Matevolution

Startat av PerG, 2008-12-19 22:28

Föregående ämne - Nästa ämne

PerG

Jag har undrat över hur man kommit på saker som t.ex. sockerkaka. Hur kom någon på att blanda proportionerna socker, ägg, mjöl etc. och grädda det i X grader i Y minuter och få en sockerkaka. Säkerligen ligger det mycket experimenterande och misslyckanden bakom det, men ändå...

Då får det mig att komma in på två frågor: Hur kom man på för många (hundra) år sedan ex. att man kan koka ägg och att det då koagulerar och andra liknande "basic" grejer? Var det bara slump att någon "råkade" göra fel? Och min andra fråga: Har man kommit på något lika revolutionerande "basic" matvetenskapligt i nutid som att få ett ägg att koagulera genom kokning? Då syftar jag inte på matkemi som alla dessa tillsatser, utan något så enkelt som att ex. koka ett ägg...

Eh.. min fråga är kanske lite knasigt forumulerad, men jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig.. ;)

Lasse

2008-12-19 23:28 #1 Last Edit: 2008-12-19 23:32 by Lasse
...å vem kom på att man kan blanda vatten, humle å jäst å få en gudomlig dryck ;D
(surströmming  :o måste varit vääääldigt hungrig)

Andreas

Jätteintressant ämne! Först kommer jag att tänka på bloggen med livsmedelshistoria http://mathistoria.blogg.se/ Men där talas det om 1870-tal och det är förstås inte tillräckligt långt tillbaka.

Och här är några böcker fast frågan är hur långt tillbaka de går:
¤ Så åt och drack man förr- : en gastronomisk resa genom tid och rum
¤ Mathistorisk uppslagsbok

Men här går man i alla fall rejält långt tillbaka: http://www.foodtimeline.org ..? Berätta gärna om ni hittar några svar där.
Den som inte frågar får inga svar.

Yoghurt

Ost sägs det kom man på genom en ren olyckshändelse när man använde en komage som förvaringskärl till mjölk. Efter en dagstur i öknen hade löpet i komagen förvandlat mjölken till ost.

PerG

Det låter ju rimligt. Men det är ju sånt jag funderar på om det kan vara så att det mesta vi äter idag kommit till av att någon gjort ett misstag som visat sig lyckosamt.. ;)

Öl, vin och andra alkoholdrycker kan man ju förstå att någon ex. glömt någon dryck så den fått jäsa eller ätit fallfrukt eller liknande och sedan föräldat tekniken och testat sig fram.

Citat från: Yoghurt skrivet 2008-12-20 16:09
Ost sägs det kom man på genom en ren olyckshändelse när man använde en komage som förvaringskärl till mjölk. Efter en dagstur i öknen hade löpet i komagen förvandlat mjölken till ost.

Rymdsmula

ja det där har jag funderat på många gånger med.
jag tror att tyckte tillkom då det var ont om livsmedel. så man blandade helt enkelt ihop det man hade, och vips så blev det till vad det kanske är idag.

men tänk grottmänniskorna, när dom var ute på jakt efter mat, och var tvungna att smaka sig fram på vad som var ätligt och inte. dom måste ju ha strukit med några gånger.
vi har säkert en del att tack dom för=)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Vad är rött, ris, rödbeta, mjölk eller salt?:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser