Butiksskivade charkprodukter brister ofta i hygien och hållbarhetsmärkning

Startat av Andreas, 2009-01-11 09:39

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

"Över hälften av proverna från charkprodukter, som skivats i butik, får anmärkning på den hygieniska kvaliteten. Det framkommer i ett livsmedelsprojekt gjort i Västra Götalands län. ... Av de 153 proverna hade 91 (59 procent)  anmärkning på grund av bakterier, mögel eller jästsvamp. Resultaten indikerar bland annat att brister kan förekomma vid hantering av produkterna och att hållbarhetstiden satts för långt fram." http://www.o.lst.se/vastragotaland/Pressrum/nyheter/2009/2009_01_09.htm

"De faktorer i checklistan som har mest samband med resultatet är hållbarhetstid och handtvättställ och tvål och pappershanddukar." http://www.o.lst.se/NR/rdonlyres/393D5CD9-1108-4419-9DAC-22F87D5EEA43/123693/2008_99.pdf

Skall det vara så svårt att komma tillrätta med det ständiga problemet: Folk i livsmedelsbranschen som inte tvättar händerna ordentligt och som inte har koll på datummärkning? Nåja, det är i alla fall ytterst sällan jag köper något som är butisskivat.
Den som inte frågar får inga svar.

Kvasthilda

I vår lilla by har möjligheten att köpa butiksskivat försvunnit för både Ica och Konsum har lagt ner den manuella charken. :(

Jag som tyckte det var så trevligt att diskutera och smaka av osten.
Det gör inget om det är enkelt.

annamaria

Åh vad jag saknar den mauella charken här. Jag skulle kunna ta varenda liten extra bakterie bara jag fick lite butiksskivad kokt medvurst. Jag gillar inte dessa färdiga paket som har hållbarhet på 3 veckor.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Vad är rött, ris, rödbeta, mjölk eller salt?:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser