

agnetasch

Vad kan man ha dom till? Frukostbordet? Buffén? Ihop med något speciellt?

Sweber

Här kommer en bild på ägget. Jag åt det till frukost. Och nu har jag bestämt mej att det var gott.



ttt
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Kari

Sweber: Modig kille! *ler* Hur så gulan ut? Grå?

Vad tror Du om 75-80o i 6-8 timmar? Liknande resultat? Eller hade Du riktigt stor ägg då Du körde på i 11?

Sweber

Normala ägg, gulan mjäll och inte så torr som i ett hårdkokt ägg. Gulan var gul med grön yta och smakade gott.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Björn

Jag hoppas det var godare än det ser ut. Heter det äggbruna istället för äggvita nu  ;)

Kari

Svärmors barndomskompis Margoth har gjort denna rulle sedan början på 1970-talet.

Denna rulle görs med fördel 24-36 timmar innan servering som en förrätt.

---

Margoths rulle med ansjovis:

3 ägg
6dl mjölk
3dl vetemjöl
½tsk salt

Blanda ägg och mjölk. Tillsätt mjöl och salt.
Häll blandningen i en långpanna med smörpapper under, grädda ca 30min i 225o


Fyllningen:

3st gula lökar
1 burk ansjovis med spad
Smör
2dl riven västerbotten eller annan smakrik ost
Dill

Hacka löken och mjuka den tillsammans med smör i en kastrull utan att löken tar färg.
Hacka ansjovisen och blanda med löken, tillsätt spadet, osten och lagom mycket med dill.


Rullen:

Häll blandningen över pannkakan och rulla försiktigt till en rulltårta med hjälp av smörpappret.

Gratinera rullen med lite riven ost på tills den är ljummen och osten fått färg.

---

Överbliven rulle njuts kylskåpskall fram åt småtimmarna! Tack Margoth för denna!! We love it!  ;D

agnetasch


Kari

Agnetasch: Den är jättegod!  ;D

---

Fyllningen kan ju faktiskt vara vad som helst, räkstuvning, köttfärsröra eller något som annars ligger en varmt om hjärtat!

Mimmi

Man kan även fritera ägg. Viktigt att äggen är färska så de håller ihop.  :)

Mimmi

Hoppsan nu kom jag på en till: Ägg cocotte - Smörj en cocotteform lägg lite fyllning i botten ex, strimlad skinka slå på ägget och grädda i vattenbad i ugnen. Ägget ska va lite löst när det är klart. Om man vill kan man tillsätta en klick creme fraiche på toppen.

Variera fyllning efter smak!!

Andreas

Hur gör man när man friterar ägg och vad är en cocotteform för slags form?
Den som inte frågar får inga svar.

Mimmi

När man friterar ägg hettar man upp oljan till 180°. Knäck ägget i en kopp. Slå försiktigt i ägget i oljan. Använd två trässlevar och håll i hop ägget, försiktigt. Ägget måste vara färskt annars flyter det ut. Lyft upp med hålslev.Resultatet ska se ut som ett stekt ägg, fast det nu är friterat.

Du får testa Andreas - Garanterat inte så många som provat att äta.

Cocotteform - är en liten ugnsfast form, bla till sufflé

Kari

Lite OT men...

Hur många ägg kan man äta under en påskhelg? Var går gränsen? Finns det en gräns?

agnetasch

Gräns? Ekonomisk gräns? Magsäckens storlek? Muskelgräns (hur många ägg orkar man släpa hem?) Eller?

Krista

Äggröra ska inte underskattas! Jag gjorde en så lyckad äggröra igår att jag nästan blev tårögd! (Min matglädje är större än min känsla för ödmjukhet.) Perfekt i konsistens, varje tugga var underbart krämig. 2 ägg, 2 msk vatten, salt&svartpeppar, vispa lite, liten stekpanna, 4:an på ugnsplattan, riven ost i (älskar ost tillsammans med ägg) och ca 7 minuters stekning under omrörning.

Angående begränsningar så finns det bara en gräns och det är den existensiella gränsen - man kan äta tills de tar slut :)

Mickan

Min amuse bouche på påskafton kommer att bestå av krämig äggröra serverad i sitt skal, toppad med finhackad gräslök och en friterad ansjovis. Enda villkoret för att maken skulle gå med på att skippa påskbord var att påsktraditionen skulle synas fast i annan form. En annan rätt blir ålrilette enligt Mattias Dahlgren. Västerbottensufflé, lamm...
Video meliora proboque deteriora sequor

Kari

Citat från: agnetasch skrivet 2009-04-09 10:14
Gräns? Ekonomisk gräns? Magsäckens storlek? Muskelgräns (hur många ägg orkar man släpa hem?) Eller?

Haha, du missade den jag tänkte på, hälso gränsen.. ;)

Krista

Om man tänker på kolesterolet är det senaste jag hört att man lätt kan äta flera ägg om dan, såvida man inte har problem med högt kolesterol för då bör man bara käka max 1 om dan för säkerhets skull. Kroppens egen produktion av kolesterol är så hög att det man får i sig via kosten är försumbar, plus att kroppens produktion nedregleras om man får i sig mer via kosten.

ivanl

Citat från: Krista skrivet 2009-04-09 14:34
Äggröra ska inte underskattas! Jag gjorde en så lyckad äggröra igår att jag nästan blev tårögd! (Min matglädje är större än min känsla för ödmjukhet.)

Äggröra är underbart! Det stora lyftet för mig var när induktionshällen kom in i huset och det går att efterlikna vattenbad.
Min äggröra är 6 ägg, 1 dl mjölk, 1 tsk dijonsenap, salt och vitpeppar
Röres över svag värme tills den stannat.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal