Koldioxidutsläpp från mattransporter

Startat av Andreas, 2007-05-10 20:00

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Nån som såg vädrets makter igår på SVT med den där tv-metrologen?
(http://svt.se/vadretsmakter)

Där fanns en uppsalabo (Staffan tror jag) som talade om det här med att inte köpa mat som fraktats med flyg, han nämnde bland annat sockerärtor från Kenya.

Sökte lite mer på det här, ganska häpnadsväckande faktiskt.

"Coops pyttipanna med lök från Polen, kött från Danmark och potatis från bland annat Belgien blandas i Holland"
"Kiviks musteri säljer äppelringar från Kina."
http://www.expressen.se/1.561187

"Laxen fraktas 3555 mil från Norge till Sverige... genom Suezkanalen ända bort till Bangkok för att bli filéad, packad och klar för återfärd till Sverige och ditt matbord. ... anledningen är att arbetskraftskostnaden är mycket lägre i Thailand än i Norge, förklarar kvalitetschefen Anita Johansson på Findus"
http://www.expressen.se/mat/1.561632

Undrar hur många fler såna här exempel det finns.
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Hur kan det bli så mycket billigare att först skicka fisken från Norge till Thailand för resning och filéas o sen tillbaks till Svergie.
Känar dom verkligen så himla mycket på det?. Vore det inte bättre att öppna en fiskfabrik här i Svergie?.
Fiskindustrin skulle säkert skapa många jobb här istället+att miljön skulle må så mycket bättre.

Andreas

Jo fast vad tjänar en Thailändare i månaden och vad tjänar vi?

Och fraktostkand per båt är billigt, tror inte det kostar många dinarer att skicka fisk per båt till Thailand. Men det är kanske en tidsfråga innan det blir straffskatt på såna här operationer, åtminstone skulle vi få färskare fisk på kuppen.
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Iofs. Tjänar dom mycket sämre än oss.. Jag tänkte mer på fraktkostnaden.
Jamena.. Bränslet för en båt till Thailand kan ju inte vara speciellt billigt tur o retur.
Om det tar ca:12 timmar med direktflyg, hur länge måste då inte en båt hålla på tills dom kommer fram.
Motorerna lär ju dra nåt hiskeligt med disel kan jag tänka..

Men men.. Vad vet jag?

Andreas

Läste i MetroTeknik (16-22 Maj) just om billiga transporter. "Det kostar bara 30 öre att frakta ett kilo mellan Honkong och Göteborg med containerfartyg. Det innebär till exempel att det blir ekonomiskt lönsamt att skicka skaldjur frångade i Nordsjön i Kina för att processas av billig arbetskraft - och att sedan skicka tillbaka samma skaldjur till frysdiskarna i Sverige."
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Ok.. Det var jättebilligt att skicka fisken hit å dit mellan Sverige å Hong-Kong...
Men jag tycker att det är FEL iaf.

Tobias

Det vore intressant att veta hur mycket mer den färdiga produkten skulle kosta om dom rensar den i Norge eller Sverige i stället.

Hur gör andra företag? Tycker priserna är relativt lika mellan de olika märkena.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Vad är rött, ris, rödbeta, mjölk eller salt?:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal