Syra Hemma

Startat av kurt, 2008-04-01 16:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Skogis

Eftersom man är så i ropet och alltid anammar det senaste  ::) ska jag testa att syra grönsaker till helgen. Syrade vitkål i fjol med gott resultat och har nu fått blodad tand. I år blir det nog 25 liter i en vanlig jästunna.

Att grönsakerna ska vara under vätskan har jag koll på men skulle man inte lika gärna kunna använda jäsröret som vattenlås? Syret tryckas bort rätt så omgående och när väl jäsningen/syrningen kommer igång lär tunnan fyllas med koldioxid. Fungerar det slipper jag dutta med tyngder och kan ha tunnan stängd.

Läste någonstans att man inte skulle syra i plastspannar eftersom mjölksyran löste upp plasten. Men jag har en liten plastflaska med 80% mjölksyra och det är originalförpackningen, den har inte lösts upp ännu?

kurt

Man kan använda jäsrör, men grönsakerna bör ändå ligga under vattenytan  annars kan den delen av grönsakerna som är över vattenytan  torka och då växer inga bakterier där eller andra bakterier som man inte vill ha. Plasttunna är inget problem, men man bör ju helst ha livsmedelsgodkänd plast.

Om man sedan packar om, eller tar surkål från en stor behållare så finns det risk att man ändrar förhållandena där (vanligen att syre kommer in) så att man får en andra fermentering, som inte alltid är lyckad. Producenterna löser det genom att fermentera i stora behållare, fördela på mindre burkar (eller påsar) och sedan pastörisera dessa, då undviker de en andra fermentering, men samtidigt så blir det ju då heller inga levande mjölksyrabakterier heller.

Skogis

Tackar för svaret.
Det blev lite blandat och inte större hink/burk än 5liter. Nu står det blomkål, lök, rödbetor, vitkål, morötter och vanlig gurka och puttrar på bänken. Blomkålen leder stort vad det gäller kolsyreproduktion :) Syrar allt var för sig och är nog mest sugen på att smaka löken när den är klar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Vad är rött, ris, rödbeta, mjölk eller salt?:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser