hemlagad glass som blev alldeles för hård?

Startat av Rakelina, 2011-06-19 21:18

Föregående ämne - Nästa ämne

Rakelina

Hej! Jag gjorde egen glass härom dagen med rabarber och den blev verkligen STENHÅRD. Vad kan det bero på, vet någon? Använde inte glassmaskin utan rörde om med visp en gång per halvtimme i två timmar, alltså fyra omrörningar, och sedan lät jag det frysa. Borde jag ha rört om fler gånger, var det därför som den blev så hård? Tack på förhand för svar!

agnetasch

Hur ser receptet ut som du använde? Ibland kan glassen bli för hård o kristallisera sig om man inte har tillräckligt med socker i.

vilsjin

För-kylde du smeten innan den hamnade i frysen? Är den för varm när den hamnar i frysen kan resultatet bli stenhårt pga. för långsam frysning.

vilsjin

Ett annat problem kan vara att du inte vispat in tillräckligt med luft i smeten. Det räcker inte att röra om med en visp, smeten måste vispas rejält.
Tänk på hur hårt du vispar äggen till en sockerkaka, gör man det ordentligt behövs inget bakpulver (vilket jag aldrig använder).

agnetasch

Eller så är man lat o sänker fryspunkten (=mjukare glass) med lite sprit eller olja ;)

Polly Jean

Tack för era svar! Alla är nog relevanta poänger. Jag har inte längre kvar receptet jag använde men jag uppskattade mängden rabarber på fri hand så det är mkt möjligt att mängden socker var fel. Jag för-kylde rabarberna efter kokningen så att de inte skulle vara för varma när de åkte ner i smeten, men jag kanske skulle ha för-kylt dem ännu längre. Och ja, det kan nog stämma även att jag inte vispade tillräckligt. Jag får helt enkelt göra ett nytt försök!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Vad är rött, ris, rödbeta, mjölk eller salt?:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser