Varför mognar inte min mango?

Startat av Andreas, 2011-04-05 13:19

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Mango är jättegott och det slinker rätt ofta med nån från affären. Men ibland råkar jag ut för exemplar som, trots att de ligger framme i rumstemperatur med äpplen, absolut inte vill mogna. Mangon förblir hård och det enda som händer är att fruktköttet mörknar och börjar smaka illa.

Nån fler som varit med om samma sak eller kan förklara fenomenet?
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

Tror att mango likt vissa andra frukter avger etylengas som påskyndar mognadsprocessen. Om de ligger öppet lär väl gasen smita iväg och inte hjälpa frukten att mogna utan cellerna dör helt naturligt undan för undan. Stäng in frukten i den berömda bruna papperspåsen...
Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Hmm jag som trodde att det räckte med att mangon ligger nära annan frukt på fruktfatet. Hur breder etylengas egentligen ut sig, sticker den då alltså direkt rakt uppåt? Och hur väl kan man stänga in etylengas i papper?
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Vad är rött, ris, rödbeta, mjölk eller salt?:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser