BBQ-grillat höns

Startat av bryggens, 2008-05-22 18:47

Föregående ämne - Nästa ämne

bryggens

En undran, går det att BBQ-a en höna, kyckling funkar, men en höna?
Hur lång tid kan det ta, jag tänkte mig  att grilla indirekt och köra lite rök på det hela.
Jag såg ett gäng frysta hönor i en butik idag, det fick igång min undran.
Höns ska väl vara lite fetare än kyckling, så det kanske skulle funka det med.
Men sega hönor... Kan lång tid och låg temp fixa det?

Andreas

Kul fråga! Jo men det borde väl kunna fungera riktigt bra? Jag åt BBQ-grillad oxbringa som hade tillagats uppemot 8 timmar för snart en vecka sen och oxbringa är ju också annars långkok. Hur länge hönan kräver har jag ingen aning om men säkert 4 timmar eller mer. Bara du kan hålla nere temperaturen till kanske strax under 100 så den inte blir torr.

I vilken butik hittade du hönorna?
Den som inte frågar får inga svar.

bryggens

Strax under hundra borde vara svårt, men eftersom en höna är väl lite fetare än kyckling så borde det väl gå ändå.
Oxbringa har jag inte hittat här, hönsen fanns på ett ställe kallat "Rätt Pris", troligen en lokal kedja.
Har köpt högrev som jag ska försöka tillaga som oxbringa på lördag (OT)

agnetasch

bryggens: hur gick det med dom BBQ-grillade hönsen?

bryggens

Jag har faktiskt inte vågat mig på det än, den här billiga rökgrillen från Jula var en riktigt BILLIG skapelse. Jag måste få råd att köpa en WSM i stället. Samtidigt hade jag mina förhoppningar över att någon här skulle  tipsa mig om hur; ska jag köra till samma temp som kyckling bara?
Men i alla fall så måste jag prova snart, bara det blir bättre väder,för så fort jag ska rökgrilla så kommer snålblåsten direkt och kyler ner tunnan. ( med alla glipor)

bryggens

För fem minuter sen åkte hönan in i "rökgrillen".
Hönan var på ca 900g.
Återkommer längre fram.

agnetasch

bryggens

Nu är den förhoppningsvis klar,Efter drygt 3 timmar i varierande temperatur och med varierande rökchips, det har regnat, såklart.
Och digitaltermometern som satt i fågeln vart ju trasig, visade 0 hela tiden , så när jag kollade så visade en annan ( hel) 78 grader.
Tyckte att det skulle räcka, så nu är det bara avsmakningen kvar.
Återkommer.
ttt

bryggens

Avsmakningen klar.bröstköttet var helt ok, men låren,benen var lite sega.
Om det var min tillagning eller vad, nu blir det bara kyckling på grillen!
Höns får vi koka istället.Jag har provat.

agnetasch

Tack för den projektrapporten. Synd att det inte blev bättre, det riktigt syns på bilden hur envist seg hon är hönan.
Konstigt att hon har hönsskinn, hon borde väl vara varm efter "bastun" ;D

Kurtson

Höns är sega, det är därför de nästan alltid kokas

Andreas

Javisst är hönor sega, men vad menar du när du skriver det, menar du att segt kött över huvud taget inte går att tilaga på grillen? ???
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Vad är rött, ris, rödbeta, mjölk eller salt?:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser