Fotografera mat, vill lära mig!

Startat av Kari, 2007-06-25 20:45

Föregående ämne - Nästa ämne

kjpil

Bra tråd. Mycket som är svårt att förstå för mig, försöker lära mig kameran (och kameraspråket) - så kommer jag förhoppningsvis ta till mig de tips som redan finns.

Jag funderar över hur man vill att bilden ska se ut. När vill man ha stort skärpedjup och när vill man ha litet skärpedjup i allmänhet?
Undrar också lite vad man vill ha längst fram i bilden.. om vi tänker en klassisk maträtt i med uppdelning på tallriksmodellen.. vill jag ha köttet längsfram och sallad+basvara längst bak i bilden? hehe, alltså hur ska tallriken snurras? Om man tänker sig att potatis och sallad är rätt trist, alternativt roligare sallad.

Hasse

Jag är absolut ingen expert på matbilder, även om jag har fotograferat en hel del.

Ett par allmänna råd:

Undvik röriga bilder med för många detaljer. Se till att bakgrunden är lugn och harmonisk. Då är det bra med kort skärpedjup så att man kan få bakgrunden diffus.

Skarpa färger som t.ex. rött och gult ska ligga i förgrunden, milda färger som grönt och blått i bakgrunden. Tänk på hur naturen ser ut. I bakgrunden den gröna skogen eller den blå himlen, men i förgrunden ängsblommorna med skarpare färger.

Belysningen är viktig. Hellre en, eller ett par, lampor från sidan, än blixt på kameran riktad rakt mot objektet. Mjukt, indirekt ljus är ofta snyggt, men ett skarpt riktat ljus kan ge häftiga effekter. Ljus bakifrån är mycket viktigare än man tror!

Använd stativ. Ta många alternativa exponeringar på samma motiv med lite förändrade inställningar på kameran, lite annorlunda vinkel eller lite annorlunda ljus.

kjpil

Tack. Pedagogisk med färgkompositionen, värdefulla tips för mig - svårt att veta vad man vill ha :)

kjpil

Tack för bra tips Hasse. Finns det nåt konkret tips på hur man kan göra för enkel och bra bakgrund? Jag fotar ju bara i mitt korridorsrum med blixt, inte har inte känt att ekonomin tål dyrare setups än. Iofs, kanske räcker med vit duk och inget bakom (det har jag inte testat än)?

Kari

Bakgrunder är intressant. Jag har samma problem... Men om man skulle ha en "vägg" så blir det också tråkigt i längden med samma..?
Så ska vi komma ihåg att det är snyggt med fina bilder, men "porträtt" på tallrikar med god mat får gärna vara lite personliga.

Jag är mer bekymrad över att få till bra ljus i de bilder jag tar... Det fungerar visserligen hyfsat att efterbehandla bilderna tack och lov :)

Hasse

Karl-Johan: Enkla och bra bakgrunder går att köpa för några kronor. Köp styvt papper i A3-format som finns i olika färger och som går att använda till en helt kontrastlös bakgrund om man vill ha det. Tänk på att placera bakgrunden så långt från motivet att det inte faller några fula skuggor på den.

För att diskutera din bild på linsgrytan har bakgrunden två problem, som jag ser det. Dels består den av vertikala och diagonala, diffusa linjer. Man ser att det står någonting bakom tallriken, men kan inte se vad det är. Det gör att uppmärksamheten dras från motivet till bakgrunden.

Dels är bakgrunden ljus, nästan lika ljus som tallriken, vilket gör att huvudmotivet inte riktigt "släpper" från bakgrunden. Det vore bättre om bakgrunden var i en diskret, mörkare nyans som tydligt skiljer sig från tallrikens bakre kant.

När du tar en bild så bemöda dig om att inte enbart titta på huvudmotivet. Studera hela bilden och försök lägga märke till om där finns något som inte tillför något. Ta i så fall bort detta.

Ljus är en hel vetenskap. Mitt råd är att skippa blixten och istället experimentera med lampor. Det behövs inga starka speciallampor för fotobruk, men om man använder vanliga skrivbordslampor och liknande, blir exponeringstiderna långa och ett stativ blir ett måste! Man måste också ha en kamera där man kan ställa vitbalansen, annars blir färgåtergivningen tokig.

Nu låter jag som om jag vore värsta fotografen, men så är det inte! Fast jag har fotograferat en hel del även om det var ganska länge sedan, och inte mat. Se mina synpunkter som allmänna tips, inget annat!   :)

kjpil

Tänkvärda råd, nu blir jag nog tvungen att köpa några lampor ändå fast det är lite ångestfyllt (spenderade massa cash på blixten)

Kladdade lite på den linsbilden, men tycker det är svårt att bedömma vad man är ute efter, även om man nu köper lite bakgrundsgrejer. Klistrar in första varianten, sen snabbkladden där jag ritat lite på förgrund och bakgrund. Blir det bättre åt sånt håll, fast om man nu tagit riktig bild istället såklart?

Hasse

Förgrunden är bättre på originalet men bakgrunden är bättre på den bild du "kladdat" på, enligt min mening. (Fast det syns att det är "konstgjort" i Photoshop eller motsvarande.)

Men du, lite av min poäng är att du inte behöver köpa några lampor. Använd vad du har! Jag är övertygad om att du har en skrivbordslampa och kanske en flyttbar sänglampa. Börja med dem!

Jag tycker också att du ska experimentera med din blixt. Prova att tejpa lite tunt papper runt ljusöppningen för att få ljuset lite mjukare, till exempel. Prova att rikta blixten åt olika håll och studera resultatet. Ta många bilder på samma motiv, men med lite olika belysning.

Sweber

Ok ,min tur. Håll i dej. Jag har två huvudsakliga problem med din linsgrytabild. Det ena är att det inte finns någon riktigt skärpa i den. Kan det vara skakoskärpa? Det andra är att huvudmotivet inte har något avslut, jag hade velat se mer av tallriken. Man kommer för nära och jag hade gärna sett tex högerkanten av tallriken.

När det gäller bakgrunder så håller jag inte med Hasse, bakgrunder kan innehålla motiv som lite suddigt knyter an till huvudmotivet, se länken nedan. Dom bilderna är riktigt bra.

http://www.nikonforum.se/forum/viewthread.php?thread_id=8981

Om man vill ha en lugn och kontrastfri bakgrund kan man skaffa en ljuslåda tex en haltransparant plastback eller en uppklippt plastdunk. Då får man både ett mjukt ljus en diffus bakgrund. Man kan även ha färgade bakgrunder i den. Ett annat alternativ är ett ljustält.

Med detta vill jag ha sagt att det här med matbilder är i högsta grad en smakfråga och det är viktigt att du själv lär dej hur du ska få dina bilder så att du själv blir nöjd.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Kari

Tror att jag tidigare tipsat om en lite fuling jag gör med blixten. Här kommer en repris:

Målartjep. Ni vet sån där ljusbrun pappers tejp. Två till fem lager direkt på blixten.
Och så stativ förstås.

--

Jag har en liten fundering på att bygga en ljusramp med tre fyra kanske fem 60w lampor.
En konkav skena som lamporna sitter på med en sladd dimmer. Biltema har en dimmer för under hundrigen.
Så någon manick på mitten så att skenan går att montera på stativet..

Vad tror ni om det? Vilka lampor passar bäst tro? Blomsterlampor?

--

Tack Hasse för tipset om A3 papper... Den hade jag inte kommit på själv! :)

Sweber

Vad gör tejp på blixten för nytta? Vilken typ av blixt? Inbyggd eller extern?
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Kari

2009-03-10 10:21 #111 Last Edit: 2009-03-10 10:30 by Kari (fd Elka)
Inbyggda blixtar både i lilla och stora kameran. Jag tycker ljuset blir lite varmare och dämpat på det sättet.
Så behöver bilderna mindre efter behandling.
Beskäras, ändras till 500px bredd och sparas genom IrfanView med Riot pluginet för webben och ut på Matforum! ;D


Sweber

Varmare blir det ju då du får ett gulare ljus. Men det kan man ju kompensera för med vitbalansen i kameran. Fast om man vill blanda blixtljuset med dagsljus eller glödlampsljus så är ju ett gult filter framför blixten helt rätt. Visst blir jluset mer dämpat om man reducerar bort en stor del av det. Men det kan man ju åstakomma med hjälp av att dämpa blixten direkt i kamerna om man har en lite mer avancerad kamera. Eftersom effekten på den inbyggda blixten är automatiskt reglerad så ser du till att med hjälp av tejpen tvinga blixten att lysa max men att ändå bli dämpad vilket gör att batterierna tar slut fortare. Men kan man inte reglera blixtens effekt, eller snarare tvinga automatiken att ge ett mer dämpat ljus på annat sätt så är det ju en bra metod.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Kari

Vad tror du Sweber en sån blixtdämp funktion heter på kamera språk? Exponerings kompensera kan man ju men det är väl(?) inte samma sak.

Okej, ett billigt gulfilter är jag nöjd med! :)

Sweber

På min kamera heter det flash compensation och symbolen påminner om den för exp-compensation fast med en blixtsymbol på. Den är justerbar i 1/3 exponeringssteg. Vet inte hur vanligt det är på kompakter.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Kari

2009-03-10 15:33 #115 Last Edit: 2009-03-10 16:05 by Kari (fd Elka)
Fanns på min å! ;D
Här heter det "Blixt Exp. komp." och är i +1.0 till -2.0 i halva steg. Nu ska jag testa lite!

Tack Sweber! :)

Sweber

Observera att blixtkomp funkar lite olika på olika kameror. På Nikon systemkameror följer blixtkomp med om man ändrar på expkomp. Om man tycker att bakgrunden blev för ljus kan man dra ner på expkomp tex 1 steg, men då följer blixtkomp med ner 1 steg. Om blixten ska vara lika stark som från början får man dra upp blixtkomp 1 steg. Resultatet blir att förgrunden blir ljusare i förhållande till bakgrunden.  Jag vill minnas att det funkar lite annorlunda på Canon systemare.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Hasse

Kari, apropå dina planer att bygga en belysningsramp, vill jag bara betona betydelsen av att kunna belysa motivet bakifrån. Det är en enorm skillnad i djupkänsla med respektive utan bakljus.

Blomsterlampor skulle jag inte använda. Om man inte vill satsa på dyra speciallampor, är vanliga glödlampor det bästa för en bra färgåtergivning. Med tanke på färgåtergivningen är det heller inte bra att dimma lamporna. En dimmad lampa ger ett rödare sken än en som inte är dimmad. Om du inte är ute efter någon speciell effekt, är det bättre att flytta lampan längre från motivet om du vill minska ljusstyrkan.

Sweber

Citat från: Hasse skrivet 2009-03-10 19:03
Kari, apropå dina planer att bygga en belysningsramp, vill jag bara betona betydelsen av att kunna belysa motivet bakifrån. Det är en enorm skillnad i djupkänsla med respektive utan bakljus.

Blomsterlampor skulle jag inte använda. Om man inte vill satsa på dyra speciallampor, är vanliga glödlampor det bästa för en bra färgåtergivning. Med tanke på färgåtergivningen är det heller inte bra att dimma lamporna. En dimmad lampa ger ett rödare sken än en som inte är dimmad. Om du inte är ute efter någon speciell effekt, är det bättre att flytta lampan längre från motivet om du vill minska ljusstyrkan.


Mycket bra kommentarer. Blixtar däremot ändrar inte färg när dom lyser kraftigare eller svagare.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Kari

Hasse, tackar för tankarna! Projektet är ännu i en drömfas, så alla synpunkter är jätte bra! Jag ligger ju på amatörnivå här.

Citat från: Hasse skrivet 2009-03-10 19:03Det är en enorm skillnad i djupkänsla med respektive utan bakljus.
Vad är djupkänsla, om det går att förklara med ord...?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal