"Grilla" ikväll på Tv4

Startat av Jomael, 2008-07-02 19:38

Föregående ämne - Nästa ämne

Jomael

Andreas

Såg du Jomael? Tyvärr hann jag inte se men våra vänner tv-kritikerna gjorde det i alla fall.

HD:s Eskil Jönsson: "Räknar vi bort betalda annonsbudskap, sponsormeddelanden och kanalens egenreklam återstod blott c:a 20 minuter av den halvtimme som utlovats i programtablån! Jag kommer trots detta att titta på fler program i serien. ... blotta tanken på att grilla potatisgratäng hade jag aldrig kommit på om jag inte sett premiärprogrammet." http://hd.se/noje/2008/07/03/helt-matraett-med-grillande (Grilla potatisgratäng låter mystiskt..?)

Expressens Malin Roos drämmer till med stora ironisläggan "En så kallad mästerkock ... åker runt i Sverige och lagar mat. Wowawow! Visst känns det fräscht? Nytänkande." fast tilläger ändå "Christian Hellberg var ändå trivsam att se och höra på." http://www.expressen.se/noje/tvsajten/1.1218862/malin-roos-problemet-med-grilla-var-kulissen

I Alingsås tidning får vi veta mer om bakgrunden till programmet, bakom det hela står en viss Kent Nilsson med nybildade Svenska grillfrämjandet http://www.grillframjandet.se med medlemmar som  Caj P, Scan, Lantmännen, Aga, Svensk köttinformation och Landmann. http://www.alingsastidning.se/puff_visa.asp?id=2346&sidnamn=ALINGSÅS
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Vad är det Malin Roos i Expressen säger; "Ett bra tips fick jag i alla fall, att man med fördel kan använda lavastenar i stället för kol"?? Någon som såg o kan förklara?

Filippa

Jag såg, det var trevligt och han kom dragandes med en grill - jag fick aldrig klart för mig om det var en gasol eller kol-grill och körde järnet ;-) Grillade kyckling, ananas, jordgubbar, potatis och allt möjligt ( dom var två st och jag tyckte det var rätt rörigt att hålla reda på vad som hände). Fort gick det och självklart var det varvat med en massa budskap och reklam ( man fick följa med och handla i affären och se vilka märken som kocken valde..).
Bra ? Nja, men underhållande.
Se igen ? Jodå, om jag inte har nåt annat för mig.

Andreas

Jag lyckades se en repris av Grilla i helgen! Jag håller med dig Filippa om att det var ganska underhållande men jag tycker Christian är lite småtråkig som programledare.

Den grillade potatisgratängen jag undrade över visade sig vara förkokta potatisskivor, lök, grädde och färdig ostås som fick bli klar i dubbel folie på grillen. Men varför behövdes grädde när de använda färdig ostsås? Det var mycket färdigt i programmet men kanske var det för att spegla en campares vardag - de blandade färdig saltgurka med vanlig gurka och chili och serverade till korv och de pimpade* sin färdiga vaniljglass med vanilj. En annan sak jag reagerade över var att han körde citron på jordgubbarna och sen in i folie för jag har för mig att jag hört att citron och aluminium är olämpligt..?

Agneta: Jag såg som sagt programmet men jag begriper inte riktigt vad hon menar med lavastenarna... är jag så tankspridd att jag glömt det på ett par dagar eller var det nåt som bara hon kunde begripa?  :)

*) Kanske kan vi se fram emot programmet "Röka" där Hr. Hellberg röker på med Snoop och ett gäng bitches och får ordentlig användning av sin finfina gangstavokabulär?

agnetasch

Jag mailade till Malin Roos o frågade vad hon menade med att man kan använda lavastenar istället för kol. Jag har inte fått något svar. Antingen är hon på semester eller så försöker hon tiga ihjäl en "tidningsanka"

Kurtson

Oj, har det redan startat, har missat det helt.
Mina kunder hade anmält mig till programmet... så då måste man ju se vad det blev av det.
Potatisgratäng, fler än mig som fick för sig att göra det på grillen, det går riktigt bra faktiskt, fast jag körde från skratch, inget färdigt här inte.

Någon som vet om man kan se det på webben någonstans?

agnetasch

Igår såg jag "Grilla", avsnittet "Grilla med grabbgänget" Först var det lite gullegull: "Oh, vilken duktig smed du är" o "Vilka kraftiga underarmar du har" Sen började det hattas om vad som skulle vara med på menyn; efterrätt, förrätt o olika varmrätter om vartannat. Man fick ingen klar bild över måltiden.

Förrätten var skinktyper hastigt upprabblade; Parma, Prosciutto o Bresaola (o det vet ju alla vad det är) Sen måtte jag ha blinkat för jag såg aldrig den grillade melonen som skulle vara på.

Sen var det mera fläsk, mycket mera fläsk; grillad fläskfilé o grillad  fläskkarré. Dessutom, om man råkade ha drällande nånstans, en helgrillad spädgris. Den borde haft ett eget program, jag undrar om det är någon som ger sig på att grilla en gris efter den knapphändiga beskrivningen.

En stackars kompis hånades för att han hade ett recept på ölburksgrillad kyckling. Man lyckades bränna den o under flabb serverades enbart kompisen den kolsvarta pippin. På hemsidan skriver man så här: "Här är ett lite annorlunda sätt att tillaga sin kyckling på, men gott blir det!"

Efterrätten då? Flamberade bananer. Varför inte bara lägga bananerna med skal o allt på grillen? Då smakar de lite punch utan att man måste hälla på nån sprit (ta undan innan barnen serveras!) Det var väl grillning det skulle handla om? Eller är det lite mästerkocksuppvisning som ska till också?

Lite rörigt program, för många järn i elden ;D Jag kommer att tänka på ordspråket: "Den som gapar över mycket mister ofta hela stycket"

Kurtson

Många järn i elden... vet inte om det nämndes, men killarna som grillade är smeder....:-)
De bor 2-3 km från mig.
Det är faktiskt ganska trevliga grillar de gör, men de kostar de med.

Blev lite besviken när jag såg hur han gjorde beercan-bbq, utan lock...
men så blev den tydligen bränd också. stog  och lagade mat så jag såg bara första 5 minutrarna och sedan lite hit och hat av programmet...
fortfarande ingen som vet om man kan se repriser någonstans på nätet?

Andreas

TV4-repriser kan man väl bara se ifall man köper deras betaltjänst TV4 anytime? (Konstigt egentligen för TV4 har ju annars sina sändningar så nedlusade med reklam att de borde kunna visa repriser på nätet gratis, eller är det kanske så att TV4 anytime är reklamfritt?)

Ikväll tänkte jag försöka se grilla! eftersom temat "hälsosam grillfest" intresserar mig, för tyvärr är det så att när grillen åker fram så äter jag onyttigare mat än annars.

agnetasch

Citat från: Kurtson skrivet 2008-07-17 13:00fortfarande ingen som vet om man kan se repriser någonstans på nätet?

Det är ingen som vill se några repriser ;D

Jag har uppriktigt försökt se programmet. Bl.a avsnittet när en medelålders karl vid namn Tjacka lagade sin specialitet; potatis i folie. Tyvärr försvann potatisarna i den vanliga karusellen. Det är tydligen inte meningen att man ska få lära sig något nytt, bara sitta o titta  på hur dom som grillar nojsar med varandra :-\

Ikväll o nästa vecka ska det grillas fisk. Väldigt lämpligt att välja nästan enbart rödlistade fiskar; marulk, hälleflundra o rödtunga :(

Andreas

Jag såg gårdagens program, trist att "hälsosam" betydde "fisk", jag hade hoppats på något vegetariskt på grillen. Den som vill kan i alla fall fundera på hur ordet hälsosam går ihop med Hellbergs frekventa bruk av oljeflaskan samt den ringbeklädda handen som blandar sallad.

Och nä jag vill då varken se repriser eller kommande säsonger av detta program.  :(

johncj

Jag såg första avsnittet, och det räckte. Det som tog priset var när de skulle göra efterrätt, och han utlovade en beskrivning av hur man kan göra hemmagjord glass utan glassmaskin.

Han gjorde så här:
1. Tog fram ett paket vaniljglass.
2. La glassen i en skål.
3. Pyttsade i lite vanilj från vaniljstång.
4. Blandade.

Detta påstod han på fullt allvar var hemmagjord glass.

Fick mig mest att tänka på en chokladdryck vid namn Pucko...

Kurtson

Känns som en j-a tur att man inte var med i serien...

agnetasch

Men det var väl tråkigt att du inte var med, tänk vad vi kunde ha hackat på dig ;D

Kurtson

Eller som mina arbetskamrater uttryckte det... antagligen hade det lyft hela serien...
Jag är som jag är och stackars Christian hade nog fått kämpa om plats.... ;D

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Vad är rött, ris, rödbeta, mjölk eller salt?:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser