Om att olja in stekpannor, stekgrytor osv. av gjutjärn

Startat av Andreas, 2008-01-16 09:15

Föregående ämne - Nästa ämne

roffekock

Om du nu ändå ska lägga in billder på lammkött så gör det då, och inte gamla avdankade kallskänkor. :D

/rolf
Matforum är bäst

agnetasch

Tyvärr, har inget lammkött på lager. Du TÄNDER inte på getkött?

roffekock

Keep smiling Baby. Vem skulle inte gille ett sådant bett. :D

/rolf
Matforum är bäst

Andreas

Ordning i klassen! Jag har verkligen inget emot vare sig kockar i foliebaddräkt (även om det där exemplaret var aningens för välmusklat för min smak) eller getter (eller bägge kanske var bengetter?) men vad händer med diskussionen i tråden när roliga bilder och skojiga kommentarer tar över från huvudämnet?

Man får väldigt gärna vara vitsig även i seriösa trådar men då ska man helst försöka skriva något som tillför huvuddiskussionen något i samma inlägg. Och går inte det så åtminstone i vartannat inlägg man skriver i tråden. Annars spårar tråden ur och den vettiga diskussionen dör och det vill vi inte. Alltså: skriv om ämnet men försök göra det roligt, det är idealet.

Citat från: Norfdas skrivet 2008-04-01 02:42
En perfekt skött gjutjärnsstekpanna är det lika lätt att låta sin omelett halka ned på tallriken som från en teflonpanna.
Stekytor blir oslagbart bättre i en riktig gjutjärnspanna i jämförelse med vilken modernt behandlad stekpanna som helst.


Men då menar du väl i så fall om man vill steka fettsnålt för inte kan det väl bli nån skillnad ifall man har för vana att steka i redigt med smör? Jag tycker att smöret borde ligga där som en fetthinna oavsett om pannan är välbehandlad eller ej!?

Jag repeterar även min obesvarade fråga från ovan om varför en infettad panna inte härsknar om man gör "rätt" - "Jag begriper inte riktigt vad det är som gör att fettet inte härsknar om man gör si eller så - är det upphettningen eller att man torkar upp det överflödiga? Det borde inte vara upptorkningen för lite fett härsknar väl lika fort som mycket? Och vad skulle upphettningen göra för skillnad?"

Dessutom har vi inte heller fått svar på Elkas fråga om huruvida man kan äta parafinolja eller ej - dvs om sådan olja verkligen är lämplig att olja in gjutjärnspannor med..?
Den som inte frågar får inga svar.


annamaria

Det är nog så att oljan ska smörjas IN och inte ligga som ett lager på botten. Det var min miss i alla fall. I morgon ska jag för övrigt baka bröd i min stekgryta.

Norfdas

Man ska bara mätta stekpannan med fett, visst är det så.
Torka bort allt överflöd.
I en ej inoljad och skött gjutjärnspanna bränner ägget fast även om man knäcker ägget i en pöl med smält smör.
Det gäller i min stekpanna.

Andreas

Agnenta: Det väl egentligen inget att be om ursäkt för, jag tycker ju själv det är roligt med bilder och skoj men vill bara inte låta det glida iväg för mycket i "seriösa" trådar eftersom det inte gagnar diskussionen.

Annamaria: Jag förstår inte på vilket sätt själva insmörjningen skulle förhindra att fettet härsknar. Ta exempelvis en träplanka och prova smörja in den med lite fiskrens och jag är rätt säker på att det inte kommer att lukta mums-filibabba efter några veckor.

Nordfas: Om vi förutsätter att det du säger om att ägget bränner fast oavsett mängden smör i en dåligt skött gjutjärnspanna stämmer så betyder det att fettet på något sätt binder till själva metallytan av inoljningsprocessen. Den mekanismen skulle jag vilja ha förklarad mer i detalj (av en kemist?).
Den som inte frågar får inga svar.

Norfdas

När man börjar med att på bästa sätt sköta sin stekpanna, oavsett om den är ny eller begagnad så får man göra på samma vis.
Det är egentligen en väldigt långdragen procedur, att efter vart avändartillfälle koka ur pannan med vatten och borsta ur med diskborste.
Själv brukar jag degradera min vanliga diskborste till stekpanneborste när den börjar se lite sliten ut.
Därefter oljar man in sekpannan som står på den varma plattan, man kan gärna hetta upp den ytterligare genom att sätta på värmen en stund.

När man har hållit på med denna ritual länge så får man sin belöning, en outslitlig stekpanna med perfekta egenskaper.
Något som förstör stekytan är att torrosta kryddor, har en annan panna till detta.
Efter år av användning bildas ett svart tunt lager i botten på stekpannan, det är detta lager som mättas med olja.
Om man är orolig för att oljan har härsknat i stekpannan under någon längre bortovaro så är det bara att koka ur den med vatten och sedan olja in på nytt.

roffekock

Jag tycker att nordfas har bra koll. Det finns en sak som skulle kunna ingå och det är salt fint el mortlat havsalt det har den egenskapen att det slipar järnet så att man får en blank yta som bidrar till att det som du steker släpper lätt från pannan. Det är denna yta som du ska vara rädd om. När du använt den så diska ur den med hett vatten,på med lite olja och salt och på med lite värme och gnugga ur pannan så du får den spelblank till nästa gång.
Om det är en gryta du har så sätt inte på locket för då bildas kondens och sen rost,lägg det lite på kant så luft kan passera. Men att stekpannan skulle härskna är väl ändå att ta i, den använder du väl varje dag eller nästan i alla fall. Jag lägger in en bild på en panna i storlek 27 cm som jag haft med mej under en del år och före detta min far så den har gått i arv.
Som du ser så är den helt svart och det är den färgen som en järnpanna ska ha. Om du kollar på loppisar så finns det som regel sådana pannor för några få kronor/köp och börja din skötsel du har igen det flera gånger om. Men den kräver omsorg och känsla men en bättre stekyta kan du aldrig få med en belagd dito och hör sen.
Det finns naturligtvis en viss negativ erfarenhet och det är tyngden för dom som är svaga, men dom flesta som gnäller om detta har sin favoställe på gymmet där dom pumpar skrot. :D

/rolf

jag fick in samma bild två gånger och vet inte hur man tar bort den Andeas? Hjälp
Matforum är bäst

Andreas

Citat från: Norfdas skrivet 2008-04-04 10:40
Något som förstör stekytan är att torrosta kryddor, har en annan panna till detta.


Torrostning av kryddor säger du, i så fall borde den förstöras av all slags rostning - nötter, solroskärnor, brödtärningar..?

Vad händer förresten med infettningen om man kör på väldigt hög värme som exempelvis då man gör sotad kyckling?

Citat från: Norfdas skrivet 2008-04-04 10:40
Om man är orolig för att oljan har härsknat i stekpannan under någon längre bortovaro så är det bara att koka ur den med vatten och sedan olja in på nytt.


Men får man i så fall verkligen bort allt gammalt härsket fett genom en enda kokning? Om det nu tar år att bygga upp en riktigt bra pannbotten borde väl fettet sitta hårdare än så? ???

Citat från: roffekock skrivet 2008-04-04 14:12
Det finns en sak som skulle kunna ingå och det är salt fint el mortlat havsalt det har den egenskapen att det slipar järnet så att man får en blank yta som bidrar till att det som du steker släpper lätt från pannan.


Aha det här med slipad yta lät mycket vettigt för det förstår jag att ju blankare och jämnare ytan är desto mindre bränner det fast! Men skulle man inte kunna ta en genväg här om man har en "förstörd panna" - putsa pannan med riktigt fint sandpapper och sen ta matolja på bommulsrondellen på borrmaskinen och köra?

(Tog bort bilden åt dig - man klickar "ändra" och sen "fler alternativ" och sen kryssar man ur kryssrutan bredvid bilden man inte vill ha med och sen klickar man "spara" igen. Vilken fin panna Rolf!)
Den som inte frågar får inga svar.

Norfdas

Citat från: Andreas skrivet 2008-04-05 09:53
Torrostning av kryddor säger du, i så fall borde den förstöras av all slags rostning - nötter, solroskärnor, brödtärningar..?

Vad händer förresten med infettningen om man kör på väldigt hög värme som exempelvis då man gör sotad kyckling?

Den lär försvinna och man får lida ett tag för sin dumhet innan pannan blir OK igen.

Men får man i så fall verkligen bort allt gammalt härsket fett genom en enda kokning? Om det nu tar år att bygga upp en riktigt bra pannbotten borde väl fettet sitta hårdare än så? ???

Att fettet härsknar har jag under alla mina år av erfarenhet inte upptäckt, det måste vara om man inte torkat bort överskottet och låter den stå ett bra tag.
En panna blir väldigt avfettad om man kokar ur den med vatten och inte smörjer in den.
Testa så får du se.


Aha det här med slipad yta lät mycket vettigt för det förstår jag att ju blankare och jämnare ytan är desto mindre bränner det fast! Men skulle man inte kunna ta en genväg här om man har en "förstörd panna" - putsa pannan med riktigt fint sandpapper och sen ta matolja på bommulsrondellen på borrmaskinen och köra?

Det blir inte den rätta ytan om man gör så, det är rätt behandling som avgör om en gjutjärnspanna blir bra.
Du får ju bara en järnren yta med den tekniken.
Kör på som beskrivet eller använd belagda kärl.


(Tog bort bilden åt dig - man klickar "ändra" och sen "fler alternativ" och sen kryssar man ur kryssrutan bredvid bilden man inte vill ha med och sen klickar man "spara" igen. Vilken fin panna Rolf!)

roffekock

Matforum är bäst

Norfdas

Blev det inte bra med citatknappen?
Bättre så?

roffekock

nordfas du menar altså att man inte kan använda min metod att använda salt och olja och sedan torka bort överskottet av olja?
Om du menar så då har jag använt mej av fel metod sedan 1962 men det har i vart fall funkat för mej och mina polare. Om du tittar på bilden så ser du en av mina pannor, tycker du att den ser felaktigt behandlad ut?
Men vist vägen till Rom har olika vägar det vet jag oxå.

/rolf
Matforum är bäst

crlhrv

Känsligt ämne det här!

Jag smörjer in mina pannor med den olja jag har hemma, låter stå över natten och torkar av överflödet dagen efter. När jag tillagat något med t.ex. en klick smör brukar det räcka att bara skölja ur direkt efter tillagningen och sedan låta lufttorka (brukar gå rätt snabbt eftersom pannan fortf. är varm). Använder man pannorna regelbundet behöver man ju inte oroa sig för härsket fett och även om de står ett tag har jag aldrig haft problem med det. Är det någon som haft det eller?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Norfdas

Citat från: roffekock skrivet 2008-04-05 21:06
nordfas du menar altså att man inte kan använda min metod att använda salt och olja och sedan torka bort överskottet av olja?
Om du menar så då har jag använt mej av fel metod sedan 1962 men det har i vart fall funkat för mej och mina polare. Om du tittar på bilden så ser du en av mina pannor, tycker du att den ser felaktigt behandlad ut?
Men vist vägen till Rom har olika vägar det vet jag oxå.

/rolf


Din panna är ju svart!
Andreas ide var ju att sandpappra pannan och polera med olja och bomullsrondell.
Då anser jag att den blir järnren och alltså inte svart utan gjutjärnsfärgat grå.
Har okulärbesiktigat min stekpannas yta och den har fortfarande gjutporer kvar på botten, inte i någon högre grad men likväl bränner det inte fast.
Om man köper en ny stekpanna så kan det stå att den är instekt, då har den absolut ingen instekt färgförändring och den instekningen är bara skräp.
Mitt antagande är om man polerar bort instekningsytan så skulle åtminstone jag inte vara nöjd med resultatet.
Då är det lika bra att diska pannan i maskinen?

roffekock

Oljemättat gjutjärn blir svart norfdas.

crlhrv: klart det är känsligt det är väl allt som har med mat att göra ;)

/rolf
Matforum är bäst

crlhrv

Så en riktigt ren panna är alltså järnren? Jag hänger inte riktigt med..men jag har då aldrig sett en järnren gjurjärnspanna.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Norfdas

Citat från: crlhrv skrivet 2008-04-06 09:46
Så en riktigt ren panna är alltså järnren? Jag hänger inte riktigt med..men jag har då aldrig sett en järnren gjurjärnspanna.


Brukar dina pannor vara behandlade med något ämne förutom olja?
Om inte, så borde väl en obehandlad gjutjärnsyta vara rent gjutjärn?
Det om ingen inbränd yta finns.
Vilket för mig innebär att ytan är järnren, som på en sprillans ny stekpanna.
Gjutjärn består av järn.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gjutj%C3%A4rn
Hoppas att det klarnar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal