Skriv svar

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.
Bilagor och andra tillval
Verifiering:
Please leave this box empty:

Vad är rött, ris, rödbeta, mjölk eller salt?:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Ämnessammanfattning

Skrivet av kjpil
 - 2009-09-20 10:30
Jag har försökt hitta studier som undersöker de tre första. Dock lyckas jag inte hitta en enskild studie som undersöker alla. Så att skriva värden från undersökningar i olika laboratorier blir lite meningslöst eftersom mätmetoder skiljer sig, plus att man inte vet precis vilken produkt som använts. Det är lika bra/dåligt att titta i vilken random gi-tabell som helst på internet. Eller så kan man godtyckligt gissa att GI kommer vara lite lägre med mer fiber och minskad koktid.

För 1-3 kommer det skilja sig i GI beroende på producent.... för 4-5 så går det nog bara att hitta värden om fabrikanterna själva testat.

Om jag ska vara ärligt så tror jag inte det spelar någon roll för icke-diabetiker vad de olika har för GI eftersom det finns stor anledning att tro att GI i dieten (även sammansatta dieten) troligtvis inte påverkar mättnad, energiintag, kroppsvikt eller fetmassa alls (1-4).

1. Aston LM, Stokes CS, Jebb SA.No effect of a diet with a reduced glycaemic index on satiety, energy intake and body weight in overweight and obese women.Int J Obes (Lond). 2008 Jan;32(1):160-5. Epub 2007 Oct 9.

2. Philippou E, Neary NM, Chaudhri O, Brynes AE, Dornhorst A et al. Obesity (Silver Spring). The effect of dietary glycemic index on weight maintenance in overweight subjects: a pilot study. 2009 Feb;17(2):396-401. Epub 2008 Dec 4.

3. Pawlak DB, Ebbeling CB, Ludwig DS. Should obese patients be counselled to follow a low-glycaemic index diet? Yes. Obes Rev 2002;3:235-243.

4. Sloth B, Krog-Mikkelsen I, Flint A et al. No difference in body weight decrease between a low-glycemic-index and a high-glycemic-index diet but reduced LDL cholesterol after 10-wk ad libitum intake of the low-glycemicindex diet. Am J Clin Nutr 2004;80:337-347.
Skrivet av Andreas
 - 2009-09-20 09:43
En väldig massa alternativ men jag saknar konkreta siffror - hur stor skillnad är det i GI-värde på (1) "vanlig Barillapasta", (2) dinkelpasta, (3) grov fullkornspasta, (4) Kungsörnens vita fiber och (5) Zeta´s Fibra Bianca med 10% havrefibrer?
Skrivet av kjpil
 - 2009-09-17 18:44
Citat från: Fröken Dill skrivet 2009-09-17 14:08

Jag tror att jag tänker återgå till vanlig Barillapasta som ändå är godast och mest prisvärd. Ett bra tips med bönor i! Och så kan man ju strimla ner zucchini och morot när man ändå håller på.


Den tycker jag också är god, och med pesto i =)
Skrivet av Morsan
 - 2009-09-17 14:39
Kan man inte bara ta en knäcke macka eller lite linfrön innan?
Skrivet av Fröken Dill
 - 2009-09-17 14:08
Tack för tips!
Jag tror att jag tänker återgå till vanlig Barillapasta som ändå är godast och mest prisvärd. Ett bra tips med bönor i! Och så kan man ju strimla ner zucchini och morot när man ändå håller på.
Tänker fröken Dill
Skrivet av Mickan
 - 2009-09-16 18:29
Kungsörnen har en "vit fiber". Jag tycker att den är lika god som annan pasta av liknande sort.

Om man läser på olika ställen ser man att pasta över lag har relativt lågt GI jämfört med vitt ris och vissa typer av potatisrätter. Ett alternativ är också att minska mängden pasta till förmån för t ex gröna bönor eller broccoli. Jag lägger i dem i pastavattnet mot slutet av kokningen. Hellre lite mindre av det man verkligen gillar!
Skrivet av agnetasch
 - 2009-09-16 09:15
Jag vet inget om Coops dinkelpasta men jag kan tipsa om en annan fullkornspasta.
Jag tycker inte heller om grov, mörk fullkornspasta men Zeta´s Fibra Bianca tycker jag om. En ljus fullkornspasta i olika modeller med 10% havrefibrer. Kostar men smakar ;D

http://www.zeta.nu/templates/pdbproduct.aspx?page_id=791&prod=1785&c=54
Skrivet av Fröken Dill
 - 2009-09-15 16:12
Jag började bli lite orolig för att jag åt för mycket pasta, när är det blev pasta till lunch nästan varje dag på jobbet. Jag gillar inte alls den grova fullkornspastan, men hittade dinkelpasta på Coop. Fast den var gjord på finmald dinkelsikt. Är detta vekligen mer GI än pasta gjord på vanligt vetemjöl, typ Barillas vanliga spagetti. Dinkel är väl en sorts vetelikt sädeslag? Hur är det mer pasta gjord på quinoa. Jag har sett att det finns sådan om inte är alltför grov, är den bra ur GI-synpunkt? Är den god?
Många näringsundringar från fröken Dill - pastafantast

Annonser

Powered by EzPortal