Är en pizzasten något att ha?

Startat av Andreas, 2007-04-10 18:41

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Borde inte mängden energi som behöver lagras bero på massan hos det som skall tillagas?

Och hur kommer värmeledningsförmågan in i bilden? Tidigare i tråden lutar vi ju åt att värmeledningsförmåga är en nyckelparameter.
Den som inte frågar får inga svar.

Skogis

Värmeledningsförmågan påverkar väl bara hur långt tid det tar innan plattan är varm. Sten tar längre tid än aluminium att värma upp men svalnar också långsammare.

Var först avvisande vad det gäller plåt i ugnen, jag bakar sällan pizza. Men är den bra vid brödbak får jag nog tänka om.

Får väl ta mått på ugnen och fräsa till en lagom tjock plåt och testa. Ska man fräsa någon form av logga eller text i ytan för att brödet ska bli snyggt i botten? Men vem ser det?

Hasse

Citat från: Andreas skrivet 2012-11-17 09:28
Borde inte mängden energi som behöver lagras bero på massan hos det som skall tillagas?


Jo, så är det. Så länge plattan är varmare än brödet kommer värmeenergi att transporteras från plattan till brödet. Ett stort bröd (som väger mycket) behöver mycket energi för att bli varmt.

Hur mycket energi som krävs är ganska lätt att räkna ut om man vet tre saker:

Specifik värmekapacitet c
massa (vikt) m
hur många grader materialet ska värmas T

Om man multiplicerar dessa tre storheter får man energimängden E. Dvs:

E = cmT

Citat från: Andreas skrivet 2012-11-17 09:28
Och hur kommer värmeledningsförmågan in i bilden? Tidigare i tråden lutar vi ju åt att värmeledningsförmåga är en nyckelparameter.


Som Skogis säger är värmeledningsförmågan ett mått på hur snabbt materialet kan ta emot och avge värme. I detta fallet vill vi nog ha ett material med hög specifik värmekapacitet och hög värmeledningsförmåga.

vilsjin


Robert021

Den platta om jag sett på kickstarter är en kvarts tum tjock, med andra ord ungefär 6,35 mm tjock. Runt den tjockleken, kanske lite tjockare, verkar vettigt. Materialet stål, kanske till och med rostfritt. Det ska väl inte vara svårt att ordna fram?
Det som verkar vara mest krångligt är att skära till materialet, undrar vem som gör sådant här i stan. (Västerås).
Sedan lite blåneringsvätska på det så har man en bakplåt.

Ett bra litet projekt i januari.
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

Robert021

Nu har jag bestämt mig, jag ska ordna mig en bakplåt. Jag har undersökt och funnit vilket material som ska användas  och hittat någon som kan skära åt mig.

Lika gärna som att jag fixar en plåt bara åt mig kan jag ordna fler. Det förutsätter att någon annan vill ha en. Är någon annan intresserad? Plåten kommer vara cirka 300*400*8 millimeter. Tjockleken kan komma att förändras någon millimetet. Mest av porto/frakt hänseende.
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

Gilius

Jag kan tänka mig att vara med, återkommer du med detaljer?

/gilius

magnus

Vilket matrial har du valt?
Skulle behöva en måtanpassad till min ugn, min befintliga Weber runda pizzasten är inte optimal.

kayaker

Citat från: Gilius skrivet 2012-12-30 15:13
Jag kan tänka mig att vara med, återkommer du med detaljer?

/gilius

Samma här!

/Fredrik
/F

Robert021

Vad roligt att det finns intresserade.

Jag ska utforma en plåt som är tänkt att lägga på ugnsgallret, initialt. Priset är inte helt klart ännu men kommer nog att hamna runt 450kr, reservation för framtida kalkyleringar.
Matrialet kommer bli ett stål, av en typ som är för ändamålet lämpat.
Just i och med att det är en hel del som måste sättas på plats skulle jag vilja be alla som är intresserade att maila sina kontaktuppgifter till mig på adressen robert@vancata.net. Så snart fler detaljer kommit fram så kontaktar jag er direkt,
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

Robert021

Imorgon kommer jag, som det verkar, ha en prototyp i mina händer. Jag är jättespännd.

Flera intresserade har redan hört av sig, mailat sina kontaktuppgifter och intresse. Alla intresserade kommer att få mer information och plåtarna kommer att skickas ut i samma ordning som anmälningarna kom in.
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

Robert021

Nu har jag fixat en plåt, själklart kommer jag att testa den redan ikväll. Idag så bakar jag bröd, i helgen gör jag pizza. Det ska bli så spännande.
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

Robert021

Testerna föll väl ut. Såpass väl så jag tror att det kan bli något mer. Två har redan anmält sitt intresse om jag skulle ta fram fler, är det fler som är intresserade?
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

Gilius


Robert021

Nu kan jag avslöja ett rykte. Det kommer snart en produkt, Bakstål.

Än så länge kan man inte köpa det, det finns inte ens en hemsida ännu. Det finns däremot en Facebook-sida. Gillar man den är man säker på att få de senaste nyheterna om Bakstål.
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

webguide

Citat från: Robert021 skrivet 2013-11-06 20:56
Nu kan jag avslöja ett rykte. Det kommer snart en produkt, Bakstål.

Än så länge kan man inte köpa det, det finns inte ens en hemsida ännu. Det finns däremot en Facebook-sida. Gillar man den är man säker på att få de senaste nyheterna om Bakstål.


Säg gärna till om du vill att jag kastar ett öga på siten, jag har jobbat med SEO (sökmotoroptimering) sen 2003 och Internetmarknadsföring sen 1995.

Robert021

Tack. Jag hör av mig när det närmar sig.
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

kayaker

/F

Gilius

Ordnade en 10mm plåt som jag provat till pizza, otroligt bra resultat. Perfekta bottnar och snabbt klara, ca 3 min men hade nog inte riktigt kommit upp i full värme, skall köra 300c i en timme innan jag drar på grillen nästa gång.

/g

Robert021

2013-11-10 20:08 #99 Last Edit: 2013-11-10 20:17 by Robert021
Jag har ett par bra recept som jag publicerar snart. Håll utkik på sidan Bakstål på FB, det är där de kommer hamna först. Genom att gilla riskeras inte att recepten missas.

Vilket stål använde du? Vilken sort, vilken legering?
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal