GI och redda såser

Startat av Hasse, 2009-09-28 20:51

Föregående ämne - Nästa ämne

Hasse

Har börjat snegla lite på GI utan att vara fanatiker på något sätt. Nu hör till saken att jag är väldigt förtjust i klassisk husmanskost och saknar därför redda såser och grytor. (Och potatis  :'( )

Jag undrar, hur illa är en sås redd med vetemjöl sett ur ett GI-perspektiv? Är det att betrakta som totalförbjudet eller kan jag unna mig det emellanåt?

Mickan

Jag tycker att du ska unna dig det! Tänk på vad lite en matsked blir utrört i fyra portioner. Om du vill tänka extra är det bara att byta lite av pastan (även fullkorn), quinoa eller vad du har mot riven morot, broccoli eller liknande.
Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

Dinkelmjöl sägs ju vara GI-lågt. Men jag har aldrig hittat några siffror.
Dessutom måste man väl använda den siktade sorten (o inte fullkornsvarianten) o då kanske man är högt i GI.

Andreas

Men innebär inte GI-lågt att det innehåller lite stärkelse och att man då måste ha i mer för samma redningseffekt och att man så att säga hamnar på ruta ett?

Eller finns det stärkelse med olika GI-värde? Är det nån skillnad på vetestärkelse och majsstärkelse och arrowstärkelse?
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

Vad jag kan hitta i tabeller ligger alla de tre nämnda på GI strax under 100.

Dinkles något lägre äts nog upp som Agneta tippar.

Red med mjöl! Det handlar om någon matsked någon gång i veckan! Det är det andra och resten som är viktigt. Det är som när folk skär bort en liten fettkant på köttet och sedan äter en chipspåse...
Video meliora proboque deteriora sequor

Hasse

Hm, det är inte lätt det här. Men jag har slutat helt med potatis, ris, pasta, vitt bröd och öl. Fullkornsris och grovt surdegsbröd på råg äter jag då och då, så jag kanske inte ska bekymra mig om redningen.

kjpil

Citat från: Hasse skrivet 2009-10-01 18:26
Hm, det är inte lätt det här. Men jag har slutat helt med potatis, ris, pasta, vitt bröd och öl. Fullkornsris och grovt surdegsbröd på råg äter jag då och då, så jag kanske inte ska bekymra mig om redningen.

Det låter nyttigt att skippa ölen och äta fullkornsris och grovt surdegsbröd :) Potatis får troligtvis ett lågt GI i en sammansatt måltid. Det får oavsett låg glykemisk belastning (GL) pga att kolhydratsinnehållet är så lågt, dessutom ett energisnålt livsmedel i förhållande till vikt, volym och mättnadsindex.

Sweber

Har potatis ett lågt GB (GL)? Gäller det kokt potatis eller potatis generellt? Redningen i en sås nå ha högt GI men med tanke på dom små mängderna så borde det ha lågt GB.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

kjpil

Citat från: Sweber skrivet 2009-10-02 07:55
Har potatis ett lågt GB (GL)? Gäller det kokt potatis eller potatis generellt? Redningen i en sås nå ha högt GI men med tanke på dom små mängderna så borde det ha lågt GB.

Det gäller potatis generellt. Samma sak borde gälla för såsen :)

Andreas

Citat från: Hasse skrivet 2009-10-01 18:26
Hm, det är inte lätt det här. Men jag har slutat helt med potatis, ris, pasta, vitt bröd och öl.


Imponerande, jag skulle aldrig klara att sluta med pasta, potatis och öl, åtminstone inte varaktigt, alla tre är alltför goda för det. Har du tänkt äta så här för resten av livet eller är det något mer kortsiktigt?

Citat från: Mickan skrivet 2009-09-30 09:28
Red med mjöl! Det handlar om någon matsked någon gång i veckan!


Skulle det kunna vara idé att gå över till passerade grönsaks-/bönbaserade såser istället eller är har kanske alla sådana såser högre GI än en sås redd med mjöl?
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

Bra idé Andreas!

Grillad, mixad paprika är toppen. En skvätt syra i form av citron ger också fördelar även i helheten. Variation är väl det bästa... Om man jämför en mjölredd buljong, kanske med en skätt grädde, med en passerad grönsakssås är det ju inte bara GI som är viktigt. Tänk på alla vitaminer och mineraler du får på köpet!
Video meliora proboque deteriora sequor

Hasse

Citat från: Andreas skrivet 2009-10-02 08:54
Imponerande, jag skulle aldrig klara att sluta med pasta, potatis och öl, åtminstone inte varaktigt, alla tre är alltför goda för det. Har du tänkt äta så här för resten av livet eller är det något mer kortsiktigt?


Jag är ingen fanatiker. Men i maten jag lagar hemma har jag skippat vitt ris, pasta och potatis. Likaså i lunchlådorna så klart. Men av tradition äter en kollega och jag lunch på en thailändsk restaurang en gång i veckan, och då är det svårt att undvika högt GI. Likaså de gånger jag inte tagit med någon lunchlåda.

Jag håller på med detta helt planlöst och mest för att det var kul att prova. Kanske vore det bättre att strikt följa matsedeln i någon GI-bok? Åtminstone i början.

Citat från: Mickan skrivet 2009-10-02 12:40
Grillad, mixad paprika är toppen. En skvätt syra i form av citron ger också fördelar även i helheten. Variation är väl det bästa... Om man jämför en mjölredd buljong, kanske med en skätt grädde, med en passerad grönsakssås är det ju inte bara GI som är viktigt. Tänk på alla vitaminer och mineraler du får på köpet!


Jo, men det var speciellt mjölredningar inom husmanskosten som jag undrade över. Men visst äter jag grönsaksbaserad salsa/sås, och det är gott i sitt sammanhang.  :)

Det jag saknar mest är potatis.

Andreas

Citat från: Hasse skrivet 2009-10-02 16:31
Jag håller på med detta helt planlöst och mest för att det var kul att prova. Kanske vore det bättre att strikt följa matsedeln i någon GI-bok? Åtminstone i början.


Vad har du för mål? Att så att säga musklerna ska synas lite bättre eller tänker du dig att man kanske mår bättre rent allmänt?

Citat från: Hasse skrivet 2009-10-02 16:31
Jo, men det var speciellt mjölredningar inom husmanskosten som jag undrade över.


Letade lite på nätet och vad sägs om denna metod då? "Då jag redde såser förr använde jag mjöl exempelvis. Nu använder jag grädde, eftersom grädde tjocknar då man kokar den. Ju längre tid såsen får puttra, desto fastare blir den alltså. " http://livetsomar.blogspot.com/2009/03/vad-ar-stabiliseringsmedel.html

I blogginlägget där nämns dessutom gelatin, skulle gelatin eller nåt annat stabiliseringsmedel kunna fungera i sås?
Den som inte frågar får inga svar.

kjpil

Hur upplever du dieten då Hasse? Nu har du ändå hållt på i 9 dagar?
Gör du andra förändringar än de du beskrivit med att byta ut vissa livsmedel? "Att äta enligt GI" kan betyda ganska olika saker tror jag. Enligt vad du skrivit hittils ser det mest ut som om du minskat andel kolhydrater i kosten, samt hoppar över de kolhydratkällor som ligger högt i GI-tabeller?

Hasse

Som jag skrev gör jag detta helt planlöst, så jag vill egentligen inte kalla det för en diet. En diet är för mig mycket striktare och att man räknar på energiinnehåll och näringsvärden.

Det började med ett par bekanta som hade börjat äta GI-vänligt enligt Ola Lauritzson, och de vittnade om hur kilona rasade. Jag läste lite på Internet om GI och LCHF, och tänkte att det kan vara värt att prova. Det hade inte skadat om mina magmuskler minskade lite i omfång!  ;)

Rent konkret kan jag peka på att min tidigare oroliga mage numera är cool som den värsta dörrvakt. Denna förbättring var omedelbar, men jag kan inte svara på om den beror allmänt på kostomlägget, eller att jag uteslutit något jag inte tåler.

Någon viktminskning kan jag inte peka på eftersom jag, tro det eller ej, inte äger någon lämplig våg.   :-[

Citat från: Andreas skrivet 2009-10-07 11:05
Letade lite på nätet och vad sägs om denna metod då? "Då jag redde såser förr använde jag mjöl exempelvis. Nu använder jag grädde, eftersom grädde tjocknar då man kokar den.


Gräddsås är gott och jag skyr inte fett. Härförleden gjorde jag dillkött som jag redde av med grädde, men smaken blev inte riktigt rätt. Jag tyckte att gräddsmaken blev lite för dominant.

Citat från: Andreas skrivet 2009-10-07 11:05
I blogginlägget där nämns dessutom gelatin, skulle gelatin eller nåt annat stabiliseringsmedel kunna fungera i sås?


Gelatin tror jag inte på som redning i sås. Det stelnar ju inte förrän vätskan svalnat. Men det finns säkert något annat man kan använda, fast frågan är om det då inte är nog så bra att använda mjöl, om den lilla mängden mjöl ändå inte har så stor betydelse totalt sett?

Hankki

Citat från: kjpil skrivet 2009-10-01 18:45
Potatis får troligtvis ett lågt GI i en sammansatt måltid.


Potatis har betydligt lägre GI när den svalnat och blivit uppvärmd på nytt och potatismos är absolut NEJ NEJ.

När vi körde GI en tid så redde jag såsen med fullkornsdinkel.... Det gick..

En sak jag har funderat med GI tabeller är varför man inte hittar två som är lika??

Mickan

Tänk på att GI stiger igen efter uppvärmning. Inte till lika hög nivå som innan men ät den kall för att vara noggrann.
Video meliora proboque deteriora sequor

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Vad är rött, ris, rödbeta, mjölk eller salt?:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal