Misslyckad marmelad, vad kan jag göra?

Startat av Tomas J, 2010-01-23 23:17

Föregående ämne - Nästa ämne

Tomas J

Fick för mig att göra apelsinmarmelad, snubblade på det här receptet: http://copparules.wordpress.com/2010/01/18/apelsinmarmelad/

Sagt och gjort, nu har jag några kilo marmelad som smakar utsökt. Men dum var jag kanske som inte använde syltsocker? Den är för rinnig, finns det nåt jag kan göra?
Tillsätta i efterhand?


ena

låter som den inte kokat tillräckligt länge... jag skulle testa på att koka den igen, tills den klarar maemeladprovet (lägg lite marmelad på en tallrik, låt svalna något o dra ett streck genom massan... blir strecket kvar är marmeladen klar :))
man kan prova allt -minst en gång!!;)

danielstahl

Jag la till marmeladprovet som instruktion. Jag hoppas att det blev bra.

agnetasch

Kan du inte köpa en flaska pektin o ha i när du kokt om sylten?

Tomas J

Tack för era svar. Och skam den som ger sig ;) I all hast köpte jag en flaska pektin och slog i och kokade upp och rörde som det stod på flaskan. Men se, det blev inte bra ändå. Tror det var lite för lite pektin faktiskt... Nu, har jag kokat marmeladen (25-30 min till) en tredje gång och gjort "marmeladtestet" så nu är jag ganska säker på att det blivit marmelad på riktigt. Eller så har jag bara kokat bort all vätska 8)

Ja, ja det är väl så här man lär sig, genom att göra (fel).

Smaskens är det i alla fall och nästa gång ligger det kanske kvar mer på mackan än på fingrarna ;D

ena

när man kokar marmelad ska vätskan kokas bort så att sockret kristalliseras... alltså är det fusk att tillsätta pektin :P
ska man vara petig har man kokat en citrussylt om man har pektin i...

dessutom kan det ta ett dygn innan hela satsen satt sig och du får fram den rätta konsistensen på en marmelad... därför är det bra att göra marmeladtestet som en fingervisning...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

agnetasch

Du får ha i redigt med gelatinblad o SKIVA marmeladen ;D

Ringo




Citat från: ena skrivet 2010-01-24 21:40
när man kokar marmelad ska vätskan kokas bort så att sockret kristalliseras...


Är det inte just att sockret kristalliseras som inte ska ske när man kokar sylt? Att man ska pensla kastrullens kanter fria från sockerkristaller? Frigörs inte pektinet som finns i frukten/bären under kokningen? Att man därför måste ha koll på att de frukter eller bär man ska göra sylt på faktiskt innehåller något pektin, annars får tillsätta antingen pektin eller frukter/bär som innehåller
mycket pektin.

Citat från: ena skrivet 2010-01-24 21:40
ska man vara petig har man kokat en citrussylt om man har pektin i...


Varför är det så menar du?

Tomas J

Nu är det inte bara marmeladen som är misslyckad. Nu känner jag mig misslyckad.... Det bidde inte marmelad. Får nog hälla i en flaska till.

Hur många gånger kan koka en marmelad ::)

danielstahl: Hur blev din marmelad?

danielstahl

Den blev bra, kanske lite för fast. Jag kokade cirka 35 minuter och testade sedan genom att lägga lite marmelad på en tallrik och stoppade in den i frysen ett par minuter. Efter några tester så stelnade den bra. Vid det laget hade marmeladen kokat lite till.

Jag kokade i medelhög värme så ganska mycket av vattnet kokade nog bort.

Det kanske kan vara skillnad på apelsiner. Jag använde ekologiska blodapelsiner från Sicilien.

I ditt fall så borde marmeladen ha blivit väldigt fast eftersom du både kokade ner marmeladen och tillsatte pektin.

Den kanske var för varm. Den stelnar när den blir kall.

Tomas J

Jag ska nog inte skylla på apelsinerna. Hade inte locket av hela tiden, så det kokade men kokade inte bort vätskan så som det kanske borde. Nästa gång, då blir det bra på första försöket. Det är jag säker på. Men det smakar väldigt bra tycker jag och de som provsmakat.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal