Hemlagad majonnäs

Startat av agnetasch, 2009-01-20 12:11

Föregående ämne - Nästa ämne

Tom

Men naturligtvis finns det dom som tycker att en matsked majonnäs smakar gott utan något till  :-[

agnetasch

Tycker jag med! Inte lagar man väl mat som är så äcklig att den måste döljas med andra ingredienser.Eller? ;)
Förresten vet vi inte hur den ursprungliga majonnäsen var tillredd, en av historierna handlade ju om en kock som saknade grädde o fick ta olja.

Mickan

Hemlagad majjo kan jag äta skedvis medan jag inte klarar en gnutta köpt om den serveras ren.
Video meliora proboque deteriora sequor

stiligkrispigt

Jag tror att majonäsen ska bli riktigt fast konsistens. Det kommer att gå att hålla skålen upp och ned med sås vänster. Ytan bör vara så blank som kan återspeglas i sås.

stiligkrispigt

Sparar majonäs både hemma och på jobbet, vet du snabbt om det inte är ok. Det viktigaste är att inte låta det stå inför för lång, det är en bra grogrund för alla typer av bakterier btw, det gäller även vispgrädde är något att ombordtagning MKT tillräckligt med luft i råvaran.

agnetasch

Citat från: Mickan skrivet 2009-01-26 20:35
Hemlagad majjo kan jag äta skedvis medan jag inte klarar en gnutta köpt om den serveras ren.
Jag hoppas att jag med ett bra majonnäsrecept ska komma dithän också :D

Mickan

Agnetasch, det kommer du att göra. Vill man lätta upp den kan en sked grekisk yoghurt röras i. Smaksätt gärna med paprikapulver eller vitlök. Du som också ligger lite lågt med kolhydrater (ibland tror jag?) har en billig och bra kostdel här. Kan bli en god vana...

webguide

Citat från: dePaul skrivet 2009-01-23 09:59
Inte nödvändigtvis. Som jag skrev tidigare. Det går alldeles utmärkt att laga majonnäs på äggulor och mjölk.

Nej det sätmmer inte, då får du något som liknar majonäs, men det är inte majonäs, majonäs är precis som Gotish påpekar en emulsion av äggula och olja. Ser att Jonni påpekat detta.

dePaul

Citat från: webguide skrivet 2009-01-28 08:38
Nej det sätmmer inte, då får du något som liknar majonäs, men det är inte majonäs, majonäs är precis som Gotish påpekar en emulsion av äggula och olja. Ser att Jonni påpekat detta.
Inget annat än originalet borde således få heta majonnäs enligt ditt resonemang. Men om du läser hela tråden så ser du att man egentligen inte vet vad den innehöll eller för den delen var den skapades.

En jämförelse: Om jag lagar till en så enkel rätt som schnitzel så kan den innehålla en variation av olilka köttslag och tillbehör, men likväl kallas det för schnitzel  ;). Och detta gäller i stort sett alla recept som jag känner till. För hur många varianter finns det inte på gulaschsoppa eller köttfärssås? Likväl kallas det för just gulaschsoppa och köttfärssås.

webguide

Citat från: dePaul skrivet 2009-01-28 11:30
Inget annat än originalet borde således få heta majonnäs enligt ditt resonemang. Men om du läser hela tråden så ser du att man egentligen inte vet vad den innehöll eller för den delen var den skapades.

Om inte annat därför att om du frågar några slumpvis utvalda kockar så lär de säga att en majonnäs är en ägg/oljebaserad sås smaksatt med senap och vinäger.

agnetasch

Nu börjar jag förbereda mig inför helgens majonnäsorgie ;D

Ett första utkast kan väl se ut så här:

2 äggulor
2 tsk fransk senap
1 tsk socker
2 krm salt
1 tsk ättika, 12%
Några korn cayennepeppar
3 dl varmpressad rapsolja

Är det något som verkar orimligt? Hjälp!

Mickan

Jag föredrar vinäger framför ättika. Annars är det bara att smaka och testa sig fram. Vi har ju inte minst sett här att det finns mycket att tycka om majonnäs!

groucho

2009-01-28 19:33 #52 Last Edit: 2009-01-28 19:35 by groucho
var försiktig med olja som har för mkt "egen" smak. En gång köpte jag riktigt fin kallpressad rapsolja - jag gillade den inte ALLS. Neutral olja men absolut färsk ska de va. Fin majsolja? Druvkärneolja anses väldigt fin. Kanske spetsa med några stänk tryffelolja :-) Exklusivt ska de va!
(hmmm - tryffelolja - wow vicken idé - o en sån bjuder man på - gotta be dumb....)

dePaul

Citat från: webguide skrivet 2009-01-28 16:22
Om inte annat därför att om du frågar några slumpvis utvalda kockar så lär de säga att en majonnäs är en ägg/oljebaserad sås smaksatt med senap och vinäger.
Så enligt din mening så är det de slumpvist utvalda kockarna som skall avgöra vad som får heta majonnäs? Kan du vara snäll och nämna dessa kockar så undertecknad kan prata med dem?

Återigen. Du har inte svarat på min fråga som lyder som följer: "Vem är det som avgör vad som får kallas för majonnäs"? Rent logiskt borde det vara upphovsmannen. Eftersom denna med all säkerhet inte är vid livet längre så bör det handla om originalreceptet. Och då är vi tillbaks på ruta ett. Vad består originalreceptet av???

dePaul

Citat från: agnetasch skrivet 2009-01-28 18:06
Nu börjar jag förbereda mig inför helgens majonnäsorgie ;D

Ett första utkast kan väl se ut så här:

2 äggulor
2 tsk fransk senap
1 tsk socker
2 krm salt
1 tsk ättika, 12%
Några korn cayennepeppar

Är det något som verkar orimligt? Hjälp!

Ingrediensmässigt låter det mycket bra!!

Däremot hade jag kanske varit lite mer försiktig med sockret. Prova med halva den mängden som du har uppgivit.

Lycka till och hör av dig med en rapport :) !

agnetasch

Att jag har så mycket socker i beror på att alla Findus-majonnäserna har mer socker än salt i sig ;D
Men jag ska vara försiktig.

dePaul

Citat från: agnetasch skrivet 2009-01-29 10:23
Att jag har så mycket socker i beror på att alla Findus-majonnäserna har mer socker än salt i sig ;D
Men jag ska vara försiktig.
Återkom gärna med ett utlåtande!!

agnetasch

Uppdraget utfört. Så här blev det slutliga receptet:

2 äggulor
2 tsk fransk senap
½ tsk socker
½ tsk salt
1½ tsk ättika 12%
½ tsk pressad citron
1 nypa cayennepeppar

Efter så mycket analyserande borde jag ha fått en supergod majonnäs. Vackert guldgul o blank blev den. Ättikan gjorde mycket riktigt att den nästan smakade som Findus majonnäs. MEN den är inte lika god som den; fortfarande kväljs jag lite av oljesmaken o känslan av olja på läpparna o i gommen. Jag lade till lite pressad citron för att fräscha upp anrättningen lite, men det kan man både ha o mista.
Men nu har jag provat i alla fall ;D

agnetasch

Idag (tisdag) smakar majonnäsen lite bättre. Jag gjorde den i söndags så tydligen behöver den ett par dagar att "sätta" sig.

Kapten

Det var ett tag sedan som jag sker så ursäkta att jag tar upp saker som skrevs för länge sedan
Jag sa att ägg och olja var grunden, sen så var det någon lustigkurre som har kommit fram till att det går att göra med mjölk också. Och då måste jag bara komma med mot frågan finns det någon likhet mellan mjölk och olja och där också smör. Jo alla dessa produkter innehåller fet. Så vad kan man då dra för slutsats vad man behöver för att få något som liknar majonnäs är således:
Någon form av emulator i detta fall ägg
Någon form av fett i grunden olja
Någon form av pH sänkande ämne, en syra, i detta fall vinäger och man kan utesluta denna om man är försiktig. Så för att inte göra någon besviken på vad majonnäs är så kan man få ner det till
Emulgeringsmedel och en eller flera beståndsdelar
I fallen majonnäs så utgår vi från ägg och något slags fett oftast olja.
Men ägg och olja smakar inte vidare gott. :P

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Vad är rött, ris, rödbeta, mjölk eller salt?:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser