Whisky

Startat av Urban, 2007-04-24 20:25

Föregående ämne - Nästa ämne

Urban

2007-04-24 20:25 Last Edit: 2007-04-25 18:52 by Urban
Tänkte mig på att dra igång en Whisky tråd här...

Själv så är jag en diggare av Single Malt Whisky, speciellt dom rökiga Isla Whisky sorterna typ: Laproaigh, Ardbeg, Caol Ila, Bowmore mm..
Dricker gärna Whisky från Highland eller Speyside också.... Typ, Glenmorangie, Macallan...

Jag har provat rätt så många sorter, men tar gärna emot tips om en god Whisky..
Eller helt enkelt bara diskuterar Whisky med den som vill.

Andreas

Bra inititativ!

Om du fick ta med dig en enda flaska till en öde ö, vilken skulle det bli och varför?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Dricker gärna Single Malt - inte fullt lika entusiastiskt som min man och diverse polare, men ändå. Jag föredrar lite mindre rökiga varianter, gärna doublewoods, och gärna lagrade på sherryfat.

Och snart släpps fjärde Mackmyran.. :)
Anne's Food - min matblogg

Urban

Doublewoods är oftast väldigt smakrika.. Jag tycker också om Whisky som lagrats på sherryfat också.. Om du får hemskt mycket pengar över nån gång så prova gärna Macallans 18 åriga Single Malt.. Det är en riktig höjdare!!.
Om du inte gillar rökiga.. men smakrika Whiskysorter typ Doublewoods.. Köp gärna hem en flaska "Bushmills Single Malt 16 Yo" Kostar "endast" 409:- på Systemet.
Det är en Irlänsk Whiskey som lagrats på 3 olika fat bla. Sherryfat. I den hittar man toner som Choklad/Vanilj/Nougat/Citrus mm.
Brukar själv köpa hem en sådan ibland  ;D.
Irlänsk Whiskey innehåller ingen rök alls eftersom dom torkar kornet med kol och inte med torv som Skottarna gör.


Urban

Ojjdå!.. Endast EN flaska???, my god lixom!!.

Svaret blir nog en flaska 10 årig Laproaigh faktiskt. Delvis för att jag tycker att den e så smakrik/ljuvlig.
Och delvis för att den passar ihop med vatten/havet på något konstigt sätt.
På sommaren brukar ha med mig en flaska till en närliggande sjö, och när man fått fyr på brasan så häller man upp ett glas med Laproaigh och bara njuter av elden/solnedgången/skogen.
Tror nog att det är för att det är så pass mycket tjära och rök i smaken som den gifter sig med alltet.

Citat från: Andreas skrivet 2007-04-25 09:42
Bra inititativ!

Om du fick ta med dig en enda flaska till en öde ö, vilken skulle det bli och varför?

crlhrv

Jag varken kan något om whisky eller tycker att det är speciellt gott, men styvfar och hans vänner köpte en tunna för över 10 år sedan och nu har hans första leverans av totalt 75 Springbankflaskor börjat att levereras. Så nu kan jag inte fly längre, varje gång vi ses så får jag en ny flaska trots att jag knappt öppnat korken på den första, men jag tror att jag har börjat få lite kläm på det. Någon som har erafenhet av Springbank och vet vilka dofter och smaker man kan hitta? Och en annan fråga, när man dricker vin spelar glaset en oerhört viktigt roll för doft- och smakupplevelsen, men kan man säga samma sak om whisky?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

För det första.. Du måste ju ha världens bästa styvfar!.
För det andra.. Jag har faktiskt aldrig köpt en flaska springbank.. Dock vet jag att den är av den rökiga typen..
I rökiga Whiskysorter kan man ofta plocka ut rök/tjära/läder/lakrits/kola mm..
Men tyvärr kan jag inte svara på din fråga.. Du får helt enkelt skicka mig en flaska så ska jag ge dig ett svar :-).
För det tredje.. Glaset spelar stor roll lixom glaset till vin. Köp små tulpanformade glas, eller små cognacskupor..
När man stoppar ner näsan i glaset för att dofta så ska hålet i glaset "nästan" slutas tätt för att du ska få ut maximalt av aromerna.
Sen så är det såååååå mycket trevligare att dricka en god Whisky ur ett fint glas.
Tillsätt gärna en och en halv tesked vatten till en 6á Whisky så frigörs ännu mera smaker och dofter utan att Whiskyn förtas på något vis.
Ett tips: håll gärna kupan/glaset i handen en stund så att Whiskyn värms upp littegrann.. På det viset så kommer den både att dofta och smaka ännu mera+att den kan smaka lite sötare.
Tilsätt ALDRIG is i glaset... Gör det endast om du råkar ha Jim Beam eller Jack Daniels i glaset.. För det är ett mycket effektivt sätt att dräpa smak av dålig Whiskey :-).


Citat från: crlhrv skrivet 2007-04-26 06:57
Jag varken kan något om whisky eller tycker att det är speciellt gott, men styvfar och hans vänner köpte en tunna för över 10 år sedan och nu har hans första leverans av totalt 75 Springbankflaskor börjat att levereras. Så nu kan jag inte fly längre, varje gång vi ses så får jag en ny flaska trots att jag knappt öppnat korken på den första, men jag tror att jag har börjat få lite kläm på det. Någon som har erafenhet av Springbank och vet vilka dofter och smaker man kan hitta? Och en annan fråga, när man dricker vin spelar glaset en oerhört viktigt roll för doft- och smakupplevelsen, men kan man säga samma sak om whisky?

crlhrv

2007-04-27 07:46 #7 Last Edit: 2007-04-27 14:23 by crlhrv
För att fira helg ska jag idag införskaffa ett par schysta whiskyglas!

Kan man äta något till whisky, typ nötter eller annat tilltugg?

Och en annan fråga. Vissa av flaskorna är cask strength, dvs. 56 %, bör man spä ut dessa med vatten så man kommer ner runt 40 - 45 %?
Alltså inte vatten direkt ned i flaskan utan i glasen  ;D

Uppdatering: har ni köpt två stycken aromkupor från Orrefors i Home-serien, tror de heter Friday. Lirar också bra ihop med Difference-serien.
Nu ska drickas whisky!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Till vissa whisky sorter så passar det att man äter mörk choklad typ 75% cacao. Har provat det till mindre rökiga sorter och det var riktigt gott faktiskt.
Till riktigt rökiga vet jag faktiskt inte.. Dom är ju väldigt smakrika så om man känner någon chokladsmak vete tusan... men prova gärna och kom med rapport!.
Man bör spä ut en cask strength Whisky innan man dricker den delvis för att få ner styrkan litegrann och delvis för att frigöra smakämnen. Dock bör du inte spä ut den för mycket pga. att det kan förstöra smaken då.
Tillsätt typ 1-1/2 -2 tsk vatten till en 6á cask, tycker du att det är för starkt så kan du sätta i liiiite till.
Jag brukar alltid provsmaka en cask innan jag späder den för att på så sätt veta hur mycket vatten jag ska sätta i.
Det är lite olika från whisky till whisky..
Vissa Cask Strength Whisky ska man späda med försiktighet tex. Laproaigh Cask. Och vissa går faktiskt utmärkt att dricka outspätta eller med mycket lite vatten typ. Aberlour a'bunadh.
Smaken är personlig så prova dig fram  :).

Urban

Har du provat Mcmyra whisky???. Själv har jag bara läst lite historia om företaget... Vill hemskt gärna prova en Svensk Whisky..
Citat från: Anne skrivet 2007-04-25 12:04
Dricker gärna Single Malt - inte fullt lika entusiastiskt som min man och diverse polare, men ändå. Jag föredrar lite mindre rökiga varianter, gärna doublewoods, och gärna lagrade på sherryfat.

Och snart släpps fjärde Mackmyran.. :)

Andreas

Citat från: crlhrv skrivet 2007-04-27 07:46
Uppdatering: har ni köpt två stycken aromkupor från Orrefors i Home-serien, tror de heter Friday.


Vad kostade de?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Citat från: Andreas skrivet 2007-04-29 11:32
Vad kostade de?

299kr paret på Verner och Verner, riktigt snygga!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Har du kanske en bild på hur dom ser ut?.. Eller kanske en länk?.

crlhrv

Citat från: Urban skrivet 2007-04-29 17:33
Har du kanske en bild på hur dom ser ut?.. Eller kanske en länk?.

Javisst!
Finns också champagne- och vinglas i samma serie, de ser i stort sett likadana ut men i andra storlekar. Och champagneglaset är avlångt.. Ni fattar.

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Hmm.. Formen på glaset verkar helt ok... likaså öppningen. Men hur stort/långt är glaset?.  Är det i naturlig storlek som bilden visar så är det perfekt!. Visst.. Det kan vara lite större också, men gärna inte alltför mycket.
Det var ett riktigt vackert glas.. Kan faktiskt själv tänka mig att köpa dom.

crlhrv

Urban: Jag mätte just volymen och det rymmer 3 dl, dock blev jag förvånad för det känns betydligt mindre.. 6 cl är precis lagom för att glaset ska ta fram aromen, det blir t o m nästan för mycket och intensivt för näsan! En kompis tog med ett "vanligt" whiskyglas för att jämföra doften och det skiljer verkligen sig åt. Mycket intressant även om det för mig som inte är en van whiskydrickare kanske blir lite för intensivt.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Jag hade en liten cocnacskupa som i mina ögon sett verkade rymma runt 1.5 Dl.
Men efter jag måttat med vatten så rymde det faktisk 3 dl också!.
Det var ett av mina bästa Whiskyglas som tyvärr är borta nu, därför verkar dina glas mkt. intressanta.

Man kan ju hälla ner en 4á Whisky om man tycker att en 6á blir för mycket. Dom propotioner jag gav dig var efter mina egna mått så att du skulle veta ungefär hur mycket vatten du skulle tillsätta. Du kan ju prova med lite mindre om du tycker att det blir för intensivt.
Det var kul att höra att du märkte skillnad från glas till glas. Efter en sådan upplevelse blir man faktiskt mera medveten om hur mycket ett stackars glas faktiskt spelar in  :).
Hur gick det med smakprovningen då?.
Var vattenmängden lämplig tycker du, eller fick du tillsätta mer?
Kan man få en liten recetion av Springbank kanske?


Anne

Javisst har jag testat Mackmyra - alla tre som kommit hittills. Dock inte mina egna flaskor, de är oöppnade. (Men har snälla kompisar som har dubletter...) Ettan har faktiskt lite whiskykaraktär, drickbar. Tvåan - nä, inte ett dugg. Trean är lagrad på sherrysmak, och faktiskt ganska god. Fyran ska jag iväg och köpa NU. :)
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Ser att Mackmyra Preludium:04 nr. 10423 finns i Systembolagets varunytt Maj 2007, men 469:- för en halvliter!! Är den verkligen värd de pengarna? Kanske som samlarobjekt... men smakmässigt?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Citat från: Anne skrivet 2007-05-02 07:51
Javisst har jag testat Mackmyra - alla tre som kommit hittills. Dock inte mina egna flaskor, de är oöppnade.

Suck!!. Får nog ta mig en funderare om ett inköp..
Vad anser du om smaken då?. Är den mätbar mot Scotch single malt, eller är den väldigt unik på något sätt?.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal