Bästa marinaden till grillad kyckling

Startat av Fröken Dill, 2009-08-19 16:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Fröken Dill

Grillade en halv ekologisk kyckling i helgen. Den blev god, men jag kom på att jag inte hade så många idéer om god marinad till just kyckling. Finns det några tips? Hur marinerar t ex butikerna sina grillade kycklingar? De brukar vara goda. Finns det andra tips på goda kycklingmarinader?
Undrar fröken Dill

Ia

När jag lagar kyckling i ugn brukar jag fylla den med färska örter (främst timjan) Blandar timjan med soya, olja, vitlök och en massa citron. Sen tjoffsar jag in det under skinnet. Sen penslar jag kycklingen med soya, honung, olja, salt och peppar. Sen är det bara att slänga i lite grädde i skyn som runnit ur kycklingen så har du fått en fantastik sås på köpet! Mums!
Ia´s Matblogg

Fröken Dill

Tack för tipset Ia. Igår provade jag en variant: provencalsk örtkrydda, dijonsenap, vitlök, hackad persilja, hackad dragon, salt, peppar, lite olja och soya. Det blev riktigt gott.
Hälsar fröken Dill

ena

vitlök, persilja, chili, paprikapulver, svartpeppar o salt är en underbar kobination... man kan blanda de färska o torra kryddorna o petar in så mkt man kan in under skinnet... sen blandar man i lite olja o gnider in på utsidan. Brukar bli jättebra, jag har dessutom börjat brilla min kyckling på en "dancing chicken" ställning med lite öl, chili o vitlöl i ... tycker att kycklingen blir saftigare så och så blir den lika krispig runt om...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Fröken Dill

Tack! Det låter jättegott!
Jag gillar butikernas grillkyckling. Misstänker att det är bl a paprikapulver i deras marinad, men vad mer?
Undrar fröken Dill

Mickan

Är det bara jag som har svårt för att blanda soja med sydeuropeiska kryddor? Jag tycker inte att det gifter sig. Timjan och soja? Nej! Jag tycker att den gamla devisen att det som kommer från samma ställe alltid passar lite bättre ihop stämmer bra. Jag skippar alltid sojan såvida jag inte lagar asiatiskt.
Video meliora proboque deteriora sequor

ena

Frk Dill... i butikernas grillkrydda är det säkert en massa glutamat ;)
chili, paprika, några örter, svartpeppar, salt osv... länge sedan jag vågade köpa nåt färdiggrillat...

Mickan... använder sällan soja av ungefär samma orsak :) asiatiskt lgar jag nästan inte alls eftersom jag itne känner att jag hanterar det...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Mickan

Citat från: ena skrivet 2009-09-30 19:31
Mickan... använder sällan soja av ungefär samma orsak :) asiatiskt lgar jag nästan inte alls eftersom jag itne känner att jag hanterar det...


Samma här! Någon enstaka gång gör jag ett lätt försök men föredrar helt enkelt en massa annat. Franskt, italienskt och inte minst svenskt! Thairestaurang kan dock sitta fint ett par gånger om året. Riktigt bra Kina har vi inte i stan. 
Video meliora proboque deteriora sequor

DRutström

Haj,

I många fall använder butikerna enbart Santa Marias grillkrydda, och det till precis allt dom slänger in i grillen. Rätt tragiskt, men jag måste hålla med om att butiksgrillad kyckling allt som oftast är rätt suverän. Men det kan nog också bero på att dom har särskilda ugnar avsett just för att enbart grilla kycklingar. Självrengörande och hela baletten!

Och ett tips på kycklingmarinad om man ska grilla kyckling (på kolgrill i detta fall, och då bör man helst stycka den så man har lite kontroll på grilltiden) Inga exakta mängder, jag brukar köra lite på känn, men på ett ungefär:

0,1-0,2dl Soja (gärna någon som inte har fullt lika mycket sälta som Mrs Chengs)
0,2-0,3dl Saft från riven ingefära
Saft från en halv lime eller motsvarande mängd citron, själv föredrar jag citron
0,5dl Olja (raps, jordnöt eller solros)
Vitlök om man så önskar
Peppar, några vred på kvarnen

phila54

En sak jag gillar till kyckling eller kalkon är:
33% Santa Maria Herbes de provance
33% Rosépeppar
33% Salt
Stöt ihop det hela i en mortel
Rubba kyckling sedan på grillen, sist stoppade jag in lite fänkålssalami under skinnet också det smakade utsökt.

Fröken Dill

Tack för bra tips, här ska grillas kyckling!

Jag är någ lite förtappad för jag gillar butiksgrillad kyckling trots glutamatet. Soya är bäst till asiatiskt, men jag kan nog tänka mig lite cross-over i form av en skvätt i grillmarinad, särskilt till fläskkött. Marinad/BBQ-sås av den typ som används till polynesiska revbensspjäll t ex är ju helt otroligt gott.

http://svenska.yle.fi/matochfritid/matartikel.php?id=521

Tycker fröken Dill

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal