Mise en place?

Startat av johanbe, 2010-09-16 09:17

Föregående ämne - Nästa ämne

johanbe

Gör du i ordning mise en place när du lagar mat eller bakar hemma? För- och nackdelar?
Matpolisen Johan
http://matpolisen.wordpress.com

"The act of feeding someone is an act of beauty, whether it's a full Sunday roast or a jam sandwich, but only when done with love." - Matt Preston.

Robert021

Absolut gör jag det, matlagningen blir lättare, lugnare och mer njutningsfull.

Citat från: johanbe skrivet 2010-09-16 09:17
Gör du i ordning mise en place när du lagar mat eller bakar hemma? För- och nackdelar?
www.husihelvete.se - Nu över över 420.000 besökare.

agnetasch

Fifty-fifty. Dom stora ingredienserna är ju förberedda o står i kylen eller vid spisen men småsaker som olja, mjöl o kryddor lägger jag inte i små skålar. Så kul tycker jag inte det är att diska :-\

Hasse

Inte vid vardagsmatlagning.

Däremot om jag ska bjuda gäster ser jag till att allt finns på plats och är förberett så långt det går. Men precis som Agnetasch plockar jag inte fram skafferivaror i förväg. Jag vet ju var de finns, och det är högst ett par meter bort.

Mickan

Allt som kräver någon form av hackande, skivande eller liknande förbereds noga. Lägger inte allt i skålar utan min stora skärbräda rymmer massor. Precis som Agneta låter jag mjöl och annat vara i påse eller burk till det är dags.

Jag tycker att missen är viktig av samma anledning som Robert. Det blir lugnare och man hafsar inte till något för att det snabbt ska i pannan!
Video meliora proboque deteriora sequor

annamaria

Citat från: Mickan skrivet 2010-09-16 18:59
Allt som kräver någon form av hackande, skivande eller liknande förbereds noga. Lägger inte allt i skålar utan min stora skärbräda rymmer massor. Precis som Agneta låter jag mjöl och annat vara i påse eller burk till det är dags.

Instämmer! Däremot så låter jag inte påsar, burkar och annat stå i skåpen. Allt ställs fram på bänken bredvid spisen. Inte i skålar eller så.

phila54

Alltid på helgen, eller det beror väl på vad som skall lagas och om det kommer gäster osv.
Allt blir lättare tycker jag om det är väl förberett. Speciellt om man har gäster, det känns lite otrevligt att spendera mycket tid i köket istället för med gästerna.
Men det kan även hända i vardagen också, när man har tid så gör man i ordning allt innan tjejen kommer hem så går det fort att laga när hon väl är hemma.

Per-Erik

Ibland då jag får hybris så blir det lite "missa en mass" istället.

Underskattar förarbetet tills det är försent och man märket att halva maträtten är ogjord när man skall servera. Sist var det en thai buffe och jag hade missat att slå på riskokaren. 

David

Aldrig om jag inte skall göra något där tiden är viktig, tex att middagen skall vara klar kl X till Y personer.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Vad är rött, ris, rödbeta, mjölk eller salt?:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser