Den egna köksträdgården

Startat av Mimmi, 2008-02-09 19:46

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Citat från: Mimmi skrivet 2008-05-28 21:23Det låter som du haft mycket vackra blommor i vår, ingen bild?

De flesta blommor jag skaffar är för förvildning så det blir aldrig några vackra rabatter,men jag kan visa en bild på några små eftersläntrande gulliga Bell Song:

Andreas

Mimmi: Frösått, tycker det är för arbetssamt att hålla på att dra upp. I år blir det två sorters morötter, salladslök, brytböna, sockerärter, persilja, rädisa, ruccola, röd sallad, grön sallad, rödbeta och portlak. Fröna ej i backen än men förhoppningsvis under dagen. Om jag bara fick odla en enda grönsak tror jag det skulle bli morötter, jag älskar goda saftiga söta hemodlade morötter!

Agneta: Ah det där med uppochner-tomater var ju riktigt fyndigt men är inte risken att plantorna växer så de tar i backen?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-06-01 13:45är inte risken att plantorna växer så de tar i backen?
Men det vore väl kul att se ;D
Nu har vi skaffat plantor till balkonglådorna. Eftersom det är söndag blev det hos Blomsterlandet o där var ordentligt utplockat; tomatplantor (Tiny Tim för säkerhets skull) gräslöksplantor, slätbladig persilja, dill, malört (?) jordgubbar o en påse spenatfrön, de enda frön jag sår i år. Mellan dessa färgfattiga plantor sätter jag små knallröda nejlikor.
Nu väntar jag bara på skymningen så jag kan plantera.

Mimmi

Andreas: Ja, det är en enorm skillnad på eget odlade morötter och köpes, tycker både jag och hunden.

Agnetasch: Malört, vad blir det då, då? ;) Tomater i hink var fiffigt, sparar yta om man har lite trångt också.

Andreas

Fröna kom i jorden igår! Nu är det bara vattna vattna som gäller. Det är mycket torrt och brandfara i våra trakter, jag kan faktiskt inte minnas att det över huvud taget kommit ordentligt med nederbörd en enda gång sen snösmältningen.

Agneta: Vad använder du spenaten till, färsk i sallad?

Mimmi: Säker på att hunden föredrar, har du kanske provat lägga en hemodlad och en köpesmorot framför vovven och sett efter? Min erfarenhet av hundar är att de har ganska konstig smak på vad de tycker är gott. ;)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Mimmi skrivet 2008-06-01 20:43Malört, vad blir det då, då? ;)

Det lägger man i garderoben så kommer det ingen mal ::)
Äh, det ska i brännvin så klart. Jag gillar snaps med mild malörtsmak, Bäska Droppar är för stark o vass, så jag ska prova att göra själv.

Av spenaten ska jag göra spenatsoppa på hela blad. Det är ända sen barndomen jag åt det, det var riktig sommarmat. (OT Efteråt fick man fattiga riddare på mögliga bullar, det fanns ju ingen frys så det gällde att förvandla halvtaskig mat)

Mimmi

Andreas: När vi rensar ogräs eller plockar sallad sitter hunden vid odlingsbänken där vi odlat morötter och ger ifrån sig små skall. Hon väntar verkligen på gula gosaker därifrån. Har bjudit sallat men det är inte intressant.

Jag ska prova att bjuda en köpes med en hemodlat när de blir klara. Tar hon köpes först får hon aldrig mer smaka från trädgårdslandets guld. :)

agnetasch


Andreas

Agneta: Jag odlade spenat nåt år och hade i färsk i sallader och sen när säsongen var slut och det var dags att skörda återstoden och förvälla och frysa in så gjorde jag det, men så fasligt mycket som spenaten krymper efter förvällningen var det rakt inte värt besväret...

Mimmi: Om du verkligen gör ett sånt experiment nån gång får du se till att ha kameran i beredskap. :)

Kikade på min potatis idag och se Swiften har redan börjat komma upp ur jorden, mindre än 9 dygn, det är snabbt det. (Någon mandelpotatisblast syns förstås absolut inte till än.)
Den som inte frågar får inga svar.

bryggens


agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-06-05 19:05men så fasligt mycket som spenaten krymper efter förvällningen var det rakt inte värt besväret...

Haha, men du, nu ska jag inte fylla frysen utan bara se något grönt spira i balkonglådorna. Jag är lite trött på sandsenap (som trivs himla bra där) Det räcker nog till en soppa åt mig, o åt mannen om han är snäll ;)

Mimmi

Har nu börjat skörda av de asiatiska bladgrönsakerna, som blev ett spännande och annorlunda smakeri.

http://mimmismat.wordpress.com/2008/06/09/asiatiska-bladgronsaker/

Andreas

Det är alltid roligt att odla nya saker, var fick du tag i fröerna till de asiatiska bladgrönsakerna?

Citat från: Mimmi skrivet 2008-05-18 10:17
Den egna köksträdgården är inbäddad i snö, fruktträden och vidderna likaså. Det blev ett litet bakslag....


Citat från: Mimmi skrivet 2008-05-18 16:39
Andreas: Jag är riktigt orolig för blommorna i bigaråträdet, de var fullt utslagna. I ett av äppelträden var det långt gången knopp som fick sig en köldknäpp, får se hur det går.
Potatisblasten står upp i alla fall, det är bara att avakta. I värsta fall kan potatisen skjuta ny blast.
I odlingstunneln såg det bra ut vad jag kan se, tror inte att det varit så kallt om nätterna.
Som tur är har vi inte satt ut några plantor på friland ännu, vi diskuterade detta förra veckan men beslöt att skola om istället ifall det skulle bli en kallperiod.


Har du hunnit märka ifall bakslaget med snön gav några bestående skador?

Agneta: Äter mannen din över huvud taget grönsaker? :) Blir det några upponer-tomater?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-06-10 11:18Äter mannen din över huvud taget grönsaker? :)
Suck,inte mycket. Han är uppfödd i ett jägarhem o det verkar som om kött, sås o potatis var det som gällde, det sitter stenhårt o man får kämpa för varje liten ärta, varje litet salladsblad. Frukt o sötsaker ska vi inte prata om. Nej, kött o whisky är mat för en karl :-\

Mimmi

Det ser riktigt bra ut i våra fruktträd trots den vita helgen.

http://mimmismat.wordpress.com/2008/06/10/fruktraden-bar/

Potatisen har kommit riktigt fint, vi har hunnit med att kupa en första gång.


Andreas

På fråga B säger du att det gick bra, vad bra! Fast på fråga A fick jag inget svar från dressinen :), jag tar den igen: Var fick du tag i fröerna till de asiatiska bladgrönsakerna?

Alla fröer i grönsakslandet mitt har nu grott men det är fortfarande långt från nån skörd, det enda ätbara är rabarber, gräslök och en övervintrad persiljeplanta från förra året.

Här är en intressant potatisodlingsartikel: Gustaf odlar potatis under halm vattensnålt och kemikaliefritt http://www.sydostran.se/index.66077---1.html Nån som provat att halmodla potatis?
Den som inte frågar får inga svar.

Mimmi

Jag råkade sitta i en annan vagn så jag uppfattade inte frågan riktigt. ;) Fröerna till de Asiatiska grönsakerna har vi köpt från Runåbergs fröer.

Trodde vi skulle få äta färskpotatis från vårat land till midsommar men de var allt för pyttesmå. Får vänta en vecka till innan nästa grävning.

Mimmi

Var för ett tag sedan på ett inspirerande besök i Wij trädgårdar. Där finns något för alla att ta del av.
Åker gärna tillbaka längre fram i sommar när allt vuxit till sig lite mer.

http://mimmismat.wordpress.com/2008/06/23/tradgardslust/


Andreas

Ätit nån färskpotatis än Mimmi?

Nu händer det saker i mitt land. Rädisorna är ätklara. Den smaskiga ruccolan åts det av igår för första gången. Och swift-potatisen var 2x3x4 cm i torsdags då jag grävde fram rötterna lite försiktigt för att kika, nästa helg blir det första färskpotatiskoket.
Den som inte frågar får inga svar.

Mimmi

Nu är det bättre fart i potatislandet. Vi har odlat tre tidiga sorter Maria, Rocket och Arielle. Maria hann inte bli klar till midsommar. Ej heller Rocket, men den gav många knölar under varje potatisstånd mer än 10 st under varje. Arielle har gått bäst i vårat land, stor fin blast och potatisarna är stora redan nu.
Två av stånden räcker till ett kok för fem hungriga.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal